איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות והנהלת נמל אשדוד חתמו על הסכם מיוחד המסדיר את ההשלכות במקרים של שביתות חלקיות ושביתות האטה בקרב עובדי סקטור התפעול ועובדי סקטור הציוד המכני בנמל. ההסכם נחתם בתום הליך גישור של שלוש שנים בפני המגשרת, השופטת בדימוס אורנית אגסי.
החוק קובע כי על עבודה חלקית מגיע שכר חלקי. ואולם – מהו השכר, מה המנגנון הקובע אותו, האם להנהלה מותר לקבוע אותו חד צדדית ומה עושה עובד שאינו מרוצה מקביעותיה? כל אלה הן סוגיות שהעסיקו את הצדדים ליחסי העבודה בנמל, ואת בתי הדין לעבודה לאורך שנים לא מעטות בשורת הליכים – עוד מאז שנת 2013.
במסגרת ההסכם הנוכחי יוקם מנגנון המתבסס על עקרונות מוסכמים לתשלום שכר ופרמיה במקרים של שביתה חלקית לא מאושרת, אשר יכלול גם מנגנון לבדיקת טענות פרט אודות זכאות לשכר במסגרת שביתה חלקית לא מאושרת. עוד, יוקם מנגנון פריטטי לבירור עצם הטענות בדבר קיום שביתה חלקית לא מאושרת. במקרים בהם לא תושג הסכמה בין הצדדים במסגרת הפריטטית יוקם מנגנון בוררות בנוגע לסיווג העיצומים בחברה והשכר המגיע בגינם.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עו"ד אבי אדרי: "מדובר בהסכם פורץ דרך בעולם יחסי העבודה בישראל. עד היום לא היה מנגנון סדור להפחתות שכר בגין עיצומים, ומעסיקים הרשו לעצמם להפחית שכר חד-צדדית, וכראות עיניהם. ההסכם עושה אזונים ראויים בין המעסיק לעובדים, ומייצר כלי הוגן לבחינת העיצומים ככל שיהיו, ותוצאותיהם. גם זכות הפרט לעמוד על השכר המגיע לו לא נפקדה מההסכם, וכעת במקום שייאלץ לכתת רגליו ולהגיש תביעה בבית הדין בבאר שבע, אנחנו מנגישים אליו את ההכרעה בבוררות באופן זמין ופשוט".
בגיבוש ההסכם ובליוויו לקח חלק מטעם האיגוד עו"ד אלעד מורג ממשרד עורכי הדין אלעד מורג ושות'. את הנמל ייצגו עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד וחופית כהנא רוח ממשרד הרצוג פוקס נאמן ושות׳.