דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אלפי עובדים יכולים לנשום לרווחה: הוארך הזיכיון של מפעל רותם אמפרט לכריית פוספטים

המפעל שמעסיק 1,200 עובדים התחייב להעמיד בטוחה במקרה שיגרום לזיהום | יו״ר ההסתדרות: ״מצאנו את האיזון בין שמירה על העובדים והגנה על הסביבה, מודה לחברי ועדת הכספים״ 

עובדי רותם אמפרט בהפגנה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
עובדי רותם אמפרט בהפגנה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה היום (רביעי) את הארכת הזיכיון של חברת רותם אמפרט לכריית פוספטים בנגב לשלוש שנים נוספות. הזיכיון ניתן לאחר מאבק ארוך של ההסתדרות והעובדים נגד סגירת המפעל ושליחתם הביתה של אלפי עובדים בדרום, ועם התערבותה של שרת האנרגיה קארין אלהרר.

הזיכיון הוארך בכפוף למסמך הסכמות של החברה עם המשרד להגנת הסביבה, המפרט את חובותיה לשיקום נזקים סביבתיים – וכן בכפוף לכך שהחברה תתחייב לספק פוספטים לחברות ישראליות שידרשו זאת.

בקשה להארכת הזיכיון אחרי 19 שנים. שרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: פלאש 90)
בקשה להארכת הזיכיון אחרי 19 שנים. שרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: פלאש 90)

הבקשה להארכת הזיכיון הוגשה על ידי שרת אלהרר, וגיא סמט מנהל מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה הסביר שלאחר 19 שנות זיכיון, המשרד נדרש לקבל את אישור הכנסת להארכת הזיכיון לשלוש שנים נוספות.

"זה מפעל שמעסיק עובדים רבים" אמר סמט. "תוך כדי עבודות הכרייה יש נזקים סביבתיים, לקחנו את זה בחשבון בשיח עם השותפים במשרדי הממשלה, האוצר, רשות התחרות, המשרד להגנת הסביבה, ובסופו של דבר הוחלט על איזונים".

״מדובר בהחלטה שהתקבלה לאחר שיח פורה בין חברי ועדת הכספים, אנשי המקצוע ואנשי ההסתדרות״, אמר יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לאחר קבלת ההחלטה, ״תוך מציאת האיזון בין הגנה על הביטחון התעסוקתי של אלפי עובדים בנגב, לבין חשיבה והגנה על הסביבה.

״ההסתדרות תמישך לעמוד כחומה בצורה להגנה על זכויות העובדים״. ארנון בר-דוד (צילום: דוברות ההסתדרות)
״ההסתדרות תמישך לעמוד כחומה בצורה להגנה על זכויות העובדים״. ארנון בר-דוד (צילום: דוברות ההסתדרות)

״אני מודה לחברי ועדת הכספים בכנסת וליו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, על קבלת ההחלטה שתסייע לאלפי משפחות להמשיך ולהתפרנס בכבוד. מפעל רותם אמפרט מעסיק אלפי עובדים בהעסקה ישירה ועקיפה, והוא עוגן תעסוקה מרכזי בדרום.

״ההסתדרות תמשיך לעמוד כחומה בצורה על מנת להגן על זכויות העובדים״, אמר בר-דוד, ״ולא תאפשר למהלך חד-צדדי שיכול לפגוע בעובדים, להתקיים, ללא הידברות עם ההסתדרות". מנכ״ל ההסתדרות ורמ״ט יו״ר ההסתדרות, אופיר אלקלעי, ליווה את מאבק עובדי המפעל בשנה וחצי האחרונות.

תעסוקה לאלפי עובדים בדרום

"אנחנו גרים באזור שאיננו עשיר במקומות תעסוקה״ אמר בוועדת הכספים משה חדד יו״ר מועצת העובדים של רותם אמפרט. ״המקום הזה עובד למעלה מ-60 שנה ויש 1,200 עובדים במפעל בהעסקה ישירה ועוד אלפי עובדים במעגל השני".

חדד הסביר לחברי הוועדה שסגירת המפעל תהיה בבחינת מכת מוות לאלפי עובדים בדרום. ״כל העובדים מגיעים מאיזור דימונה, ירוחם, באר שבע וערד, מקומות בלי הרבה תעסוקה. בשבועות האחרונים העובדים הלכו שפופים כי העתיד לא ברור. הזיכיון הוא תנאי הכרחי להחזיק את האנשים האלה״.

״העובדים חששו לעתידם״. משה חדד יו"ר מועצת עובדים רותם (צילום: ועד עובדי רותם אמפרט)
״העובדים חששו לעתידם״. משה חדד יו"ר מועצת עובדים רותם (צילום: ועד עובדי רותם אמפרט)

לשאלת אחת מחברות הכנסת, השיב חדד שהמפעל מפרנס למעלה מ-3,000 משפחות בדואים בנגב שמועסקים בו בהעסקה ישירה ועקיפה.

החברה תשקיע בשיקום הסביבה בהיקף גדול יותר מכל מפעל אחר בישראל

סגן החשב הכללי באוצר, יובל רז, הבהיר שמערך הבטוחות אליו התחייבה החברה במסגרת חידוש הזיכיון הוא ״הגון ועונה הן על הצורך, ועל הסיכון״. לדבריו, מדובר בהיקף בטוחות שכיום כמעט ואינו קיים במקומות אחרים במשק. במסגרת זו ציין רז שגובש מסמך סביבתי המבהיר את תהליכי השיקום אליהם מתחייבת החברה.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, הסבירה שבמסגרת המסמך שגובש יחד עם המשרד, הובטחה השקעת החברה לא רק בשיקום אתרי הכרייה עצמם אלא גם בשיקום הנוגע לטיפול בפסולת והשפכים התעשייתיים שמייצג המפעל – שהם בהיקף גדול מכל מפעל אחר בישראל.

״נעשתה כאן עבודה משמעותית מאוד שנותנת מענה טוב״, אמרה כהן. ״יש לנו הארכה של הפעולות, לוחות זמנים ועלויות. זו תכנית שיקום שאם תבוצע, מדובר יהיה במהלך מאוד חשוב״.

אמפרט לא תסרב סירוב בלתי סביר לספק פוספט לכל חברה. בתמונה: הריסה מבוקרת של מתקנים בשטחי מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה (צילום: נינה פסטוק)
אמפרט לא תסרב סירוב בלתי סביר לספק פוספט לכל חברה. בתמונה: הריסה מבוקרת של מתקנים בשטחי מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה (צילום: נינה פסטוק)

חלק מחברי הכנסת הביעו חשש מהעובדה שרותם אמפרט הוא מונופול בתחום אספקת הפוספט בישראל, ובפרט באשר לשאלת אספקת הפוספט למתחרה הישראלית המרכזית של החברה בתחום ייצור הדשנים – חיפה כימיקלים.

עמנואל ברכפלד מרשות התחרות הבהיר שתנאי הזיכיון כוללים את ההתנייה כי "רותם אמפרט לא תסרב סירוב בלתי סביר לספק פוספט לכל חברה", והבהיר שהכוונה היא לחברות הישראליות.

"הביטוי 'סירוב בלתי סביר' הוא הנוסח המקובל בהקשר של מונופולים", הדגיש ברכפלד, והוסיף שהמשמעות היא שהחברה תהא מחויבת לספק את חומר הגלם במחיר בו הוא מסופק גם ללקוחות אחרים. "חיפה כימיקלים יודעים שאם יעלו להם את המחיר הם יכולים לפנות אלינו. שאלנו אותם גם אם הם רוצים לכרות את הפוספט בעצמם והם השיבו שלא".

״חיפה כימיקלים לא תוכל לקיים את המפעל שלה, בלי רותם אמפרט״

מתן רטנר ממשרד הכלכלה אמר שהמשרד שלו אף הוא תומך בהארכת הזיכיון. "יש פה שלושה מעגלים שמושפעים מהעניין: העובדים הישירים, העובדים העקיפים וכל תעשיית הדשנים והחקלאות בישראל. חיפה כימיקלים ניזונים מהפוספטים שנכרים במישור רותם. גם קבוצת חיפה לא תוכל להפעיל את המפעל שלה ללא שמפעל רותם אמפרט ימשיך לעבוד".

עם ההצבעה על אישור הארכת הזיכיון, אישר יו"ר הוועדה אלכס קושניר רוויזיה וקבע שהוועדה דורשת לראות עוד היום את נוסח הזיכיון עצמו על מנת לוודא שהדברים אליהם התחייבו משרדי הממשלה אכן הוכנסו בו.

"אני חייב לומר שיש כמה דברים בבקשה הזו שהעלו הרבה מאוד טענות ושאלות״, אמר קושניר, ״יחד עם זאת אנחנו צריכים להבין שאנחנו עשרה ימים לפני המועד ואני יודע שנעשתה עבודה משמעותית והתקדמות משמעותית גם על ידי משרד האנרגיה, משרד איכות הסביבה והחשב הכללי – בעיקר בעניין הערבויות לשיקום הנזק התעשייתי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!