דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

"העגורים עומדים פצועים מטר ממך, ואין לך אפשרות לסייע"

ברשות הטבע מעריכים כי חמישית מעגורי החולה נדבקו בשפעת העופות, וצופים כ-25 טונות של פגרים | אופיר בן חמו, מפעיל ה'שקנאיבולנס': "זה אסון אקולוגי ואין בשטח מאמץ לקטוע את שרשרת ההדבקה"

שקנאי מת במאגר קלח בעמק המעיינת (צילום: אופיר בן חמו)
שקנאי מת במאגר קלח בעמק המעיינת (צילום: אופיר בן חמו)
יהל פרג'

"כחמישית מאוכלוסיית העגורים בעמק החולה נפגעה עד כה משפעת העופות", אמרה רעיה שורקי, ממלאת מקום מנכ"ל רשות הטבע והגנים, בסיור מיוחד בשמורת החולה עם אנשי המקצוע והפקחים של רשות הטבע, "הצפי שנגיע לכ-25-30 טון של פגרי עגורים". השמורה נסגרה למבקרים עד שלישי הבא.

"רשות הטבע והגנים החלה בתהליך סריקה וניטור בגופי מים נוספים בצפון באזור עמק יזרעאל, עמק המעיינות, עמק זבולון וחוף כרמל, על מנת לבחון אם קיימת התפשטות של מקרי שפעת העופות גם לאזורים אלו" אמרה שורקי. "מסיור שביצענו בעמק החולה נראה כי אוכלוסיית העגורים שנפגעה בשמורת החולה קטנה משמעותית לעומת אלו שבאגמון החולה בשל ריכוזם באגמון. בשלב זה נמשכת אספקת המזון לעגורים על מנת למנוע עד כמה שניתן את התפזרותם לאזורים אחרים".

עגורים בשמורת החולה (צילום: שלומית שביט רשות הטבע והגנים)
עגורים בשמורת החולה (צילום: שלומית שביט רשות הטבע והגנים)

על פי רשות הטבע והגנים המקרים הראשונים נמצאו בשבוע וחצי האחרונים, אבל מציל השקנאים והציפורים הנודדות אופיר בן חמו אומר ל'דבר' שכבר לפני חודש וחצי נמצא שקנאי ראשון חולה בשפעת העופות. "הוא היה פצוע במאגר בעמק חפר חולץ ע"י אחיהוד שרווד, מת, ובבדיקה התגלה שהיה חולה בשפעת העופות. לאט לאט הגיעו עוד דיווחים. לפני שלושה שבועות היה עגור שנאסף פצוע, בעקבות דיווחים של תושבים, גם הוא מת אצל אביהו ונמצא חיובי לשפעת עופות מהזן האלים".

לדבריו בשבועות האחרונים נחשף לתמותה של שקנאים ועגורים במאגר ברק, בכפר רופין, במאגר קרח, עמק החולה בעמק המעיינות ובגלבוע. "לפני כשבוע יצאה הנחייה לא לאסוף ציפורים פצועות, נתנו רשימה מסוימת – ביניהן חסידות, עגורים ואנפות, וביום שני אחה"צ יצאה הוראה גורפת לא לאסוף בכלל, אף ציפור. מהימים האחרונים יש כבר דיווחים מכל הארץ, זרזירים בנוף הגליל, בטבריה, עגור בתוך קריית שמונה. המספרים עוד ילכו ויגדלו, ומקבוצות וואטסאפ פנימיות אני מבין ש המספרים הרבה יותר רחבים ממה שמפרסמים".

"זה אסון אקולוגי, ובכנות אני לא רואה פעולות למיגור התופעה", אומר בן חמו. "אני לא יודע איך ומה אפשר לעשות, אבל בשטח אין כוחות מיוחדים שמוצאים את הפגרים כדי למנוע שרשרת הדבקה. זה מסכן את היונקים הטורפים שניזונים מהציפורים – תנים שועלים, וגם ציפורים דורסות – עיטים שנמצאים בסכנת הכחדה. אנחנו עדים לזה שהם נוחתים על העגורים המתים והם עלולים להדבק".

דיה מטע תמרים במעוז חיים (צילום: אופיר בן חמו)
דיה מטע תמרים במעוז חיים (צילום: אופיר בן חמו)
שקנאי מת במאגר ברק (צילום: אופיר בן חמו)
שקנאי מת במאגר ברק (צילום: אופיר בן חמו)

בן חמו מציל שקנאים כבר כמה שנים, מפעיל את ה'שקנאיבולנס' ופועל לרווחתם של העופות הנודדים בכל הארץ. עבורו לראות את ההתפרצות שפעת העופות היא קשה במיוחד, במיוחד בגלל שהפעם הסיוע לעופות אסור, ויש לשמור על מרחק.

"בשנה שעברה גם היו שקנאים חולים בשפעת העופות, אבל עכשיו זה זן  אלים שתוקף גם בני אדם" הוא אומר. "הוא קטלני יותר וגם הורג יותר- לא היה דבר כזה. לפני כמה ימים נעמדתי במרחק של מטר משני שקנאים והבחנתי שהם חולים, הם לא מנסים להימלט עומדים במקום ורועדים. אלו התסמינים של השפעת בעופות – אפטיות, רעידות, בעיות נוירולוגיות, מזיזים את הראש מצד לצד. התקשרתי לפקח וקיבלתי הוראה לא לגעת בהם, והייתי צריך להשאיר אותם שם, וזה שובר את הלב. לא נתקלתי בזה אף פעם. אני לא אחת מסכן את עצמי כדי לחלץ ציפורים, ועכשיו הן עומדות פצועות מטר ממך – ואין לך אפשרות לסייע".

עגורים בשמורת החולה (צילום: גיא אילון רשות הטבע והגנים)
עגורים בשמורת החולה (צילום: גיא אילון רשות הטבע והגנים)

מאז התגלה שפעת העופות בסוף השבוע התגלו מקרי הדבקות בלולי תרנגולות בעין צורים, מרגליות, באר טוביה, במשק הברווזים בכפר ברוך ובלול תרנגולי הודו במושב נאות גולן. זן H5N1, שהיה מעורב בכל מקרי שפעת העופות שאובחנו השנה, עלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות קרא לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק אחרי בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד ציינו שהמלצה זו תקפה גם בשגרה.

ברשות הטבע והגנים שבים ומציינים כי ככלל בתקופה זו יש להימנע ממגע עם עופות בר ועם הפרשותיהם ובמקרה ומזהים בשטח מיני עופות פגועים או מתים יש לדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!