דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל ביתנו

שחיתות ציבורית / 16 כתבי אישום יוגשו בפרשיית השחיתות במפלגת ישראל ביתנו

לטענת הפרקליטות מדובר באחת מחקירות השחיתות הציבורית הגדולות שנחשפו בישראל. השר לשעבר מיסז'ניקוב וסגנית השר לשעבר קירשנבאום, יועמדו לדין על קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. ישנם חשודים שבעניינם טרם התקבלה החלטה

פאינה קירשנבאום וסטס מיסז'ניקוב (צילום: פלאש 90).
פאינה קירשנבאום וסטס מיסז'ניקוב (צילום: פלאש 90).

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, שי ניצן, הודיעו אתמול (שלישי) כי מצאו תשתית ראייתית להעמיד לדין את השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב, סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום, ו-14 חשודים נוספים, חלקם בכירים בגופים ציבוריים, בגין עבירות שחיתות, בכפוף לשימוע. זאת, כחלק מחקירת פרשת השחיתות במפלגת ישראל ביתנו. הפרקליטות הדגישה כי ישנם חשודים שבעניינם טרם התקבלה החלטה וכי היא צפויה להגיש כתבי אישום נוספים בפרשה.

השר לשעבר מיסז'ניקוב וסגנית השר לשעבר קירשנבאום, שהיתה גם מזכ"לית המפלגה, יועמדו לדין על קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. מיסז'ניקוב יואשם גם בשימוש בקוקאין בהיותו בתפקיד ובשיבוש הליכי משפט, וכתב האישום נגד קירשנבאום יכלול גם עבירות מס והלבנת הון.

פאינה קירשנבאום (צילום: פלאש 90).
פאינה קירשנבאום (צילום: פלאש 90).

על פי הודעת הפרקליטות מדובר באחת מחקירות השחיתות הציבורית הגדולות שנחשפו בישראל, הן מבחינת מורכבות ותחכום השיטה והמעשים, והן מבחינת היקף הפעילות ומספר המעורבים. למעשה, הסבירה הפרקליטות, מדובר במספר רב של פרשות שחיתות שונות שנחשפו במסגרת החקירה, שביניהן קיים חוט מקשר המצביע על שיטה מאורגנת ושיטתית לביצוע העבירות. העבירות המיוחסות לחשודים נעברו בין השנים 2009 עד 2014, כאשר חלק מהעבירות הופסקו רק לאחר שחקירת המשטרה הפכה גלויה בדצמבר 2014.

השיטה

במהלך ליווי החקירה, שבוצעה על ידי משטרת ישראל ורשות המסים, זיהתה הפרקליטות מספר תופעות שחיתות חמורה, שחזרו על עצמן באופן שיטתי, במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים וחלוקת תקציבי המדינה. בעקבות ממצאים אלה החליט היועץ המשפטי לממשלה להטיל על מחלקות הייעוץ והחקיקה שתחתיו, לפעול לשינוי ההסדרה, הכללים וההנחיות המנהליות, באופן שיצמצם את הסיכון להישנות מקרים דומים בעתיד, וזאת במקביל לניהול החקירה הפלילית.

לפי החשד, בעת הקצאת תקציבי מדינה לרשויות ולגורמים שונים, נדרשו הגורמים המתוקצבים לתת שוחד לעובדי ציבור, אנשי מפלגת "ישראל ביתנו", שפעלו להקצאת התקציבים. הגורמים המתוקצבים, בין אם היו אלה רשויות מקומיות, הרשות למלחמה בסמים, עמותת עזרא, עמותת איילים וגופי ציבור אחרים, נדרשו להקצות סכום שנקבע, בהתייחס לסך התקציב שהועבר אליהם – שיוקצה לצרכים שהגדירו אנשי המפלגה: בין אם היה מדובר ברכישת שירותים עבור פעילות מפלגתית ובין אם היה מדובר בהעסקה, אמתית או פיקטיבית, של מקורבים למפלגה על ידי הרשויות הרשויות המתוקצבות. חלק מהתקצוב הוקדש למימון נסיעות פרטיות של סגנית השר קירשנבאום ובני משפחתה, וחלק מהתקציב הוקדש למימון רכישת מכשירי חשמל וציוד אלקטרוני, שנקנו על ידי הגוף המתוקצב ונתפסו בביתה של סגנית השר קירשנבאום.

העבירות

שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב חשוד בביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, החזקה ושימוש בסם מסוכן ושיבוש מהלכי משפט. על פי החשד, בעת שכיהן בתפקיד שר התיירות, העביר מיסז'ניקוב תקציב של מיליון שקלים לטובת פסטיבל הסטודנטים באילת, ובמקביל ביקש ממארגני הפסטיבל כי יעסיקו את בת זוגו. מארגני הפסטיבל, אשר חפצו בסיוע משרד התיירות, העסיקו את בת זוגו של השר ושילמו לה עשרות אלפי שקלים. בנוסף, חשוד מיסזניקוב כי במספר מקרים בעת ששימש בתפקיד שר התיירות במהלך אירועים רשמיים בארץ ובחו"ל, שלח את אחד מיועציו לרכוש עבורו סם מסוג קוקאין ואף השתמש בסם במהלך אותם אירועים.

עו"ד יובל ששון ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות' המייצג את סטס מיסז'ניקוב נמסר כי "טיוטת כתב האישום מגלה כי מעצרו של מר מיסז'ניקוב בדצמבר 2014 במסגרת פרשת "ישראל ביתנו" היה מעצר שווא, שככל הנראה כל מטרתו היה משיכת כותרות. הטיוטה אינה כוללת ולו אישום אחד הנוגע לאותה פרשה. מדובר במיחזור של טענות שנבדקו לפני שנים על ידי מבקר המדינה וקיבלו מענה מפורט וענייני. לכך הוסיפו אישום שלא ניתן אלא לכנותו כניסיון אחרון, נואש וזדוני להשחיר את פני מרשי. אישום אשר אנו בטוחים כי ייעלם כלעומת שבא. אנו בטוחים כי בשימוע נמצא אוזן קשבת בפרקליטות וכי יעלה בידינו להפריך את הטענות אחת לאחת כמו גם את סיפורי הבדים שנטווה כנגד מרשי."

סטס מיסז'ניקוב (צילום: פלאש 90).
סטס מיסז'ניקוב (צילום: פלאש 90).

סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום חשודה בביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. קירשנבאום שימשה בתקופה הרלוונטית בתפקיד סגנית שר הפנים וחברת כנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו. כחלק מתפקידה במפלגת ישראל ביתנו הייתה קירשנבאום אחראית על חלוקת "הכספים הקואליציוניים" של המפלגה, עשרות מיליוני שקלים שמקורם בתקציב המדינה, ובתקופה הרלוונטית הוקצו מכוח הסכמים קואליציוניים לשליטת המפלגה. על פי החשד, קירשנבאום קיבלה טובות הנאה עבורה, באופן אישי, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה ובתמורה העבירה כספים מתוך הכספים הקואליציוניים לגופים שונים. בין היתר חשודה קירשנבאום כי בדרך זו קיבלה שוחד מהחברה לפיתוח השומרון, מעמותת איילים, מהמועצה המקומית מטה בנימין, מעמותת עזרא, ומהרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול.

דוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו, חשוד בביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קשירת קשר, סחיטה באיומים, והתחמקות במזיד מתשלום מס. כמנהל אגף הארגון של המפלגה, היה גודובסקי אמון, בין היתר, על הפן הארגוני של מערכות בחירות, ארציות ומוניציפליות, ועל הקשר של מטה המפלגה עם גורמי השטח, לרבות ראשי רשויות חברי מועצות, מרכזי סניפים ופעילים. כמו כן, גודובסקי עמד בקשר עם גופים שונים אשר ביקשו כי המפלגה תתמוך בהם. גודובסקי חשוד כי פעל במסגרת תפקידו כדי לקבל טובות הנאה עבורו, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה, מגורמים שונים ובתמורה פעל כדי להעביר אליהם תקציבים.

דוד גודובסקי (צילום: פלאש 90).
דוד גודובסקי (צילום: פלאש 90).

עוד זומנו לשימוע גם מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן, חשוד בביצוע עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט. דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר, החשוד כי במסגרת תפקידו ביצע עבירות שוחד. זאת, בתמורה להעברת תקציבים למועצה שבראשה הוא עומד, ולגופים הפועלים מטעמה. ישראל יהושע החשוד כי במסגרת יחסיו כבעלים של חברת לובינג עם עובדי ציבור, לקח שוחד, קיבל כספים במרמה תוך הצגת מצגים כוזבים, ביצע פעולות שונות להלבנת הון וכן פעל במזיד ובמרמה כדי להתחמק מתשלום מס.

עו"ד דפנה ויינברג המייצגת את ליטבינוף מסרה בתגובה כי "אנו משוכנעים כי ראש המועצה דב ליטבינוף פעל בדרך ישרה ונכונה וכל אשר עשה היה אך ורק עבור מועצה אזורית תמר ותושביה".

כאמור, בדיקת ממצאי החקירה לגבי קבוצת חשודים נוספים נמשכת, בטרם תתקבל החלטה אם לסגור את התיק נגדם או לשקול את העמדתם לדין, בכפוף לשימוע.

תגובת עו"ד גיורא אדרת המייצג את קירשנבאום, עו"ד אלון רון המייצג את גודובסקי, עו"ד אבי חימי המייצג את כהן ועו"ד מיכה פטמן המייצג את יהודע לא נתקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!