דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

הארכיבישוף דזמונד טוטו, מראשי המאבק באפרטהייד בדרום אפריקה, מת בגיל 90

טוטו זכה בפרס נובל לשלום ב-1994 עבור "תפקידו כמנהיג ומאחד במאבק באפרטהייד" | הוא היה מבקר בולט של ישראל שהשווה את מדיניותה למשטר האפרטהייד וקרא לחרם בינלאומי עליה

דזמונד טוטו (צילום: AP Photo/Mark Wessels, File)
דזמונד טוטו (צילום: AP Photo/Mark Wessels, File)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הארכיבישוף הדרום אפריקאי דזמונד טוטו, ממובילי המאבק באפרטהייד, נפטר הבוקר (ראשון) בגיל 90, כך הודיע נשיא המדינה סיריל רמפוזה. טוטו זכה בפרס נובל לשלום ב-1984 עבור "תפקידו כמנהיג ומאחד במאבק באפרטהייד", כעשור לפני נפילת המשטר. נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה העניק לו את מדלית החירות הנשיאותית, אחת משני העיטורים האזרחיים הגבוהים ביותר במדינה, ב-2009.

טוטו גדל בעיר יוהנסבורג, ובבגרותו החל לעבוד כמורה אבל התפטר אחרי שנים בודדות במחאה על יישום חוק חינוך הבנטו, שקבע רמת שירותי חינוך נמוכה לשחורים במסגרת מערכת החינוך הדרום אפריקנית. הוא פנה ללימודי תאולוגיה, והוסמך ככומר בכנסייה האנגליקנית ב-1960.

ב-1975 מונה לראש הכנסייה האנגליקנית ביוהנסבורג, והיה השחור הראשון בתפקיד זה. ב-1976 לבישוף של לסוטו, וב-1978 למזכיר הכללי של מועצת הכנסיות של דרום אפריקה (SACC), ב-1986 היה לשחור הראשון שעמד בראש הכנסייה האנגליקנית בדרום אפריקה, ונשא את התואר הארכיבישוף של קייפטאון, במקביל בשנים 1987 ל-1997 שימש כנשיא מועצת הכנסיות של אפריקה.

טוטו קרא לאורך הקריירה  הפוליטית שלו למאבק לא אלים במשטר האפרטהייד, ומתח ביקורת על הקו המיליטנטי של של מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי. הוא תמך בחרם העולמי על דרום אפריקה, ונהג להשוות בין מדיניות דרום אפריקה לנאציזם ולקומוניזם. אמירות אלה הביאו להחרמת דרכונו ולמאסר קצר ב-1980.

לאחר נפילת משטר האפרטהייד עמד בראש 'ועדת האמת והפיוס', שהוקמה במטרה לחקור את עוולות משטר המיעוט הלבן ולסייע בהעברה שקטה ומסודרת של השלטון לרוב השחור. "ללא מחילה אין עתיד, אך ללא הודאה לא תיתכן סליחה", אמר טוטו על עבודת הוועדה.

טוטו היה מבקר בולט של ישראל, שאת מדיניותה השווה למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, ובעבר קרא לחרם בינלאומי עליה.

באוגוסט 2009 ביקר בארץ במסגרת ניסיון לקדם את יוזמת השלום הנשיא ברק אובמה. בראיון לעיתון 'הארץ' אמר שהמערב מרגיש אשמה וחרטה כלפי ישראל בגלל השואה, ואת "הקנס על כך משלמים הערבים – הפלסטינים". הוא הקביל גם בין רשמי ביקורו בישראל לזיכרונותיו מתקופת האפרטהייד.

ב-2011 חזר בו מקריאתו לחרם על ישראל ואמר: "פעולת החרם איננה הדרך". בפגישה עם סטודנטים ואקדמאים ישראלים בביתו בדרום אפריקה אמר שיש לישראל זכות קיום כ"מדינה ריבונית ועצמאית".

עם זאת, באפריל 2012 פרסם מכתב פתוח בו קרא לחברי הכנסייה המתודיסטית בארה"ב לאמץ החלטה לתמיכה בתנועת ה-BDS. הליגה למניעת השמצה טענה כי דבריו במכתב הפתוח הגיעו לרמה של אנשטימיות דתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!