דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"מנצלים מצוקה וגובים כסף על שירות חינמי": השוק הפרוע שנוצר בעקבות רפורמת דירוג האשראי

לפי נתוני המועצה הצרכנות, בשנה האחרונה הגיעו מאות פניות על חברות פרטיות שהבטיחו לשפר את דירוג האשראי של לקוחותיהן | בפועל, החברות רק מחקו את הנתונים בבנק ישראל, פעולה לא מומלצת שניתן לבצע ללא עלות

כרטיס אשראי שבור (צילום: shutterstock)
כרטיס אשראי שבור (צילום: shutterstock)
דוד טברסקי

"מדי חודש אנחנו מגלים תופעה הולכת ומרחבת של ניצול ציני של שירותים ממשלתיים שניתנם בחינם על ידי חברות פרטיות", אמר היום (שני) עופר פיינטשיין, מנכ"ל המועצה לצרכנות בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה לציון יום המאבק בעוני.

לדברי פיינשטיין, מאות פניות שהתקבלו במועצה בשנה האחרונה חושפות תמונות מצב מדאיגה. מהפניות עולה שחברות פרטיות מאתרות משפחות במצוקת אשראי ומציעות למחוק עבורן את נתוני תיק החובות בבנק ישראל, במטרה "לשפר" את דירוג האשראי שלהן.

המשפחות, שנכנסו למצוקה כלכלית אבל לא הצליחו לקבל הלוואת, שוכרות את שירותי החברות האלה עבור סכומים שמגיעים עד ל-1,500 שקלים, למרות שמדובר בשירות חינמי שניתן על ידי בנק ישראל. לטענת פיינשטין, בשנה שעברה רשמו החברות לשיפור אשראי רווחי שיא של כ-25 מיליון שקלים, עם ממוצע של 700 שקלים לעסקה.

לדבריו, התעשייה פרחה בעקבות הרפורמה שהרחיבה את הנגישות לנתוני האשראי של אזרחי ישראל דרך הקמת מערך דירוג האשראי האישי והקשחת האפשרויות ללקיחת הלוואת.

למרות שרוב הציבור בכלל לא מודע לדירוג האשראי שלו, משבר הקורונה אילץ יותר ויותר ישראלים לעסוק בו, מחשש שהיכולת שלהם לקבל הלוואת תפגע. דירוג האשראי, שנקבע על ידי חברות פרטיות, משפיע על היכולת לקבל הלוואה ועל גובה הריבית עבורה, לשכור דירה ולקבל כרטיס אשראי.

מערך דירוג האשראי האישי עלה לאוויר באפריל 2019 כחלק מיישום המלצות ועדת שטרום שביקשה  לקדם תחרות בשוק. מתוקף החוק, בנק ישראל מרכז את המידע ב"מאגר נתוני האשראי" ולכל ישראלי קיים תיק במאגר ובו מידע על היסטוריית ההלוואות, סוגי ההלוואות ומצב ההחזרים שלו מול מלווים.

הגופים המלווים פונים לחברות דירוג אשראי האישי ( 'דן אנד ברדסטריט' ו 'BDI' ) להן יש גישה למידע ולפיו הן קובעות את הדירוג. ככלל, כל אזרח רשאי לבקש פעם בשנה את דוח נתוני האשראי שלו מבנק ישראל.

לטענת המועצה לצרכנות, החברות לשיפור אשראי מפעילות שיווק אגרסיבי ברשתות  החברתיות, שמכוון למחפשי עזרה בקבלת הלוואות. למרות ההבטחה לשפר את הדירוג, מה שהן עושות בפועל הוא רק מחיקת את נתוני האשראי בבנק ישראל.

מדובר בפעולה שאינה מומלצת על ידי הבנק, בגלל החשד שהיא מעלה נותני האשראי. בכל מקרה, כאמור,  יכול כל אזרח למחוק את הנתונים ללא עלות באתר בנק ישראל.

"מוחקים לאדם את כל רישומי האשראי בלי שהלקוח יודע או מבין במה מדובר", הסבירה הדס יעקובסון מהמועצה לצרכנות. "כשהבנקים רואים שנמחקו נתונים מהמאגר זה מדליק להם נורה אדומה. החברות האלה מתמקדות באלו שמצאים במצוקה כלכלית ועליהם הםן גורפות רווחים".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן): "מבטיחים לאנשים הבטחות ללא כיסוי, יש פה עושק שנעמד במאות מיליוני שקלים".

במהלך הדיון עלה שהרשות להגנת הצרכן מתקשה לקבל נתונים מבנק ישראל. ביטון דרש מהבנק תיקון חקיקתי דחוף שיאפשר לרשות לקבל מידע על לווים שנפגעו ולא לאפשר לחברות למחוק נתוני אשראי ללא אישור מפורש של הלקוח, כולל יכולת לשחזר את המידע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!