דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"זה לעג לרש, מה זה אמור לכסות בדיוק?": האוצר מציע לעצמאים 430 ש״ח עבור שבוע בידוד

הצעת החוק של האוצר קובעת דמי בידוד רטרואקטיביים מיולי 2021 שישולמו במלואם מהביטוח הלאומי | נשיא להב: "פיצוי עבור יום אחד, כשעצמאי שוהה בבידוד שבוע שלם, ובסכום מגוחך של 430 ש״ח, איך זה עוזר לבעל העסק הקטן שההוצאות שלו ממשיכות כרגיל, ושלא מכניס ולו אגורה שחוקה באותו השבוע?"

חנות סגורה בדיזנגוף סנטר (צילום: הדס יום טוב)
חנות סגורה בדיזנגוף סנטר (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

430 שקלים לשבוע בלבד, שישולמו על ידי הביטוח הלאומי, אלה דמי הבידוד שישולמו לעובדים עצמאים לפי הטיוטה של הצעת החוק של משרד האוצר. לפי הטיוטה, דמי הבידוד ישולמו רטרואקטיבית החל מיולי 2021.בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב שמנגנון דמי הבידוד לעובדים שכירים כולל השתתפות של המעסיק בשיעור של 50% (או 25% במקרה של מעסיקים קטנים), וכן משתתף העובד באמצעות מחיקה של עד שלושה ימי מחלה צבורים. כמו כן, צוין שבמקרה של עובדים שכירים הם אינם זכאים לדמי בידוד בגין יום הבידוד הראשון, וכן בגין ימי בידוד שאינם ימי עבודה. "לרוב, שבוע העבודה של עובד מאופיין בחמישה ימי עבודה. לכן, בהינתן הבדלים אלה, מוצע לקבוע כי לכל תקופת בידוד, שכיום כל אדם יכול לקצרה לשבעה ימים, יהיה זכאי העצמאי לתשלום של דמי בידוד עבור יום היעדרות אחד".
סכום הפיצוי נקבע בדומה לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים בגין נזקי מלחמה עבור היעדרות מהעבודה בתקופת שומר החומות. "הקביעה של סכום פיצוי אחיד, חלף בחינת סכום הבחינה בפועל, באה לייעל את מנגנון התשלום כך שלא יכלול בחינה פרטנית, ובשים לב למספר הימים הנמוך יחסית שמזכה בתשלום דמי בידוד", נכתב. "גובה הסכום נקבע בהתבסס על השכר החציוני במשק, בתוספת 25% עבור עלויות סוציאליות. עבור עצמאים רבים ההכנסה החודשית אינה רציפה אלא תלוית שנת פעילות, ולכן ייתכן שבבחינה פרטנית הזכאות תהיה נמוכה יותר".עוד נקבע שבמקרה שאחד ההורים שכיר והאחר עצמאי, והם מתחלקים בימי הבידוד של ילדם לסירוגין, לא יופחת יום זכאות לדמי בידוד מימי הבידוד של העובד השכיר, כדי שהתא המשפחתי לא יישא בעלויות גבוהות יותר (במקרה של שני הורים שכירים, מנוכה יום בידוד אחד רק לאחד משני ההורים). עם זאת, הצעת החוק לא הסדירה מענה למקרה שבו שני ההורים עצמאים. כמו כן, בניגוד לעובדים שנוסעים לחו"ל מטעם עבודתם וזכאים לתשלום דמי בידוד, עצמאים שנדרשים לנסוע לחו"ל מטעם עבודתם לא יהיו זכאים לדמי בידוד בהתאם להצעת החוק.עלות החוק המוצע מוערכת על ידי האוצר ב-50 מיליון שקלים, והיא תמומן מתוך המסגרת התקציבית שמיועדת להתמודדות עם השלכותיה של התפשטות נגיף הקורונה.בארגון העצמאים להב ייחסו את הגשת הצעת החוק לבג"ץ שהגישו נגד האפליה לדבריהם של עובדים עצמאים לעומת עובדים שכירים בזכאות לדמי בידוד. עם זאת, כינו את ההצעה לשלם לעצמאים 430 שקלים בלבד לשבוע "מבזה".
"אני שמח שהמדינה השכילה להבין סוף-סוף שקיימת אפליה בין ציבור העצמאים לציבור השכירים ויש לתקנה, אבל מודל הפיצוי שמציעה המדינה לעצמאים בגין ימי הבידוד הוא בבחינת לעג לרש", אמר עו"ד רועי כהן, נשיא להב. "פיצוי עבור יום אחד, כשעצמאי שוהה בבידוד שבוע שלם, וגם בסכום מגוחך של 430 שקלים. את מה זה אמור לכסות בדיוק? איך זה עוזר לבעל העסק הקטן שההוצאות שלו ממשיכות כרגיל, ושלא מכניס ולו אגורה שחוקה באותו השבוע?

"אנחנו בלהב נמשיך להילחם כדי שהנוסח הסופי של החוק יתאים למציאות: פיצוי לעצמאים בדיוק כפי שהמדינה משתתפת עם השכירים. תמוה מאוד שמי שאמור לייצג את העצמאים בממשלה מאפשר הוצאה של תזכיר חוק שמפלה בחסות החוק את ציבור העצמאים. נודיע לבג"ץ שאנחנו מתנגדים להסדר זה, ודורשים שוויון בגובה ימי הבידוד כפי שמשולם לציבור השכירים".
עורכי הדין אייל בסרגליק וד״ר מתן גוטמן שמייצגים את העצמאים בעתירה: "מצער שרק תחת חרבו המתהפכת של בג"ץ השכילה המדינה לקבל את העיקרון הברור שאין סמכות בדין להפלות בין עובד שכיר ועובד עצמאי, שנדרשים להשהות בבידוד במסגרת המאמץ הלאומי לבלימת המגפה. אבל מצער מכל שגם לאחר שהכירה המדינה בעיקרון זה, יישומו בפועל עגום, וממשיך להפלות באופן קיצוני את העובד העצמאי בהשוואה לעמיתו השכיר. נמשיך להילחם לשוויון זכויות סוציאליות עבור ציבור העצמאים, ונפעל בכל הכוח כדי שהנוסח הסופי של החוק יבטיח שוויון בין העצמאי לשכיר".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!