דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
29.1°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 29.1°תל אביב
  • 22.6°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 29.2°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בניגוד לתחזיות: מספר דורשי העבודה יורד, מספר המשרות הפנויות עולה

על פי שירות התעסוקה, מדובר ככל הנראה בשינוי בסדרי העדיפויות של דורשי העבודה שפחות מוכנים להתפשר | מספר דורשי העבודה הפעילים בסוף נובמבר היה הנמוך ביותר מאז תחילת משבר הקורונה

אנשים ברחוב, יוני 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
אנשים ברחוב, יוני 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
הדס יום טוב

מספר דורשי העבודה הפעילים ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת משבר הקורונה ועמד בסוף חודש נובמבר על 191.6 אלף, ירידה דרמטית של 22.6% לעומת סוף אוקטובר (כ-248 אלף), כך עלה מדו"ח 'דופק שוק העבודה', שפרסם היום (שני) שירות התעסוקה.

בשירות ייחסו את הירידה לעובדה שבמהלך אוקטובר הגיעה לסיומה תקופת הזכאות לדמי אבטלה לבני 45 ומעלה. עם זאת, ביולי, אחרי שהסתיימה הזכאות לדמי האבטלה לבני 45 ומטה, מספר דורשי העבודה ירד רק ב 14.6%.

לפי נתוני הדו"ח, בסוף נובמבר עמד מספר תובעי האבטלה (דורשי עבודה שזכאים גם לקבלת דמי אבטלה) על 107.4 אלף,  נתון שגם הוא הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. 82% מתובעי האבטלה, כ-89 אלף איש, לא נמצאים בחל"ת ונותרו ללא תעסוקה.

במקביל, נרשמה ירידה משמעותית בקרב דורשי העבודה שאינם תובעים כל קצבה ל-20.9 אלף איש בסוף נובמבר, לעומת 34.1 אלף באוקטובר. עלייה קלה, של כ-700 איש, נרשמה במספר תובעי הבטחת ההכנסה, שעמד בסוף נובמבר על 63.2 אלף איש.

מנכ"ל השירות רמי גראור: "גם בתום תקופת הזכאות ובפתיחת המשק, החזרה לעבודה קלה משמעותית לבעלי המיומנויות הגבוהות מאשר לבעלי המיומנויות הנמוכות. מגמה זו רק תלך ותחריף, כי השוק ממשיך להשתנות. אין מנוס מלחזק את הכישורים והמיומנויות, גם של אלה העובדים כעת שעלולים להיפלט מחוץ למעגל העבודה ועל אחת כמה וכמה של דורשי העבודה שטרם שבו למעגל העבודה ובכך אנחנו ממוקדים".

ירידה ביחס בין מספר דורשי העבודה למשרות הפנויות

לפי נתוני הלמ"ס שמופיעים בדו"ח, מספר המשרות הפנויות במשק עמד באוקטובר על 143,274, כ-5% מסך המשרות המשק. מדובר בעלייה לעומת ספטמבר, אז עמד מספר המשרות על 138.1 אלף, 4.92% מסך המשרות.

מנגד, היחס בין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות ירד משמעותית, והולך ומתקרב לרמה עליה עמד לפני המשבר. באוקטובר עמד יחס זה על 1.9 דורשי עבודה על כל משרה פנוי, ובנובמבר כבר הגיע ל 1.7. בפברואר 2020, ערב התפרצות הקורונה, עמד נתון זה על 1.6. בתחילת 2021 היחס עמד על 11.7 דורשי עבודה על כל משרה פנויה.

נתונים אלה סותרים את התחזיות המוקדמות, לפיהן מספר דורשי העבודה יהיה גבוה ומספר המשרות הפנויות יהיה נמוך.

לפי השירות, את סתירה זו אפשר להסביר בכך שהשהייה הממושכת מחוץ למעגל העבודה במהלך המשבר הקורונה לצד שינויים והתאמות שנערכו בשוק העבודה הובילה לשינוי בסדרי העדיפויות של של דורשי העבודה שפחות מוכנים להתפשר על משרות.

הסבר נוסף הוא שאין הלימה בין מה שהשוק מחפש לבין מה שיש לדורשי העבודה להציע. כלומר, או שהמשרות המוצעות הן פחותות מכישורי דורשש העבודה, או שכישורי דורשי העבודה פחותים ממה שהשוק מחפש.

בשירות התעסוקה מעריכים שהלחץ הכלכלי על דורשי העבודה יגבר ובחודשים הקרובים מספר המשרות הפנויות יתחיל לרדת. להערכתם, ייתכן מאוד שהירידה תהיה איטית יותר בהשוואה לירידה במספר דורשי העבודה.

אם זה אכן יקרה, היחס בין ההיצע לביקוש ימשיך לרדת, מה שיחזק את ההבנה שיש אי הלימה בין אופי המשרות הפנויות לבין דורשי העבודה.

הירידה המשמעותית ביותר: גברים יהודים שאינם חרדים

בדומה לעבר, גם בנובמבר היה שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה גבוה משל הגברים,  52.8% לעומת 47.2%. למרות שהירידה במספר דורשי העבודה נרשמה בקרב כל קבוצות האוכלוסייה, הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בקבוצה החזקה ביותר: גברים יהודים שאינם חרדים.

בחודשים אוקטובר ונובמבר ירד שיעור דורשי העבודה היהודים שאינם חרדים ב-5.5 נקודות האחוז ושיעור דורשי העבודה החרדים ב-0.2 נקודות האחוז בלבד. שיעור דורשי העבודה הערבים עלה ב-4.1 נקודות האחוז, ועבר את הנתון שנרשם לפני תחילת המשבר.

הירידה הגדולה במספר דורשי העבודה שאפיינה את חודש נובמבר השפיעה יותר על דורשי העבודה מאשכולות הלמ"ס הגבוהים (10-8). שיעור דורשי העבודה באשכולות אלה רשם בנובמבר ירידה דרמטית מ- 18.2% ל-14.7%, פחות מפברואר 2020, טרם המשבר, שעמד אז על-15.7%.

גם בקרב דורשי העבודה מהאשכולות הנמוכים (3-1) נרשמה ירידה במהלך נובמבר, אבל מתונה בהרבה: מ-43.5% באוקטובר ל-42.2% בנובמבר.

שיעור דורשי העבודה מאשכולות הביניים (7-4) רשם עלייה משמעותית בנובמבר, מ-8.3% באוקטובר ל-43.1% בנובמבר.

גם בפילוח לפי ערים, ניכר שהערים הערביות והעניות נהנו פחות מהירידה באבטלה. אום אל פחם מובילה את הרשימה בראש עם שיעור אבטלה של 11.9%, רהט אחריה עם 10.8%, סכנין שלישית עם 10.4%, נצרת עם 9% ועכו עם 8.4%. לעומת זאת רמת השרון עם 3.7% אבטלה ומודיעין-מכבים-רעות עם 3.4% בלבד.

ברהט ובאום אל פחם, שתי הערים המובילות את רשימת הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר, נרשמו גם הירידות הנמוכות ביותר- 7.2% ו-9.2% בהתאמה.

מנגד, הירידות הגדולות ביותר במספר דורשי העבודה נרשמו בערים החזקות מגוש דן ומהמרכז – רמת השרון עם ירידה דרמטית של 43.9%, רעננה ורמת גן עם 42.1% והוד השרון עם 42%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!