דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

עשרות עגורים נגועים בשפעת העופות התגלו בעמק החולה

החשד הראשוני עלה בעקבות תמותה חריגה של עגורים במקום | משרד הבריאות מבקש שלא להתקרב לעופות הנודדים ולהימנע ממגע | ארגון מגדלי העופות: "התפרצות המחלה באירופה עלולה להוביל להכרזה על רמת סיכון גבוהה"

עגורים באגמון החולה. ארכיון (צילום: דרור פייטלסון. מתוך אתר פיקיוויקי).
עגורים באגמון החולה. ארכיון (צילום: דרור פייטלסון. מתוך אתר פיקיוויקי).
מאיה רונן

משרד החקלאות עדכן אתמול (שישי) את משרד הבריאות על עשרות עגורים נגועים בשפעת העופות שהתגלו בעמק החולה. משרד הבריאות מבקש שלא להתקרב לעופות הנודדים ולהימנע ממגע.

החשד הראשוני עלה בעקבות תמותה חריגה של עגורים במקום. בעקבות זאת נאספו על ידי רשות הטבע והגנים דגימות שהועברו למעבדת המכון הווטרינרי בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, מהן עלה כי עופות הבר חלו בשפעת עופות מסוג H5N1 לאור התחלואה הנרחבת, השירותים הווטרינרים מבצעים ניטור אקטיבי בכל משקי הלולים באזור. משרד החקלאות מעדכן באופן שוטף את ה-OIE (הארגון העולמי לבריאות בעלי חיים).

מקרה זה מצטרף, למקרים נוספים מהתקופה האחרונה, בהם זוהתה שפעת עופות מסוג H5N1 בעופות בר. על פי דוח שפרסם מנהל השירותים הווטרינריים (בפועל) ד"ר תמיר גושן, אובחנו בתקופה האחרונה מקרים רבים של תחלואה בקרב עופות בר במספר מקומות בארץ, ביניהם מושב היוגב שבעמק יזרעאל, אגמון החולה, קיבוץ מגדל עוז שבגוש עציון ובקיבוץ משמר השרון שבעמק חפר. ההתפרצות הנוכחית זוהתה בעופות בר לפני מספר שבועות ועד כה אובחנה בעגורים, שקנאים מצויים וברווזים משושים.

בהודעה שפרסם ארגון ה-OIE זוהתה שפעת העופות בעופות בר ובלולים ב-41 מדינות ברחבי העולם. המחלה פוקדת בתקופה זו מדינות רבות המצויות בנתיב נדידת עופות הבר בדרכם מאירופה לאפריקה. מתחילת אוגוסט התגלו 130 מקרים של שפעת עופות בחיות בר או בחוות באירופה, במיוחד בחופי הים הצפוני והים הבלטי.

עגורים באגמון החולה (צילום: יאיר סהר).
עגורים באגמון החולה (צילום: יאיר סהר).

הארגון מדווח על התפרצות המחלה גם בדנמרק, רוסיה, אנגליה, נורבגיה, הונגריה, צ'כיה, 3 התפרצויות בפולין, 4 התפרצויות בחוות בגרמניה ועשרות התפרצויות שהתגלו בעיקר בלולים של תרנגולי הודו באיטליה. בהולנד הוחלט על בידוד לולים בעקבות גילוי התפרצות בחוות מטילות.

עוד אמרו במשרד החקלאות כי בכל אירועי שפעת העופות השנה, כמו גם בזה הנוכחי, היה מעורב נגיף מסוג H5N1 שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. מקרה זה מצטרף, למקרים נוספים מהתקופה האחרונה, בהם זוהתה שפעת עופות מסוג H5N1, בכפר ברוך, קיבוץ עין צורים, אביגדור, מעיין צבי ונהלל. בכל המקרים הקודמים, הטיפול הסתיים זה מכבר.

ארגון מגדלי העופות בישראל: "האצת התפרצות המחלה באירופה עלולה להוביל להכרזה על רמת סיכון גבוהה. העלייה ברמת הסיכון באה בעקבות המלצות גורמי רפואה שמטרתן להגן על ענף הלול ולמנוע משבר כמו זה פקד אותו בסוף 2020. שפעת העופות אינה מועברת לבני אדם באמצעות צריכת בשר עופות, ביצים, כבד שומני ובאופן כללי כל מוצר מזון, אלא במגע ישיר בלבד. נוכחותם של עופות בתקופת נדידה מגבירה את הסכנה להעברת מחלות שונות, ובראשן – שפעת העופות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!