דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אמהות עובדות לילדים קטנים נפגעו בצורה הקשה ביותר במשבר הקורונה

דו"ח חדש של ה-OECD מצא שהטיפול בילדים בעקבות סגירת מוסדות החינוך הוטל בעיקר על האמהות, מה שפגע בהן בשוק העבודה | 40% מהאמהות בישראל דיווחו על פגיעה ברווחתן הנפשית במהלך 2020, לעומת 24% בלבד מהאבות

עובדת במפעל לייצור מסכות בשדרות. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
עובדת במפעל לייצור מסכות בשדרות. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אימהות עובדות לילדים קטנים היו הקבוצה שנפגעה בצורה הקשה ביותר בשוק העבודה במגפת הקורונה, כך לפי דו"ח חדש של ה-OECD. נתוני 2020 שפרסם הארגון הראו שבעקבות סגירת המסגרות החינוכיות ברחבי העולם נטל הטיפול הפך לעבודה נוספת, ללא תשלום, עבור האימהות. מצב שהביא ל"עונשים" ולחץ כלפיהן בשוק העבודה.

מחברי הדו"ח ציינו שממצאים אלה הם תזכורת נוספת לכך שממשלות העולם חייבות להתייחס לאי השוויון הקיים בעבודה ללא שכר, ולגבש מדיניות שלוקחת בחשבון את ההבדל בנטל המגדרי במסגרת התגובות שלהן למשבר הקורונה.

עד כה, השוואות בינלאומיות של השפעות המיתון על אימהות עובדות הוגבלו בגלל אי זמינות של נתונים מפורטים על כוח העבודה לפי סטטוס הורות. סקר 'Risks that Matter (RTM) 2020' שפרסם ה-OECD עוזר למלא את הפער הזה על ידי שילוב נתוני מיקרו על תעסוקה וטיפול בדיווח עצמי, שכוללים נתונים על סטטוס הורות מ-25 מדינות שחברות בארגון.

61.5% מהאימהות לילדים מתחת לגיל 12 דיווחו שלקחו על עצמן את רוב או כל עבודת הטיפול הנוספות בעקבות סגירת המסגרות, פי שלושה כמעט מהאבות (22.4%). היחס בין אימהות לאבות בישראל היה זהה.

החלוקה הלא שוויונית של הנטל בבית השפיעה גם על הלחץ והמתח שנחווה יותר על ידי נשים במגפה. לפי הנתונים, אימהות דיווחו יותר מאבות שהמגפה השפיעה על הבריאות והרווחה הנפשית שלהן או של משק הבית שלהן.

הדו"ח השווה בין אימהות עם ילדים מתחת לגיל 12 לאבות עם ילדים מתחת לגיל 12 ומצא שבממוצע דיווחו כ-29% מהאימהות על בעיות בבריאות הנפשית או הרווחה שלהן או של בן משפחה שלהן במהלך 2020, זאת לעומת 23% מהאבות. בישראל נרשם פער משמעותי הרבה יותר, עם 40% מקרב האימהות לעומת 24% בלבד מקרב האבות.

בנוסף, אימהות לילדים מתחת לגיל 12 היו, בממוצע, הקבוצה בסבירות הגבוהה ביותר לעבור מסטטוס של 'עובדות' ל'לא עובדות' בין הרבעון הרביעי של 2019 לרבעון השלישי של 2020.

הדו"ח בדק גם את ממדי העבודה ללא תשלום, מושג שמתייחס לטיפול ואחזקת הבית כולל טיפול בילדים. מהנתונים עלה שהפערים המגדריים בעבודה ללא תשלום היו הגבוהים ביותר, בממוצע, במשקי בית בהם האב היה מועסק והם לא. במקרים בהם היה מצב העניינים הפוך, לא נרשם פער דומה. על פי מחברי הדו"ח, לעבודה של אימהות בשכר לא הייתה השפעה משמעותית על אי השוויון בהחזקת משק הבית ללא תשלום.

לפי נתוני הדו"ח, תמיכה של מדינה עשויה לעזור להפחית את אי השוויון המגדרי בבית. חוקרי ה-OECD ציינו שהוצאה ציבורית על תמיכה במשפחות צמצמה את הפער המגדרי בחלוקת העבודה של טיפול נוסף בילדים במהלך הקורונה.

מחברי הדו"ח הדגישו שהמדיניות הממשלתית לטיפול במשבר הקורונה צריכה לכלול השקעות גדולות יותר בטיפול איכותי בילדים, חינוך ותמיכות מחוץ לבית הספר.

עוד הצביעו על הצורך בהגדלת מספר ימי ההיעדרות ההורית הניתנים לאבות וחשיבות הענקת תמריץ לנצל ימים אלה. לפי חוקרי ה-OECD,  מהלכים כאלה ישליכו על התנהגות האבות בכל הקשור לטיפול בילדים.

ב-OECD קראו לקובעי המדיניות לבחון  קידום גישה שווה לעבודה מרחוק לנשים וגברים, תוך התייחסות ל"עונשים" אפשריים למעסיקים שיתייחסו לעובדים ועובדות בצורה לא שוויונית בכל הקשור לשכר וקידום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!