דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכלכלה: המדינה צריכה להגביל את ההגרלות בצ'אנס

בדיון על ההימורים החוקיים בישראל, אמר יו"ר הוועדה מיכאל ביטון: "עדיף שלמדינה יהיו פחות הכנסות, ובלבד שלא יהיה אדם אחד שיתמכר להימורים" | ח"כ אלי כהן: "כל שקל שנותנים לרשויות מגיע מהחלשים ביותר בחברה"

דוכן מפעל הפיס בירושלים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
דוכן מפעל הפיס בירושלים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
דוד טברסקי

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון (כחול לבן), ידרוש מהאוצר בחינה מערכתית של ענף ההימורים החוקי בישראל. "אני מעדיף שלמדינה יהיו פחות הכנסות מהפיס, ובלבד שלא יהיה אדם אחד שיתמכר להימורים", אמר ח"כ ביטון בדיון על הגבלת הגרלות הצ'אנס של מפעל הפיס.

ח"כ אלי כהן (הליכוד) שיזם את הוועדה, דרש מהמדינה להגביל את ההגרלות במשחק הצ'אנס לאחד-שניים ביום, במקום 7 ביום כיום, במטרה לצמצם את ההגרלות מחד, ולא לפגוע פגיעה חמורה בתקציבי מפעל הפיס. "כל שקל שנותנים לרשויות מגיע מהחלשים ביותר בחברה הישראלית", אמר כהן. "הדבר אחרון שצריכים להיות גאים בו זה הקמת מתנ"סים מאותם 500-400 שקלים שלוקחים מהמסכנים". בשבועות הקרובים יפוג ההיתר של מפעל הפיס ועם חידושו המדינה תוכל להכניס בו מגבלות חדשות.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, לא הביע התנגדות להגבלה אך ציין שהיא תפגע בתקציבים של הרשויות המקומיות. על הפי הנתונים אותם הציג בוועדה, מפעל הפיס משקיע כ-1.6 מיליארד שקלים בממוצע במוסדות קהילתיים ובשנת 2021 ההשקעה הגיעה ל-1.9 מיליארד.

יצחקי ציין שמדובר בשנה טובה אך חברי הכנסת בוועדה הגיבו לדבריו שהכנסות הגבוהות הן סימן לגידול בכמויות המהמרים וקצב ההימורים. עוד טען יצחקי שההימורים הלא חוקיים מהווים כ-60% משוק ההימורים וכל צמצום של פעילות מפעל הפיס תניע מכורים לפשע. "אני רק רוצה לטפל ברשויות המקומיות", אמר יצחקי. "בקורונה, כשלא היה תקציב, אף אחד לא דיבר איתם חוץ ממפעל הפיס, ואם אתם רוצים לקחת את פיסת הבשר העבשה הזו מהם אני הראשון שאסכים".

מחקר שבחן 1,600 נקודות מכירה של הפיס אותו ערך הכלכלן פרופסור מומי דהן מהאוניברסיטה העברית ב-2018 מצא שמפעל הפיס והטוטו נוטים להציב יותר נקודות מכירה באזורים חלשים מבחינה חברתית-כלכלית בהשוואה לאזורים אמידים. לפי המחקר, תחנת פיס ממוצעת באשכולות סוציואקונומיים 1-3 מכניסה כ-9,000 שקלים ביום. לטענת יצחקי, המצב השתנה בשנים האחרונות וכיום יש כ-1,030 תחנות ביישובים מוחלשים בעוד בחזקים כ-1,400.

"הימורים זו אשליה, ושאלה למה המדינה מאפשרת את זה", אמרה ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית). לביקורת הצטרף גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בטענה שהמדינה צריכה לשקול את המשך המפעל במתכונתו". אין ספק שהפיס עושה דברים טובים, אבל הרבה מאוד אנשים נסחפים להימורים בפיס בגלל שהוא מסודר ולכן צריך לעסוק במניעה והסברה".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) פקפק בנתון אותו הציג יצחקי ש-60% מהשוק הוא הימורים לא חוקיים, וביקש נתונים של הכנסת הפיס לנפש לפי עיר. ביטון ציין שיבקש ממרכז המידע של הכנסת מסמך על עולם ההימורים הלא חוקיים בישראל ונתונים על פריסת תחנות הלוטו והטוטו, ודרישה משר האוצר לבצע מחקר מבוסס נתונים על השלכות ההימורים על תושבי הפריפריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!