דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

לפחות 112 הרוגים והרס רחב היקף מסופת טייפון בפיליפינים

כ-780 אלף בני אדם נפגעו מהסופה שעברה במדינת האיים בסוף השבוע, בהם יותר מ-300 אלף שנאלצו לפנות את בתיהם | הטייפון היה אחד החזקים בשנים האחרונות עם רוחות של 195 קמ"ש ופרצי רוח של עד 270 קמ"ש

תושבים מחוץ לביתם ההרוס בפיליפינים (צילום: AP Photo/Jay Labra)
תושבים מחוץ לביתם ההרוס בפיליפינים (צילום: AP Photo/Jay Labra)

מושל מחוז אי במרכז הפיליפינים אמר הבוקר (ראשון) שלפחות 63 בני אדם נהרגו בהרס שגרמה סופת הטייפון ראיי ביוצא מחצי מהעיירות שהצליחו ליצור איתו קשר. בכך עלה מניין ההרוגים בטייפון החזק ביותר שהיכה השנה במדינה ל-112 לפחות.

מושל מחוז בוהול ארת'ור יאפ אמר שעשרה בני אדם עדיין נעדרים ו-13 נפצעו בטייפון. לדבריו, מניין ההרוגים עלול לעלות עוד משמעותית, משום שרק 33 מתוך 48 ראשי הערים שתחת אחריותו הצליחו לדווח לו עד עכשיו בגלל נפילת רשתות התקשורת בסופה. גורמים רשמיים ניסו לאשר מספר גדול של הרוגים במפולות אדמה ושיטפונות ענק בחלקים אחרים של המדינה.

בהודעות שפרסם בדף הפייסבוק שלו הורה יאפ לראשי העיר במחוז, בו חיים יותר מ-1.2 מיליון בני אדם, להפעיל את סמכויות החירום שלהם כדי להבטיח אספקת חבילות ומזון וממי שתייה למספר גדול של בני אדם. לדבריו, תחנות המים הפסיקו לעבוד בגלל הפסקות החשמל, כך שמי שתייה הפכו לבעיה דחופה שיש לטפל בה.

תושבים מנסים להציל חלקים מבתיהם שנהרסו סופת הטייפון 'ראיי' בפיליפינים. (צילום: AP Photo/Jay Labra)
תושבים מנסים להציל חלקים מבתיהם שנהרסו סופת הטייפון 'ראיי' בפיליפינים. (צילום: AP Photo/Jay Labra)

אחרי שהצטרף לסיור אווירי של צבא הפיליפינים מעל העיירות בהן פגע הטייפון אמר יאפ: "ברור מאוד שהנזק שנגרם בבוהול הוא עצום ומקיף".

לדבריו, הבחינה הראשונית לא הקיפה ארבע עיירות בהן היכה הטייפון כשעבר במחוזות האי המרכזיים במהלך חמישי ושישי. הממשלה דיווחה שכ-780 אלף בני אדם נפגעו מהטייפון, בהם יותר מ-300 אלף תושבים שנאלצו לפנות את בתיהם.

הסוכנות להתמודדות עם מצבי אסון והמשטרה הלאומית דיווחו עד כה על לפחות 39 מקרי מוות אחרים כתוצאה מהטייפון. גורמים רשמיים באיי דינגאט, אחד המחוזות הדרום מזרחיים הראשונים במדינה שנפגעו מהטייפון, דיווחו על 10 מקרי מוות נוספים במספר קטן של עיירות.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה טס אתמול לאזור שנפגע בסופה והבטיח להעביר סיוע בהיקף של שני מיליארד פזו (כ-125.4 מיליון שקלים). עוזריו של הנשי אמרו שהוא יבקר היום במחוז בוהול.

בנקודת השיא שלו נשבו בסופה רוחות של 195 קמ"ש עם פרצי רוח של עד 270 קמ"ש. מדובר באחת הסופות החזקות ביותר שהיכו בשנים האחרונות במדינת האיים, ששוכנת בין האוקיינוס השקט לים סין הדרומי.

מי השיטפונות עלו במהירות בעיירה לובוק שעל גדות נהר במחוזו בוהול, והתושבים נלכדו על גגות בתיהם ועל עצים. התושבים חולצו על יש משמר החופים יום למחרת. לפי גורם רשמי, באיי דינגאט, נפגעו או עפו כמעט כל גגות המבנים כולל אלה של מקלטי החירום.

עצים שוכבים עלכביש בפיליפינים אחרי שעפו בטייפון 'ראיי' (צילום: Philippine Coast Guard via AP)
עצים שוכבים עלכביש בפיליפינים אחרי שעפו בטייפון 'ראיי' (צילום: Philippine Coast Guard via AP)

רשתות החשמל נפלו ב-227 ערים ועיירות לפחות במהלך הסופה. מאז שוקמה הרשת ב-21 אזורים בלבד. לפי גורמים רשמיים, שלושה שדות תעופה אזוריים נפגעו, שניים מהם עדיין סגורים.

מניין ההרוגים הגבוה וההרס רחב ההיקף קרוב לחג המולד העלה במדינה הקתולית זיכרונות מאסון שהמיט טייפון האיאן, אחד החזקים בהיסטוריה, בנובמבר 2013. אז היכה הטייפון ברבים מהמחוזות המרכזיים של הפיליפינים שנפגעו גם השבוע. יותר מ-6,300 בני אדם נהרגו בעקבותיו.

כ-20 סופות וטייפונים מכים בפיליפינים מדי שנה. מדינת האיים יושבת באזור 'טבעת האש' של האוקיינוס השקט, אזור פעיל מבחינה סייסמולוגית. מיקום זה הופך אותה לאחת המדינות המועדות ביותר לאסונות בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!