דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלילי

הצהרות מס כוזבות: היועמ"ש חשף את פרטי כתב האישום נגד אריה דרעי

יו"ר ש"ס הודה בעיסקת טיעון בדיווחי מס כוזבים על עסקת נדל"ן עם אחיו, ועל גיוס משקיע לקרן פיננסית בארה"ב | דרעי הודיע שיתפטר מהכנסת: "החלטתי לקחת אחריות על טעויות שנעשו ללא כוונת זדון, אמשיך להנהיג את תנועת ש"ס"

יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי (צילום: נעם רבקין/פלאש90)
יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי (צילום: נעם רבקין/פלאש90)
אסף צבי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע שיגיש כתב אישום נגד חבר הכנסת אריה מכלוף דרעי בעבירות מס. כתב האישום, שיוגש במסגרת הסדר טיעון, מייחס לח"כ דרעי עבירות לפי חוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה.

דרעי הסכים להודות בעבירות, והפרקליטות תבקש מבית המשפט להטיל עליו מאסר על תנאי וקנס של 180 אלף שקלים. בנוסף הודיע דרעי שיתפטר מהכנסת, ובהתאם לכך הפרקליטות לא תבקש להטיל עליו קלון. לפיכך הוא יוכל להתמודד בבחירות הבאות לכנסת ולכהן כשר. דרעי הודיע שימשיך להנהיג את תנועת ש"ס.

החקירה נגד דרעי החלה בשנת 2015, ובסיומה המליצה המשטרה להעמיד אותו לדין בשורה של עבירות חמורות. רובן של עבירות אלו אינו נכלל בכתב האישום שגובש לאחר עסקת הטיעון. לפי הודעת היועמ"ש, כתב האישום מייחס לח״כ דרעי שני אירועים של אי דיווח על הכנסות שלו ושל אחיו שלמה, בגובה של כמיליון וחצי שקלים ושל מאה אלף שקלים:

עסקת גבעת שאול – עניינה של פרשה זו בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר ח"כ דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים. על פי כתב האישום, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה (טופס מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, לא שיקפו את מלוא פרטי העסקה, לרבות גובה התמורה שבעסקה.

צירוף פרטי העסקה החסרים למש"ח היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולרים (כ-5.8 מיליון שקלים), ולא 4.25 מיליון שקלים, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין. בגין כך נאשם אריה דרעי בסיוע לעריכת הצהרה שאינה נכונה.

הכנסות מחברת גרין אושן – גרין אושן הייתה קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לח"כ דרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. על-פי כתב האישום, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה ח"כ דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף ש"ח כנגד חשבוניות ייעוץ.

דרעי מואשם שלא כלל את ההכנסה בסך 101,074 שקלים בדוח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקלים לשנים אלו. בגין פרשה זו הוא נאשם בעבירות של הכנת דו"ח וידיעות לא נכונים וכן אי הגשת דו"ח ואי ניהול פנקסי חשבונות.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי חבר הכנסת דרעי יודה ויורשע בכתב האישום, וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר על ח"כ דרעי עונש מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף ש״ח. כמו כן, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת ח״כ אריה דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ המשפטי לממשלה לא יטען בעניין הקלון בפני הערכאה הדיונית.

בתגובה לכתב האישום אמר דרעי: "אני מודה לבורא עולם על סיום של כמעט 7 שנות חקירה מייסרות שהיו עבור משפחתי ועבורי תקופה קשה מנשוא. החקירה החלה בקול רעש גדול, בחשדות חמורים מאד והסתיימה כפי שהגדיר אותה היועץ המשפטי לממשלה ד״ר אביחי מנדבליט במילים: 'מהתיק הזה לא נולד אפילו עכברון'."

דרעי הוסיף ש"בכל הקשור למחלוקות המס, החלטתי לקחת אחריות על טעויות שנעשו ללא כוונת זדון, על מנת לשים את הפרשה מאחורי ולחסוך ניהול משפט שלם בעניין. אני מודה לעורך דיני עו"ד נבות תל צור על עבודתו המסורה. אמשיך להתמקד בפעילותי הציבורית ולהנהיג את תנועת ש"ס במלוא הכוח ובאמונה."

זוהי הפעם השנייה שבה דרעי מורשע בפלילים. דרעי החל את דרכו הפוליטית כשר הפנים מטעם ש"ס בשנת 1988, ומונה לראשות התנועה מאז 1990. בשנת 1993 הוגש נגדו כתב אישום על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ורישום כוזב במסמכי תאגיד. הוא הורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בשנת 1999, ערער לבית המשפט העליון ובשנת 2000 הורשע בחלק מהעבירות ונידון לשלוש שנות מאסר, מהן ריצה שנתיים.

מכיוון שהורשע בעבירות ציבוריות, החוק הטיל עליו קלון, כלומר מניעה מלכהן בתפקידים ציבוריים במשך שבע שנים משחרורו. דרעי חזר לפוליטיקה בשנת 2013 ונבחר לכנסת מטעם ש"ס, ועמד בראשה יחד עם אלי ישי ואריאל אטיאס. במהלך אותה שנה החליט מנהיגה הרוחני של התנועה, הרב עובדיה יוסף, כי דרעי יעמוד לבדו בראשות התנועה.

בשנת 2015 מונה דרעי לשר הכלכלה ולשר לפיתוח הנגב והגליל, אך חודשים ספורים לאחר מינויו הוא התפטר מתפקידו כשר הכלכלה ומונה לשר הפנים, וכיהן בתפקיד עד להקמת הממשלה בראשות בנט ולפיד ביוני האחרון. כעת הודיע דרעי שיתפטר מהכנסת עקב הגשת כתב האישום, אך ימשיך להנהיג את ש"ס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!