דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכלכלה תדון בהצעה להגביל את הגרלות 'צ'אנס' של מפעל הפיס

ההגרלות במשחק ההימורים מתקיימות 7 פעמים בימי חול והוא היה אחראי ל-40% מהכנסות הפיס מהימורים ב-2020 | יוזם הדיון, ח"כ אלי כהן, ל'דבר': "הגבלת ההגרלות יכולה להקטין את ממד ההתמכרות"

ח"כ אלי כהן (צילום: פלאש 90)
ח"כ אלי כהן (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

יותר מ-3.4 מיליארד שקלים יצאו ב-2020 מכיסם של המהמרים בישראל על הגרלות 'צ'אנס' של מפעל הפיס, מדובר ב-40% מכלל ההכנסות של הפיס מהימורים באותה השנה. ועדת הכלכלה של הכנסת תדון היום (שני) לראשונה בהצעה להגביל אותן.

צ'אנס הוא משחק הימורים מבוסס על ניחושי קלפים שמתבצע באמצעות טופס עליו ניתן לנחש מספר הגרלות. הגרלות המתקיימות שבע פעמים ביום חול, שלוש פעמים ביום שישי ופעמיים במוצ"ש.

הזמינות, קלות המשחק וההגרלות התכופות הפכו אותו למבוקש במיוחד. תוך פחות משני עשורים הכפיל המשחק את חלקו בהכנסות של מפעל הפיס ועקף את משחקי הלוטו וכרטיסי החיש-גד הפופולריים.

"אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם אנחנו רוצים שמפעל הפיס ישמש כצינור ליותר כסף או יאפשר ערוץ להימורים חוקיים במידה סבירה", אומר ל'דבר' ח"כ אלי כהן (הליכוד).

לוועדת הכלכלה הגיע כהן על רקע עבודתו על ההגבלות הקודמות לתעשיית ההימורים החוקיים בישראל שקידם בתקופת כהונתו של שר האוצר לשעבר, משה כחלון. כיום קורא כהן למדינה להגביל את מספר הגרלות הצ'אנס לאחת ביום, ואף לשקול לבטל את המשחק לחלוטין.

"עצם קיום ההגרלות שבע פעמים ביום מכניס לתוכן אלמנט של התמכרות", הוא מסביר, "אני מעדיף שהאנשים ישאירו את הכסף אצלם, לטובת המשפחה והרווחה שלהם ולא יעשירו איתה את קופת המדינה".

כהן מזכיר שרוב המהמרים הם אנשים קשי יום בפריפריה הגיאוגרפית. מחקר שבחן 1,600 נקודות מכירה של הפיס אותו ערך הכלכלן פרופסור מומי דהן מהאוניברסיטה העברית ב-2018 מצא שמפעל הפיס והטוטו נוטים להציב יותר נקודות מכירה באזורים חלשים מבחינה חברתית-כלכלית בהשוואה לאזורים אמידים. לפי המחקר, תחנת פיס ממוצעת באשכולות סוציואקונומיים 3-1 מכניסה כ-9,000 שקלים ביום.

ב-2012 התקבלה החלטת ממשלה שדרשה את צמצום והידוק הפיקוח שוק ההימורים החוקי בישראל, בעיקר כחלק ממאבק כללי בהלבנת הון. בעקבות ההחלטה נכתבו מספר מסמכים במשרד המשפטים והאוצר שקראו לרגולציה הדוקה יותר שתשים הגבלות על סוגי הימורים 'ממכרים יותר', השפעתם, ואופן השיווק של ההימורים בתקשורת ובשלטי חוצות.

ב-2017 הובילו משרדי האוצר והמשפטים מהלך לביטול מכונות המזל ואיסור קיום הימורים על מירוצי סוסים, זאת על רקע סיום תוקפו של ההיתר לפעולות אלה.

כעת, לקראת סיום ההיתר הנוכחי בסוף החודש, כהן מנסה להוביל מהלך שיגביל את פעילות ההימורים החוקיים בארץ עוד יותר בדמות תיקון לחוק.

"זו יכולה להיות הוראה או הסכמה אבל אני מניח שבסופו של דבר נצטרף לפעול בכלים חקיקתיים. העיקר שהמצב ישתנה בשטח", מסכם כהן,  "הקטנת הגרלות הצ'אנס יכולה להקטין את ממד ההתמכרות, ואם תקרה רק פעם או פעמיים ביום לא יקרה שום דבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!