דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / הליכוד מפקיר את הבייס

לממשלה שמעלה את מחיר החמאה, החשמל והדירות, אין אופוזיציה. הכול עובר, ללא טיפת ביקורת. הליכוד לא יודע להצטרף לעצמאים ברחוב? חברי הכנסת, שהיו עד לא מזמן שרים, לא יודעים את מספרי הטלפון של עובדי התיירות?

ח"כ דודי אמסלם במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ דודי אמסלם במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

אין אופוזיציה. ממשלת ישראל מתנהלת בלי שומרי סף בכנסת. הליכוד נכנס לשנת חורף ארוכה, והממשלה "החלשה", שתלויה על אצבע אחת, מתנהלת באין מפריע.

מפלגת השלטון עד לפני כמה חודשים, זו שזוכה לרבע מקולות הישראלים מדי מערכת בחירות, לא מציעה אלטרנטיבה. שום אלטרנטיבה. נתניהו, ברקת, אדלשטיין וכ״ץ עסוקים בקרבות פנימיים, בליכודניקים החדשים, במלחמות ירושה.

מדי פעם נזרקות לאוויר סיסמאות חבוטות ולא משכנעות על ״מס עבאס״, ״השארת כל האופציות מול איראן״, ״עתיד הנגב״, ושאר ירקות. החברה הישראלית לא שם. בסקר שנערך לאחרונה רוב הישראלים אמרו שהם מוטרדים מיוקר המחייה יותר מכל נושא אחר. הפוליטיקאים חושבים שזה לא מעניין, שאף אחד לא הולך על זה לקלפי.

אבל ישראל מצויה במשבר. משבר עולמי כזה יש אולי פעם במאה שנים. מי שלא יתייחס לכך עשוי להיעלם עם הזמן. הקורונה מחקה חמישית ממעמד הביניים הישראלי. על פי דו״ח העוני של ארגון "לתת", מעמד הביניים נשחק מ-58.3% ל-48.3%. יותר מ-2.5 מיליון ישראלים חיים בעוני. 470 אלף משפחות אמרו במהלך הקורונה שאם ייפסק החל״ת, הן יתדרדרו לעוני. והחל"ת נפסק.

עובדים בענפי התיירות והתעופה, עצמאים ומובטלים, מתקוממים על היעדר רשתות ביטחון נאותות. איפה הליכוד שאמור לייצג בכנסת את עשירונים 7-3 שמצביעים לו?

***

דודי אמסלם, מחברי הכנסת החברתיים של הליכוד, נאם ביום שלישי בכנסת, וסיפר ששר החוץ לפיד טס בממוצע פעם בעשרה ימים לחו״ל. כל טיסה עולה כמיליון שקלים, חישב אמסלם, והשווה את זה למחיר דירה בדימונה. הדברים מתכתבים עם אג׳נדה חברתית, אבל זה לא מספיק. יש פה סנטימנט, אין הצעה של מדיניות חלופית משמעותית.

***

הממשלה הנוכחית מייצגת את המעמדות הגבוהים. החל במדיניות של הפרטה, הורדת מכסים, ביטול רשתות ביטחון וצמצום תקציבי – כלים להרחבת פערים, ועד הז׳רגון – שפה ״יפה״ ו״נקייה״ (״בלי רגבים, אמסלמים וביטנים״).

לממשלה שמעלה את מחיר החמאה, החשמל והדירות, אין אופוזיציה. הכול עובר, ללא טיפת ביקורת. הליכוד לא יודע להצטרף לעצמאים ברחוב? חברי הכנסת, שהיו עד לא מזמן שרים, לא יודעים את מספרי הטלפון של עובדי התיירות וענף התעופה?

***

כששר האוצר אומר שהוא לא יפזר כסף ממסוקים, שלא יחלק שוחד בחירות כמו מענק אוניברסלי לכל אזרח, הוא נופל על אוזניים כרויות בעשירונים הגבוהים. הם לא צריכים מענק אוניברסלי ולא רשתות ביטחון. אין להם בעיה עם עלייה של כמה שקלים במחיר החמאה, כל עוד המבחר על המדפים גדל.

אבל מעמד הביניים הנמוך נפגע. הבייס של הליכוד. ועדיין, חברי המפלגה מתביישים לעמוד מאחורי מדיניות של הרחבה תקציבית, של השקעות מדינה בתעסוקה, ברווחה, בחינוך, בתשתיות. מתביישים להתיישר עם האמת שיצאה פעם אחת מפיו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו כשאמר: ״הכללים הפיסקלים שאני האמנתי בהם השתנו, הם לא רלוונטים יותר, עכשיו צריך להשקיע בשביל לקבל צמיחה״.

במעט הדיונים על התקציב וחוק ההסדרים בהם השתתפו חברי הליכוד, הם גמגמו ואמרו את ההיפך הגמור ממה שצריך. הם תקפו את הממשלה מהימין הכלכלי. ״צריך להקטין את התקציב, לצמצם את הגרעון״, אמרו שטייניץ וכ״ץ, והתעלמו מכך שאם צעדים אלה ייושמו הם יחנקו סופית את ציבור המצביעים שלהם.

הליכוד מפקיר את השכבות הנמוכות ומעמד הביניים שמצביע לו באופן מסורתי. חקלאים מיואשים, עובדי תיירות, בעלי עסקים, שליחים על אופניים ומובטלים עשויים לחפש בבחירות הבאות מפלגה שתייצג את קולם. המפלגה הזו, אם תהיה כלכלית וחברתית בעיקרה, היא זו שתכריע מה תהיה דמותה של הממשלה הבאה. ואם תשיג 6 מנדטים אולי גם תוציא מתוכה את ראש הממשלה הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!