דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסופה כרמל

מי זכאי לפיצויים, באילו מקרים ואת מי תובעים: המלצות לנפגעי הסופה

סופת "כרמל" עדיין נמשכת, וביומיים האחרונים היא הסבה נזק רב | אירועים שנגרמו מפגעי מזג האוויר יכולים במקרים רבים לזכות את הנפגעים בפיצויים, אבל צריך לדעת ממי לדרוש אותם

הצפות בתל אביב במהלך סופת 'כרמל' (צילום ארכיון: פלאש 90)
הצפות בתל אביב במהלך סופת 'כרמל' (צילום ארכיון: פלאש 90)
דוד טברסקי

מזג האוויר הסוער והנזקים בגוף וברכוש שהוא גורם, מעלים את שאלת הביטוחים והפיצויים. מי מבטח, על מה אין כיסוי, ובאילו מקרים אפשר לקבל פיצוי מהביטוח הלאומי.

לדברי עו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה והפורום לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין ומומחית לדיני נזיקין, סופת "כרמל" אמנם לא תירשם כסופת המאה, אבל כמות הנזקים שהשאירה אחריה תוך יומיים לא נרשמו במשך הרבה שנים. "זה לא כי הסערה חזקה במיוחד, אלא קשור יותר למצב התחזוקה הגרוע של התשתיות בארץ, ולכן אם נפגעים, יש מה לעשות".

עו"ד ענת קאופמן. "עיריית חיפה פיצתה בסכום גבוה אדם שהפך לנכה אחרי שנפל עליו עץ" (צילום: רמי זרנגר)
עו"ד ענת קאופמן. "עיריית חיפה פיצתה בסכום גבוה אדם שהפך לנכה אחרי שנפל עליו עץ" (צילום: רמי זרנגר)

מבנים
סופות יכולות להסב נזקים לבתים ולרכוש. רוב הדירות בארץ בעלות ביטוח דירה שמובנה בתוך הפוליסה ומכסה את רוב הבתים ללא צורך בפרמייה מיוחדת. יש לשים לב לסוגי נזקים: אם מדובר בחלון שבור שדרכו נכנסו מים, נזק שמכוסה בפוליסה, כך גם פגיעות ברק או נזקים שמקורם בפגיעה ישירה של פגע מזג אוויר.

חדירת מים דרך קירות או הגג אינן תמיד מכוסות בפוליסה בטענה שהן קרו בשל תחזוקה לקויה של בעל הבית, ויש לשקול לתבוע מצד ג'. כך גם פיצוצי צנרת שמקורם בנזקי קרה שמכוסים בפוליסות, אבל אם חברת הביטוח תבין שמקור הפיצוץ לא היה בגלל קרה, היא לא תכסה את הנזק.

כלי רכב
בתוך הפוליסה יש ביטוח לסוגים רבים של נזק, כמו שלג שפוגע באוטו או שיטפונות שפגעו בחשמל או במנוע. בימי סערה קיצוניים, עצים קורסים על מכוניות. כאן יש לשקול לתבוע צד ג' את העירייה או המועצה המקומית, בטענה שהעצים לא נבדקו מספיק טוב. צריך לבדוק אם התקבלו בעבר תלונות מתושבים. "עבדתי מול תיק משמעותי על עץ שנפל על אדם בחיפה וגרם לו לנכות קשה, והעירייה שילמה בסופו של דבר פיצוי כספי גבוה", מספרת קאופמן.

במקרה של כלי רכב שנפגע מסחף שיטפונות, אפשר לתבוע צד ג' בטענה שהעירייה לא עשתה מספיק לייצר תשתיות ניקוז טובות.

פגיעה ברחוב
אם מדובר בפגיעה של חפצים או מבנים שהעירייה הציבה (עמודים, עצים, שלטים) התביעה היא מול העירייה. במקרים רבים, סוככים של חנויות פגעו באנשים בסערה, וכאן יש מקום לתביעה נגד בעל הסככות.

בולענים
ייתכן מצב שבו מדובר בהפתעה גמורה ואין את מי לתבוע, ובמקרה כזה קיים הביטוח האישי. תמיד כדאי לבחון בעזרת סוכן או עורך דין אם העירייה יכלה למנוע את האירוע, ואז לשקול תביעת צד ג'.

בעבודה
כל פגיעה במסגרת העבודה מכוסה תחת הביטוח של המעסיק, אבל גם אם עובד נפגע בדרך לעבודה או ממנה, כל פגיעה כזו נחשבת לפגיעה בעבודה, ואפשר לפנות לביטוח לאומי ולמצות את כל הזכויות.

הטיפים החשובים

  • לתעד ולצלם הכול: היום יש לכולם סמארטפונים והתיעוד זמין וקל. אחרי הפגיעה יש להודיע מיידית לסוכן הביטוח ולעשות כל דבר כדי להציל כמה שיותר רכוש.
  • שווה לשקול להזמין שמאי פרטי לבחון את זירת הנזק, מכיוון שיכולים להיות פערים משמעותיים בין החישובים.
  • הכי חשוב לא לזרוק כלום: גם מחשב שהתקלקל בעקיפין מסופה צריך ששמאי יראה אותו.
  • לשמור את כל הקבלות לתיקונים ושיפוצים.

האם להרחיב פוליסות לקראת החורף?
אפשר לשקול להרחיב פוליסות. לפעמים זה דבר כדאי ולפעמים לא. השיקול אישי. לחברות ביטוח יש אינטרס לשלם פחות, ולכן כדאי לפנות לייעוץ משפטי אם צריך או אם מרגישים שלא מוצו זכויות. מפגש ראשוני לרוב לא עולה כסף, ואם עורך הדין יגיד שיש עילה להליך מיצוי זכויות משפטי, שווה לשקול זאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!