דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נציב הכבאות על ראשי הוועד: "אני א***ן אותם, אכניס אותם לכלא, הם עבריינים, הם מושחתים"

דבריו של דדי שמחי נחשפו על ידי יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל, שהעיד בהליך משמעתי בו פתח הנציב נגד העובדים | מהעדות עולה ששמחי ניהל הליכים משמעתיים נגד ראשי הוועד כדי לפגוע בהתארגנות: "הם ילכו לחקירות, יהיו עסוקים, אני אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד העובדים כי אז אתה נתון לביקורת ולתלונות"

נציב הכבאות דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נציב הכבאות דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבות שירות המדינה הגישה כתב אישום לבית הדין המשמעתי נגד יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי וסגנו קובי דדון בטענה שבארבע הזדמנויות קטעו את דבריו של נציב הכבאות דדי שמחי בכינוסי עובדים שערך. יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל הגיע להעיד בפני בית הדין וטען שהדברים נעשו בתגובה לכינוסים כפויים שערך הנציב לעובדי מערך הכבאות, שאותם ניצל לשם התשלחות בהסתדרות ובארגון הכבאים.

לדברי בר-טל, ההסתדרות הנחתה את אנקורי ואת דדון להגיע לישיבות שמכנס הנציב, לאחר שהגיעו לידי ההסתדרות הקלטות שבהן נשמע הנציב משוחח עם הכבאים ומערער על זכותם לנקוט צעדים ארגוניים, באצטלה של 'ישיבה מקצועית'. "אחרי שנחשפנו לזה כמה פעמים, ביקשנו מנציגי העובדים: 'לכו לישיבה, דברו עם העובדים לפני הישיבה, ואם במהלך הישיבה עולה נושא יחסי העבודה, אל תתנו לו לספר סיפורים'.

"הם לא דיברו בלשון פוגענית או מקללת, מה פתאום מגישים נגדם כתב אישום? זה מנוגד לחופש ההתארגנות. מותר לעובדים לעשות מחאה ולהתבטא".

״מצטער שאני צריך לצטט גסויות לפני בית הדין״. גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף  (צילום: דוברות ההסתדרות)
״מצטער שאני צריך לצטט גסויות לפני בית הדין״. גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף  (צילום: דוברות ההסתדרות)

בר-טל הדגיש שהדברים נעשו כחלק מסכסוך עבודה שהוכרז כדין. "אנחנו אמרנו להם שכל פעם שהם שומעים דברים שאינם אמת או כאלו שמסיתים נגד ההתארגנות או ההסתדרות, מותר להם להתערב ולהגיב".

שמחי, שהתייצב אף הוא להעיד בדיון, אמר: "אני זוכר שהם הפריעו לי לדבר. היה אירוע אחד שפשוט יצאתי, שזו לדעתי שערורייה, כשמגיע מפקד כוחות כל הכיבוי במדינת ישראל לדבר עם הכבאים". הנציב טען שההפרעות נעשו לאחר שהוצע לנציגי העובדים לדבר אחריו, ואף הוסיף שהוא אינו מונע מנציגי הארגון לדבר באירועים רשמיים, כמו טקס סיום קורס קצינים. ״אני יכול למנוע מהם לדבר בשנייה אם אני רוצה״, אמר הנציב.

שמחי טען שנציגי העובדים מנסים להעליב אותו, ונתן כדוגמה מכתב בו כינו אותו 'חנטריש'. הוא הוסיף שהעובדים הפגינו מול ביתו מספר פעמים.

בר-טל העיד שמי שהקצין את השיח במערך הכבאות הוא שמחי עצמו. ״עבדתי עם שלושה נציבים״ אמר בר-טל, ״זה לא היה כך עם אף אחד״. בר-טל התנצל בפני בית הדין על המילים הגסות, כשציטט דברים שלטענתו שמע באוזניו את נציב הכבאות אומר על חברי ארגון העובדים: "אני אזיין אותם בכל החורים".

בר-טל סיפר שעובד הסתדרות נוסף שנכח איתו בפגישה נדהם מהשפה. לדבריו, בפגישות העבודה שנערכו עם שמחי בלשכת יו"ר ההסתדרות, אמר פעם אחר פעם "אני אכניס אותם לכלא, הם עבריינים, הם מושחתים".

״הנציב אמר ׳אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד׳״. יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי (צילום: קובי וולף)
״הנציב אמר ׳אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד׳״. יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי (צילום: קובי וולף)

לדבריו, באחת ההזדמנויות זימן יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד את שמחי בניסיון לפשר בין הצדדים ולהרגיע את יחסי העבודה במערך הכבאות, ובתנאי שיחדל מרדיפת נציגי העובדים. "הנציב השיב לו: 'אני עובד בכמה דפ"אות (דפוסי פעולה אפשריים), איתך אני מדבר יפה, ומאחורה מכין תוכניות'. כך שמעתי במו אוזניי'".

במקרה אחר, ציטט בר-טל מתוך תצהיר של בכיר לשעבר בכבאות, משה סוויסה, שכיהן כמפקד מחוז דרום, שהעיד והצהיר בהליך משפטי אחר ששמחי אמר לו שיפעל לפגוע באנקורי בעקבות הפגנות שנערכו מול ביתו, במילים: 'אני אזיין אותו, אני אקרע אותו לגזרים'.

"ככה הוא היה מדבר. לא ידעתי מה לעשות עם השיח הזה. הכלתי אותו, אבל השיח השתרשר אחר כך לכל הכבאות, למפקדי המחוזות. ככה התחילו לדבר לכל הכבאים. אחר כך מפקדי מחוזות היו אומרים להם:  'אתם תנשקו לי את הרגליים', 'אני אראה לכם', 'אני אזיין אתכם'. יש על זה תצהירים בהליכים בבתי הדין. ככה זרם השיח האלים, הכוחני והנוראי של הנציב".

רק לאחרונה נסגרו שתי חקירות משמעתיות נוספות שבהן פתחה נציבות שירות המדינה נגד אנקורי ודדון. בר-טל התייחס לכך וציין שבאחת משיחותיו עם הנציב, התייחס לריבוי ההליכים המשמעתיים שבהם פתח נגד נציגי העובדים. "שאלתי אותו: 'למה אתה הולך להליך משמעתי על כל דבר קטן? אתה יודע שזה שטויות'", סיפר בר-טל. "הוא ענה לי: 'אני יודע שזה שטויות. אבל אם אני אעסיק אותם בתלונות, והם יהיו עסוקים בדברים אחרים, אז הם לא יפריעו לי. אני משתמש בדין המשמעתי, אגיש תלונות לנש"מ, שיעסיק אותם. הם ילכו לחקירות, יהיו עסוקים, אני אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד העובדים כי אז אתה נתון לביקורת ולתלונות'".

את אנקורי ודדון מייצגת בבית הדין המשמעתי עו"ד איילה הונגמן. את נציבות שירות המדינה מייצג עו"ד שפיק חאמד. התיק נידון בפני הרכב השופטים שכלל את אורי כהן, אב"ד סלבה ורצקין ואלון סבן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!