דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משבר האנרגיה: צי של מכליות גז אמריקניות בדרכו לאירופה

מחיר הגז באירופה זינק, ותעשיית הגז בארה"ב עובדת במלוא הקיבולת על מנת לעמוד בדרישה | בזכות מאגרי הגז המקומיים, ישראל לא חשופה לתנודות במחיר

ספינה נושאת גז טבעי נוזלי (צילום ארכיון: Shutterstock)
ספינה נושאת גז טבעי נוזלי (צילום ארכיון: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביום שלישי השבוע מחיר הגז בהולנד טיפסו ל-60 דולר ליחידת חום, פי 11 מהמחיר בישראל. ארצות הברית מגבירה את משלוחי הגז המונזל (LNG) לאירופה, מה שעשוי לייקר את מחירו בארצות הברית, אך במידה מתונה לעומת המחסור האירופי בגז לחימום, חשמל, תעשייה וכחומר כלם לכימיקלים שונים.

ירידות טמפרטורה מתחת לאפס השבוע ובשבוע הבא מזניקות את מחירי הגז באירופה לשיאים חדשים. גז נסחר באירופה במחירים של בין 55-60 דולר ליחידת חום, עליה של כשליש לעומת שבוע שעבר. מדובר בפער מחירים גבוה במיוחד לעומת המחירים באסיה, שם הגז נמכר במעט מעל 30 דולר. המחירים בישראל, אשר מקיימת שוק גז סגור ברובו, עומדים על כ-4-6 דולר בלבד והם סגורים בחוזים ארוכי טווח, ללא תנודות יומיות.

לפי בלומברג, כ-30 מיכליות גז נוזלי מקורר (LNG) נמצאות כיום בדרכן לאירופה מכיוון ארצות הברית. חלקן נועדו במקור לאסיה, אך שינו מסלול לטובת רוכשים אירופאים ש"חטפו" את הגז במחיר גבוה בהרבה ממה שהיו מקבלים בעלי המטענים אם היו ממשיכים לאסיה. מסופי מטעני ההנזלה והעמדת המיכליות בארצות הברית פועלים קרוב למלוא הקיבולת. גם משלוחים אמריקאים בשיא הקיבולת לא מספיקים על מנת למלא את מחסני הגז באירופה, הנמצאים בגירעון משמעותי לעומת מצבם בתאריך דומה בשנים האחרונות.

בשל המחירים הגבוהים, מדינות אירופאיות רבות נאלצות לסבסד את מחירי הגז, על מנת למנוע מאזרחיהן לקפוא בחורף. הביקוש לגז כיום בוער למטרת חימום, אך נדרש גם לייצור חשמל, לתעשייה וכחומר גלם לכימיקלים שונים, כמו גם ייצור דשנים.

משבר האנרגיה כבר מתורגם לעליית מחירים במגוון חומרי גלם, הובלה ימית, דשנים ובמחירי המזון, שנמצאים בשיא.

תעשיות שונות באירופה, כמו מפעלי אלומיניום ומפעלי דשנים פועלים בתפוקה נמוכה וחלקם אף הושבתו, לאור מחסור בחומרי גלם או בכדאיות כלכלית בהפעלתם ברמה כזו של מחירי אנרגיה.

בינתיים, הסירוב של גרמניה לאשר את הפעלת צינור הגז נורדסטרים 2, להולכת גז ישירות מרוסיה לגרמניה, משחק לידיה של רוסיה. הרוסים הקטינו את אספקת הגז במערכות הצינורות הקיימים, בעיקר דרך אוקראינה, בלארוס ופולין, ומדגישים את התלות האירופית בגז מרוסיה, המהווה כ-40% מאספקת הגז ליבשת, בעוד שדות הגז האירופאים עצמם מדלדלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!