דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שפעת העופות בצפון: 320 אלף תרנגולות יומתו, חשש ממחסור בביצים

השירותים הווטרינריים בודדו בסוף השבוע את הלולים, עצרו את שיווק הביצים והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. שר החקלאות: "הנחיתי את הצוות המקצועי להיערך לפתיחת יבוא ביצים ללא מכס באופן מידי"

ביצים למכירה בשוק (צילום ארכיון: שרה שוכמן/פלאש90)
ביצים למכירה בשוק (צילום ארכיון: שרה שוכמן/פלאש90)
מאיה רונן

משרד הבריאות קבע בסוף השבוע כי 320 אלף תרנגולות מטילות יומתו, בנוסף ל-244 אלף המטילות שכבר הומתו במושב מרגליות הסמוך לגבול לבנון בתחילת השבוע.

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הפעילו נוהל חירום נוכח גל שפעת העופות שמתרחב בצפון הארץ. בסוף השבוע בודדו את הלולים, עצרו את שיווק הביצים לאלתר, הן מהלול והן מתחנת המיון שקלטה ביצים מהמתחם, והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. כמו כן מתבצע ניטור אקטיבי בכל חוות הלולים שבאזור למניעת התרחבות ההתפרצות מחוץ ליישוב.

שר החקלאות, עודד פורר התייחס להתפרצות ואמר: "הנחיתי את הצוות המקצועי להיערך לפתיחת יבוא ביצים ללא מכס באופן מידי, כך שתושבי ישראל ימשיכו לצרוך את הביצים ללא מחסור. כמו כן, הנחיתי את השירותים הווטרינריים לנקוט בכל אמצעי שבידם כדי שהאירוע לא יתרחב".

לולים אלו משווקים כ-14 מיליון ביצים בחודש בשוק המקומי (מתוך שוק של כ-200 מיליון ביצים שנצרכות בחודש בישראל). על מנת למנוע מחסור בשוק, משרד החקלאות נערך לפתיחת יבוא של 70 – 100 מיליון ביצים ללא מכס כבר בתחילת השבוע.

מאז המקרה של שפעת עופות בסוף השבוע באגמון החולה בעגורים, מבצעים השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ניטור אקטיבי של כלל לולי הצפון. בכל אירועי שפעת העופות השנה, כמו גם בזה הנוכחי, היה מעורב נגיף מזן H5N1. זן זה הוא בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.

בקרב מגדלי מטילות ברחבי הצפון הובע החשש שפתיחת יבוא הביצים ללא מכס בעת הזו תורחב מעבר לתקופת המחסור הנקודתי. חששם מבוסס על מרכיבי הרפורמה שמקדם שר החקלאות בענף ההטלה, במסגרתה יפתח שוק הביצים לייבוא לכל אורך השנה. המגדלים מצרים על כך ששר החקלאות משתמש במסווה של שעת החירום הנוכחית על מנת לקדם מהלכים שימוטטו את ענף ההטלה בטווח הנראה לעין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!