דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

רוסיה מאיימת לפרוס נשק גרעיני בבלארוס אם לא תקבל ערבויות ביטחוניות מנאט"ו

לטענת דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מדובר בתגובה לפריסת נשקים של המערב קרוב לגבולות רוסיה | הנשיא ולדימיר פוטין: לרוסיה יש זכות להגיב באופן "צבאי-טכני" אם ברית נאט"ו תכניס אמצעי לחימה לאוקראינה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

רוסיה הודיעה ​​היום (שלישי) על כוונתה לפרוס נשק גרעיני בשטחה של בלארוס אם נאט"ו לא תספק לרוסיה ערבויות ביטחונית. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב: "זה לא סוד שפריסת נשק מסוגים שונים של נאט"ו בסמוך לגבולותינו, שעלולים לאיים עלינו, תדרוש צעדים מתאימים על מנת לאזן את המצב".

מוקדם יותר אמר נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שהוא אישר לרוסיה לפרוס נשק גרעיני בשטח המדינה. עם זאת, לפי מומחים בתחום שהמתקנים הגרעיניים בבלארוס, ששימשו בעבר את ברית המועצות, לא שמישים, ובניית מתקנים חדשים והתשתית עבורם עשויה לעלות מאות מיליארדי רובלים.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר שאם גרמניה תסרב לפריסת אמצעי לחימה גרעיניים בשטחה, תפרוס נאט"ו את המערכות במדינות אחרות באירופה, כולל ממזרח לגבולות המדינה.

אחרי קריסת ברית המועצות, היו בבלארוס אלפי ראשי נפץ של טילים בין יבשתיים, ויותר מאלף ראשי נפץ גרעיניים. מינסק הסכימה להוצאת הנשק משטחה אחרי שחתמה על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני.

בתוך כך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר היום שלארצו יש זכות להגיב באופן "צבאי-טכני" אם ברית נאט"ו תכניס אמצעי לחימה לאוקראינה ותנקוט "בצעדים בלתי ידידותיים".

"תגבור הכוחות הצבאיים של ארה"ב ושל נאט"ו ליד הגבולות שלנו, כמו גם קיומם של תרגילים צבאיים נרחבים, מעוררים חשש רציני", אמר בנאום לסגל הפיקוד הצבאי.

פוטין ציין שרוסיה "מוטרדת במיוחד" מהצבת רכיבים של מערכת ההגנה האמריקאית נגד טילים ברומניה ובפולין, והזהיר שאם המשגרים יגיעו לאוקראינה, זמן הטיסה של הטילים לכיוון רוסיה יצומצם לשבע עד עשר דקות, ואף לחמש דקות אם יוצבו טילים על קוליים.

"במקרה שההתנהלות התוקפנית מצד עמיתינו במערב תימשך, אנחנו ננקוט בצעדי תגובה צבאיים-טכניים, ונגיב בקשיחות לצעדים בלתי ידידותיים", אמר. "אני רוצה להדגיש, יש לנו כל זכות לעשות את זה, יש לנו כל זכות לנקוט בפעולות שנועדו להבטיח את הביטחון של רוסיה ואת ריבונותה".

הנשיא הרוסי גם התייחס למסמכים שארצו הגישה לארה"ב על מנת לקבל ערבויות ביטחוניות להרגעת המצב, אך לא הסתיר שהוא בספק לגבי כל הסכמה אמריקאית, אפילו אם יינתנו ערבויות מעוגנות בחוק. "אי אפשר לבטוח בארה"ב כי הם נסוגים בקלות מכל האמנות הבינלאומיות שכבר לא מעניינות אותן", טען פוטין.

במהלך דבריו, ניסה הנשיא להסביר מדוע ארה"ב ונאט"ו המשיכו להתרחב לעבר גבולותיה של רוסיה למרות היחסים הטובים ששררו בין הצדדים אחרי קריסת ברית המועצות, כולל נוכחות של מומחים אמריקאים על אדמת רוסיה.

"אני חושב שזו האופוריה שלהם מהניצחון במלחמה הקרה", אמר. "מה שקורה עכשיו זו אשמתם. כעת אנחנו במצב שבו אנחנו נאלצים להחליט. אנחנו לא יכולים לאפשר למצב הנוכחי  להימשך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!