דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחיר הגז באירופה הוכפל, והממשלות נאלצות להזרים תקציב לסבסוד עלותו

אירופה נגררה להטלת סובסידיות חדשות להורדת מחירי הגז, שזינקו לפי 10 מהמחיר בארצות הברית ופי 8 מישראל | ובנתיים, פסגת המנהיגים של האיחוד נכשלה בהבאת פתרונות למצב, והגמילה מהדלקים הפוסיליים נראית רחוקה מתמיד

פועל באתר עבודה של צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: AP  Photo/Dmitry Lovetsky, file)
פועל באתר עבודה של צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky, file)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

למרות שאיפות למעבר לאנרגיה ירוקה, אירופה נגררה להטלת סובסידיות חדשות אשר מקזזות את מחירי הגז הגבוהים. מדינות מזרח אירופה מתלוננות על ספקולציות במכסות הפחמן, שמייקרות עוד יותר את הדלקים הפוסיליים.

פסגת מנהיגי אירופה בסוף השבוע נכשלה למצוא פתרון למחירי האנרגיה הגבוהים ביבשת. גם לאחר שני סבבי שיחות, לא התגבשה הסכמה באשר לניתוח המצב, או המענה המשותף. מדינות מזרח אירופיות כמו פולין והונגריה רואות משטר מכסות פליטת הפחמן הסחירות באירופה (ETS) מנגנון פגום שמגביר עוד יותר את מחירי האנרגיה. צרפת תבעה להגדיר את כורי הגרעין כ'אנרגיה ירוקה', אך נתקלה בהתנגדות עיקשת של אוסטריה וגרמניה. 

מחיר הגז באירופה שוב מזנק

מחירי הגז עצמם שוב מזנקים, לסביבות 140 דולר למגה-ואט/שעה במרכז הסחר בהולנד, הכפלה שלהם לעומת תחילת נובמבר. חוזים עתידיים נסגרים במחירים של כ-40 דולר ליחידת חום, פי 10 מהמחיר בארצות הברית ופי 8 מהמחיר בישראל. 

מלאי הגז באירופה עומד עד 62%, לעומת ממוצע 5 שנתי של 79% בתאריך זה והאספקה השוטפת מרוסיה נותרה נמוכה יחסית. המתיחות הצבאית נוכח ריכוז הכוחות הרוסיים במזרח אוקראינה, מעוררים חשש להפסקה מוחלטת באספקת גז רוסי לאוקראינה ולאירופה. בגרמניה ממילא אין כוונה לאשר הפעלת של צינור נורד סטרים 2 בקרוב, מה שמגביר את הפסימיות לגבי קצב אספקת הגז הרוסי. 

אירופה נגררת לסבסוד גובר של דלקים פוסיליים

הזינוק במחירי הגז והביקוש הקשיח – הן לצרכי ייצור חשמל והן לצרכי חימום – גרמו למספר ממשלות אירופאיות להזרים כספים לסבסוד חשבונות החשמל של צרכנים באוקטובר – ובעצם לסבסד את הגז. יוון החליטה לאחרונה להאריך את תכנית הסובסידיה לאורך כל דצמבר וחלק מינואר, בתגובה לזינוק המחודש במחיר הגז. 

מדיניות זו נוגדת את האסטרטגיה האירופית של גמילה מדלקים פוסיליים. משבר מחירי האנרגיה יצר פער בין ההצהרות האירופיות בדבר הצורך לעבור מהר יותר לאנרגיות מתחדשות ובין המעש, שפעל בכיוון ההפוך – באמצעות מתן סובסידיות לצריכת גז. סובסידיות אלו מנטרלות למעשה את האפקטיביות של מכסות הפחמן ו/או סובסידיות לאנרגיה נקיה בטווח הקצר.

מכסות הפחמן אולי פועלות בטווח הארוך, אך בעלות אפקט בעייתי בטווח הקצר

מכסות הפחמן האירופיות נועדו להפחית פליטות פחמן ולהעדיף שימוש באנרגיה ירוקה במקום דלקים פוסיליים. בטווח הארוך, המכסות עשויות להשיג את מטרותיהן, אך בטווח הקצר, נוצר אפקט בעייתי.

האנרגיה הירוקה איננה עדין יכולה להדביק לבדה את הביקוש הגובר לאנרגיה באירופה. כתוצאה מכך, פליטות הפחמן גוברות ומכסות הפחמן מתייקרות, אך לא מסוגלות לגרום להיסט שימושים.

המנגנון יכול לפעול באופן תקין בתנאי שפע, שבהן ניתן לבחור בין אנרגיה נקיה לאנרגיה פוסילית, אך בתנאי מחסור באנרגיה, מכסות הפחמן מהוות מקור לרווחים ספקולטיביים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!