דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

כל הסימנים מראים: ספיידרמן יהודי

Spider-Man: No Way Home. A nice Jewish boy from Queens. (Photo: Reuters)
Spider-Man: No Way Home. A nice Jewish boy from Queens. (Photo: Reuters)

נידוי בילדות, תחושת אשמה, תיקון עולם וגם אהבה לבייגל. מסע בעקבות רמזים לזהותו היהודית של איש העכביש

ברק סלע
ברק סלע
צרו קשר עם המערכת:

הסרט החדש של ספיידרמן, "אין דרך הביתה", יצא לאקרנים השבוע והפך לסרט עם יום הפתיחה הכי טוב מבחינת הכנסות מאז תחילת המגפה העולמית, כ-121.5 מיליון דולר (שני בכל הזמנים). נכון ליום שלישי, הכניס הסרט החדש בסדרה כבר 751.3 מיליון דולר, והוא בדרכו להיות הסרט היחיד ב-2021 שהגיע להכנסות של מיליארד דולר ברחבי העולם. זו עוד הוכחה לפופלריות האדירה של ספיידרמן. אבל לא כולם יודעים שאחד מגיבורי העל הכי מעוררי הזדהות הוא אולי, בעצם יהודי. כן, פיטר פארקר הוא כנראה ילד יהודי טוב מקווינס.

תעשיית הקומיקס, בדומה לתעשיות רבות בארצות הברית, הושפעה במידה רבה מכוח העבודה של מהגרים צעירים שהיו רעבים לאוכל, כסף והצלחה. במקרה של תעשיית הקומיקס, חלק ניכר מהמהגרים הללו היו יהודים שחיפשו נתיב מקצועי בכתיבה ואיור, אבל מקומות העבודה הממוסדים יותר, כמו עיתונים ומגזינים, היו לרוב סגורים בפניהם.

תעשיית הקומיקס נחשבה לנחותה ולכן הייתה פתוחה ליהודים, שניצלו את ההזדמנות והצליחו ליצור חלק בלתי פרופורציונלי מדמויות הקומיקס האהובות ביותר בכל העולם: מסופרמן (ג'ו שוסטר וג'רי סיגל), באטמן (בוב קיין, במקור קאהן), קפטן אמריקה (ג'ו סיימון וג'ק קרבי, במקור ג'ייקוב קורצברג), וכמובן, הגדול מכולם והסנדק של גיקים בכל העולם, סטן לי (במקור סטנלי לייבר). לי, לצד שותפיו, יצר דמויות רבות שנכנסו לפנתיאון של מארוול: ארבעת המופלאים, אקס-מן וגם ספיידרמן.

סטן לי, היוצר של ספיידרמן. קיבל השראה מדמותו של דוד המלך (צילום: Jonathan Alcorn/Bloomberg via Getty Images)
סטן לי, היוצר של ספיידרמן. קיבל השראה מדמותו של דוד המלך (צילום: Jonathan Alcorn/Bloomberg via Getty Images)

העובדה שתעשיית הקומיקס הייתה מלאה ביהודים הובילה להשפעות רבות של זהות יהודית, אם במודע או לא, על הדמויות והסיפורים. מסופרמן, שסיפורו משול לסיפור של משה בתיבה (הנצר האחרון של כוכב קריפטון מגיע בחללית לארץ אחרת תחת זהות בדויה), ועד מגנטו, הנבל של סדרת אקס-מן, ניצול שואה מאושוויץ שקרוע בין שנאתו לבני האדם לבין אהבתו לעמו, שהפכו מהיהודים למוטאנטים.

גיבורי העל היו ביטוי לחלום ההתבוללות האולטימטיבי. ילדים יהודים, שנתפסו כחלשים ובשולי החברה, שמים מסכה ויכולים להפוך לגיבורי על כל-אמריקאים וחזקים שמצילים את העולם. כמו גיבורי העל, גם היוצרים היהודים היו צריכים לשנות את שמם וזהותם כדי להתקבל לתוך החברה. דרך הקומיקס הם הצליחו ליצור לעצמם מרחב שבו הם מצליחים להגשים את חלומם האישי, אבל גם של ילדים צעירים, יהודים ולא יהודים, בכל רחבי ארצות הברית והעולם. החלום של מעבר מהשוליים למרכז הבמה, תוך כדי נאמנות לערכיך ויצירת תרומה משמעותית לעולם כולו.

במקרה של ספיידרמן, קשה לא לראות בו את האלטר-אגו של יוצרו, סטן לי. על פני השטח, פיטר פארקר הוא עוד ייצוג גנרי של ילד-נער לבן-פרוטסטנטי. אבל מבט מעמיק חושף את הקודים היהודיים הברורים שלו. פרטים רבים בביוגרפיה של פיטר גם נותנים ביסוס לזהותו היהודית. פיטר גדל יתום ללא הורים (כמו מהגרים יהודים רבים שברחו מהפוגרומים או מהשואה) וגודל על ידי הדודים שלו, בן ומיי, שניהם בעלי שמות בסגנון "העולם הישן". בשונה מקלארק קנט של סופרמן, שהיה חנון רק כמסווה, פארקר היה חנון אמיתי שסבל מנידוי חברתי בבית הספר.

מתוך ספיידרמן: אין דרך הביתה. יום הפתיחה הטוב ביותר לסרט מתחילת הקורונה (צילום: Reuters)
מתוך ספיידרמן: אין דרך הביתה. יום הפתיחה הטוב ביותר לסרט מתחילת הקורונה (צילום: Reuters)

נראה שהוא מנודה ללא סיבה ברורה, דבר שמרמז על מניעיו האנטישמיים של הבריון המרכזי שמציק לו, פלאש תומפסון, שתמיד מתואר בקומיקס בתור האמריקאי הלבן האולטימטיבי. בנוסף, פיטר מגיע משכונת פורסט-הילס בקווינס, שכונה יהודית באופן מופגן (כ-50% מהאוכלוסייה, ורוב מוחלט מהאוכלוסייה ה"לבנה" בשכונה).

המפיק של הסרט ספיידרמן מ-2002, אבי ארד (יליד רמת-גן), טען שמשפחתו של פארקר היא "יהודי-שטעטל מקווינס". מייקל שייבון (סופר יהודי-אמריקאי זוכה פלס פוליצר), שכתב את סרט ההמשך שיצא ב-2004, מתאר את ספיידרמן בתור יהודי מקודד ("crypto-Jew") שמגולם ברקע הביוגרפי שלו ובאופי שלו.

בנוסף לכוחות העל המוכרים שלו, ספיידרמן ניחן גם בכוח על נוסף שלרוב משויך ליהודי ניו יורק: חוש הומור מחודד וציני. דני פינגרות', מהחוקרים הבכירים של הזהות היהודית בקומיקס, טוען שספיידרמן הוא מעין "סיינפלד עם קורי עכביש".

אבל המאפיין אולי הכי יהודי של ספיידרמן הוא האשמה. את סופרמן הניע הצדק, ואת באטמן הנקמה. שניהם היו דמויות גדולות וכמעט בלתי אנושיות. אבל פיטר פארקר הוא אדם כמונו. ספיידרמן, בשונה מגיבורי העל שבאו לפניו, היה ילד רגיל שהתמודד עם מערכות יחסים כושלות, בעיות בלימודים, נידוי חברתי וקשיים כלכליים.

הסיפור המכונן של ספיידרמן הוא שלאחר שמקבל את כוחותיו, הוא מחליט לנצל אותם לרווח כספי, ובאחד הלילות הוא מאפשר לפושע לברוח במקום לעצור אותו. אותו פושע בסוף רוצח את הדוד שלו, הדוד בן.

האירוע הזה משנה את עולמו של ספיידרמן, שמחליט להקדיש את חייו למלחמה בפשע. הפאנל האחרון בחוברת הראשונה של ספיידרמן מסתיים במשפט: "עם כוח גדול מגיעה גם אחריות גדולה". בגרסה הקולנועית של 2002, המשפט הזה נאמר לפיטר פארקר (ספיידרמן) על ידי דוד בן בעצמו לפני מותו.

סם ריימי (גם יהודי), במאי הסרט ספיידרמן מ-2002, מסכים עם הטענה. "ספיידרמן מעביר את חייו בניסיון להתמודד עם האשמה. אלא שבמקרה שלו זה מגיע מהדוד שלו, ולא מאמו היהודייה. זו תכונה מאוד יהודית, להיות מאוד מודע לחטאים שלך ולנסות לתקן אותם עוד בימי חייך".

סטן לי, היוצר של ספיידרמן, טען שהוא לעולם לא התכוון שספיידרמן יהיה יהודי באופן מובהק, אבל קיבל השראה לדמותו של ספיידרמן מדמותו התנ"כית של דוד המלך, וציין שהטמיע בתוך הדמויות שלו ערכים יהודיים: "אפשר לסכם את היהדות במשפט אחד: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. כל מה שניסיתי לעשות בסיפורים שלי זה להראות שיש טוב בסיסי במצב האנושי".

עוד 'יהודי טוב' שהיה מעורב בסרטי ספיידרמן הוא אנדרו גארפילד שגילם את פיטר פארקר בסדרת הסרטים Amazing Spiderman. בראיונות לקראת הסרט השני (2014) הוא הצהיר שבעיניו ספיידרמן הוא יהודי, ובתור יהודי בעצמו, הוא משחק את ספיידרמן בהתאם לזהותו היהודית. "הוא דואג מהעתיד מכיוון שהוא נוירוטי. הוא יהודי. זה מאפיין בולט".

ביטוי נוסף לזהות היהודית של ספיידרמן מגיע באופן סמוי בסרט המצליח Spider-Man: Into the Spider-Verse מ-2018. בסרט יש כמה גרסאות של ספיידרמן שמגיעות מעולמות מקבילים. אחת הגרסאות היא פיטר ב. פארקר. לאחר שאחת מהגרסאות של פארקר (בעלת מראה מאוד לבן עם שיער בלונדיני) נהרגת, אנחנו פוגשים את פיטר ב. פארקר. אנחנו למדים שפארקר הזה נפרד מאשתו,  ובמהלך פלאשבק אנחנו רואים את פארקר שובר כוס בחתונתם.

רודני רוטמן, במאי שותף בסרט, ציין שלדעתו הגרסה הזו של פארקר, שמרומז שהיא הגרסה ה"מקורית", היא כנראה יהודית. בסצנה אחרת בסרט, פיטר ב. פארקר, שמדובב על ידי השחקן היהודי ג'ייק ג'ונסון (ואנחנו יודעים שבהוליווד בוחרים בקפידה את זהות השחקנים המדבבים), מראה שיש לו אהבה גדולה לבייגלס, מאכל ניו יורקי יהודי טיפוסי.

לוחם בגזענות

עדות עדכנית נוספת לזהות היהודית של ספיידרמן הופיעה בחוברת Non-Stop Spiderman שיצאה באוגוסט 2021. ספיידרמן מתעמת עם הנבל "הברון זימו" (שזכה לעיבוד גרוע מאוד בסדרת סרטי מארוול). זימו מתגאה בזה שהוא מאמין בעליונות לבנה ובנאציזם. הוא מנסה להוביל מזימה של דילול אוכלוסייה של שחורים על ידי הפצת סם ממכר במיוחד.

באחת הסצנות, תוך כדי קרב, זימו קורא לספיידרמן "תת-אדם" ומתגרה בו כשהוא אומר לו שקל להרגיז "אנשים כמוהו" כי "הם מסתבכים בניסיון להגן על תפיסה מוטעית של שוויון". ספיידרמן מגיב באופן עוצמתי מאוד וקורא לו "גזען אנטישמי". זימו לא קורא לספיידרמן יהודי באופן מובהק, וכלל לא תוקף יהודים במהלך הסיפור, אלא שחורים. אבל אופי חילופי הדברים הוא עוד עדות לכך שספיידרמן הוא אכן יהודי.

בלי לעשות ספוילרים לסרט החדש של ספיידרמן, אין בו יותר מדי הוכחות לכך שהגיבור החביב הוא יהודי. אמנם מוטיב האשמה (היהודית) נמצא באופן משמעותי במוקד העלילה, וחדי העין אפילו יבחינו במגן דוד שממוקם בצורה בולטת באחת מסצנות הסיום.

ובכל זאת, למרות המעורבות המרשימה של יהודים בסדרת סרטי מארוול, כשחקנים (סקרלט ג'והנסון, פול ראד) וגם בהפקה, אין בסרטים שלהם שום אזכור להשפעה היהודית. יש גם דמויות יהודיות מרכזיות (כמו סקרלט וויצ', במקור הבת של מגנטו) שזהותן היהודית נמחקה ואפילו התעוררה מחאת רשת קטנה בנושא.

מארוול מובילה קו שמעדיף את ההמשכיות בין הסרטים (כך נמשיך לצרוך אותם) לבין ליצור העמקה בתוך כל דמות, ובכך מייצרת זהות בינלאומית, נצרכת בקלות וכמעט בלתי מזוהה.

הזהות היהודית מנסה להיות כלל-אנושית, אבל עלולה לאבד את ייחודה. ניתן להביט בהיעדר הזהות היהודית באופן מובהק מזווית אחרת, כפי שהציע סטן לי בראיון ללארי קינג: "אתה יודע מה הדבר הכי גדול בתלבושת של ספיידרמן? הוא לגמרי מכוסה. כך, כל ילד יכל לדמיין שהוא ספיידרמן מכיוון שלא רואים את צבע העור שלו. הוא יכול להיות שחור, אדום, צהוב. זה נעשה בטעות, אבל זה הדבר הכי טוב שעשינו. יצרנו אותו כך שזה יכול להיות כל אחד מתחת לתחפושת הזו".

אז הקסם של ספיידרמן הוא ביכולת ההזדהות איתו. הוא לא סתם גיבור, הוא כל אחד בעולם. אבל בכל זאת, אנחנו יודעים שעם שם כמו ספיידרמן, אין סיכוי שהוא לא יהודי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!