דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ח"כ רייטן: לפקח על מחירי תחליפי חלב אם; משרד הכלכלה: אין מקום להתערבות ממשלתית

ועדת העבודה והרווחה דנה בחוסר ביטחון תזונתי של תינוקות | אפרת רותם מאיגוד העובדות הסוציאליות: "בזמן שאנחנו מדברים כאן, יש תינוק שאין לו מה לאכול. וזו לא הגזמה"

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן מרום (צילום ארכיון: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ)
יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן מרום (צילום ארכיון: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מצוקת האימהות שאין להן מספיק כסף לקנות מזון לילדיהן הגיעה היום (שני) שוב לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן-מרום (העבודה), טענה שבשוק תחליפי-החלב פועלות שלוש חברות בלבד והוא ריכוזי. לדבריה, אין תחרות בשוק ואין אופק לירידת המחיר.

רייטן קראה לרשות התחרות להוציא הוראת שעה של פיקוח מחירים, כדי לבדוק את השפעתו על השוק, ודרשה ממשרד האוצר לספק לוועדה תוך חודש נתונים על השפעת הורדת המס על תחליפי החלב לתינוקות. הדיון נערך ביוזמת ח"כ אמילי מואטי (העבודה), שמקדמת הצעת חוק להורדת המס.

רימונה חן, מנהלת פיקוח מחירים במשרד הכלכלה, אמרה שהפיקוח על תחליפי החלב לתינוקות הופסק ב-2001, ומאז נעשו מספר בדיקות אפשרות הגברת התחרותיות, פילוח נתחי שוק ורווחיות החברות. לטענתה, בשנים 2018-2015 ירדו מחירי מוצרים אלו, ומאז הם יציבים.

חן הדגישה שאין כשל שוק בתחום שמצריך התערבות ממשלתית, אך הודתה שבעשרים השנים האחרונות כמעט ולא נכנסו מוצרים לפיקוח.

לפי אפרת רותם מאיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, 91% מהעובדות הסוציאליות רואות קושי של משפחות לספק מוצרים בסיסים כמו מזון לתינוקות.

"בזמן שאנחנו מדברים כאן, יש תינוק שאין לו מה לאכול. וזו לא הגזמה, אין לו מה לאכול", אמרה, "יש אימהות שבלית ברירה מועכות פתי בר, מערבבות עם קצת מים, ונותנות לתינוק, כדי להרגיע את הבכי. הדבר מוביל לגנבות מזון והאכלה בתחליפים שאינם מזינים".

על פי הסנגוריה הציבורית, מדי שנה מנהלת הפרקליטות עשרות תיקים פליליים נגד הורים שגנבו מזון עבור ילדיהם.

"הורים שאין להם איך להאכיל את התינוק שלהם, לא יכולים להיות פנויים לשאר הצרכים של המשפחה. לצרכים של הילדים האחרים", הוסיפה רותם, "יש לזה השלכות ארוכות טווח שאנחנו נמשיך לראות אצל המשפחות גם שנים קדימה".

ח"כ אמילי מואטי (העבודה) אמרה שכבר עשר שנים מתגלגל החוק שיבטיח פיקוח על מחיר תחליפי החלב. "אין שום הגיון בזה שהמוצר לא מסובסד", טענה, "אם אין ויכוח שחלב הוא מוצר מפוקח, אין סיבה שנחריג מכך חלב לתינוקות".

לדבריה, "נוותר על הצעת החוק אם משרד הכלכלה יחליט על הגבלת מחיר לתחליפי החלב לתינוקות. זה הוא הלחם שלהם".

ח"כ אריאל בוסו (ש"ס) אמר שלפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת התקציב הנדרש מהמדינה לסבסוד זה הוא כ-750 מיליון שקלים. לדבריו, כבר עשר שנים משרד הכלכלה מבטיח להוריד את מכסי היבוא בתחום אבל זה לא קורה.

מנכ"ל עמותת פתחון לב אלי כהן סיפר לחברי הוועדה שהארגון מחלק מדי שבוע מזון לכ-6,000 תינוקות, אבל הוסיף שרכישת, אחזקת והובלת תחליבי-חלב לתינוקות יקרה, קשה ומורכבת.

אבי בן זיקרי, המשנה למנכ"לית משרד הרווחה, הבטיח העמקת שיתוף הפעולה עם העמותות העוסקות בכך, והוספת כמיליון שקלים לתקציב העמותות לרכישת מזון לתינוקות, בנוסף להגדלת התקציב הכולל לעמותות ב-10 מיליון שקלים.

פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, הודתה שמחירי תחליפי החלב לתינוקות גבוהים מדי בארץ, אך טענה שחלב אם הוא ההזנה המותאמת ביותר לתינוק ולכן יש לעודד הנקה. היא קראה לאסור לחלוטין פרסומת לתחליפי חלב לתינוקות, ולשקול הוזלת מחירי מזון גם לאימהות.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) קראה בתגובה למשרד הבריאות לא להתערב בהחלטת האימהות אם להניק או לא, ולאפשר להן להעניק תחליפי מזון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!