דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״מכינים חביתה לליברמן, שיבין מה זה ביצה ישראלית״: מאות לולנים הגיעו לישיבת הממשלה בגולן

החקלאים הפגינו נגד כוונת שרי האוצר והחקלאות ליישם את הרפורמה בענף הלול באופן מידי וחד צדדי | שולה אסייג (83) זרעית: "מי ירצה לגור בזרעית, בלי פרנסה, בלי לולים ועם חיזבאללה?"

משה לגטיוי, מגדל בענף ההטלה, במאהל מחאה בזמן המאבק (צילום ארכיון: מור הופרט)
משה לגטיוי, מגדל בענף ההטלה, במאהל מחאה בזמן המאבק (צילום ארכיון: מור הופרט)
מור הופרט
מאיה רונן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"אני מכין חביתה לליברמן, שיבין מה זה ביצה ישראלית". אומר ל"דבר" משה לגטיוי, ממושב דלתון שהפגין יחד עם מאות לולנים מרחבי הארץ מול ישיבת הממשלה בקיבוץ מבוא חמה.

ההפגנה נערכה נגד כוונת שר האוצר ושר החקלאות ליישם את הרפורמה בענף הלול באופן מידי וחד צדדי. "לקחנו השקעות, בניתי 'לול מעוף' כמו שצריך לפי הרפורמה, ועכשיו רוצים להרוג אותנו", הוסיף לגטיוי. הלולנים טיגנו חביתות וקראו לשר החקלאות לבוא לאכול איתם ארוחת בוקר ולפתוח בהידברות על מנת להגיע להסכמה על הרפורמה.

"איפה תמצא ארוחת בוקר ב-2 שקלים?"

ליאורה ששון ממושב דלתון: "בגללם אבא שלי יוריש לי רק חובות. אנחנו מכינים פה לכל השרים חביתות, אבל פורר הוא הראשון שמוזמן. בוא תיקח ביצה מקושקשת, אלו הביצים הכי טריות שיש. לא מתורכיה ולא מאוקראינה. יש פה ארוחת בוקר בשני שקלים בלבד, איפה עוד תמצא דבר כזה? לא ברשתות השיווק, זה בטוח".

הפגנת הלולנים. "אלך להיות שומר בקניון. אנחנו גרים בבית קברות לאנשים חיים. בית קברות בלי מצבות" (צילום: מור הופרט)
הפגנת הלולנים. "אלך להיות שומר בקניון. אנחנו גרים בבית קברות לאנשים חיים. בית קברות בלי מצבות" (צילום: מור הופרט)

שולה אסייג (83) ממקימי מושב זרעית שעל גדר המערכת בגבול הלבנון: "אני חקלאית מקום המדינה. 70 שנה אני בלול. היום בבוקר הייתי בלול לפני ההפגנה ועכשיו רוצים לגמור את לי את הפרנסה ואת הירושה לילדים. אף אחד מהם לא רוצה להמשיך אותי במשק".

שולה אסייג (מימין): "רוצה ששר החקלאות יראה אותי פנים אל פנים ולא רק ינחית דברים חד צדדיים מרחוק" (צילום: מור הופרט)
שולה אסייג (מימין): "רוצה ששר החקלאות יראה אותי פנים אל פנים ולא רק ינחית דברים חד צדדיים מרחוק" (צילום: מור הופרט)

"מי ירצה לגור בזרעית בלי קופת חולים, בלי פרנסה ועכשיו גם בלי לולים ועם חיזבאללה", הוסיפה אסייג, "אני גיליתי את המנהרות של חיזבאללה. הם היו מתחת לבית שלי. אני רוצה ששר החקלאות יבוא לפגוש אותנו. שידבר איתי שייראה אותי פנים אל פנים ולא רק ינחית דברים חד צדדיים מרחוק".

"לקחתי הלוואות ועכשיו כל הענף הולך לקרוס"

מוטי גירדיש בן למייסדי מושב דלתון, רכז המשק של מושב אביבים. נולד וגדל במשפחת לולנים: "בנינו 'לולי מעוף, בדיוק כמו שדרש השירות הווטרינרי של משרד החקלאות. לקחתי הלוואות בשביל זה, ועכשיו כל הענף הולך לקרוס. שר החקלאות ראה שהוא לא מצליח לסגור את החקלאות בדרך אחת, אז הוא פרסם תקנות שכל תכליתן להציף את השוק ולרסק אותנו. מה יהיה עלינו? אני, בגילי, אהיה מסובך עם הבנקים ואלוהים יודע איך נפרנס את המשפחות שלנו. חלמתי שהבנות שלי יבואו לגור איתנו במושב, שהנכדים יתרוצצו בחצר. עכשיו מי יבוא, מה יהיה עלינו?".

יואב כהן: "רוצים למחוק אותנו אחרי 70 שנים של התיישבות על גבול הלבנון" (צילום: מאיה רונן)
יואב כהן: "רוצים למחוק אותנו אחרי 70 שנים של התיישבות על גבול הלבנון" (צילום: מאיה רונן)

יואב כהן, בן 46 ,מגדל ביצים ויו"ר האגודה השיתופית במושב נטועה: "פורר הגדיל בתקנות את מכסת ייצור הביצים ל- 3 מיליארד ביצים למרות שבישראל צורכים רק 2.3 מיליארד ביצים בשנה. שר שמצהיר ביום אחד על  החלטה לבטל את התכנון, לא מחלק ביום למחרת מכסות ייצור חדשות ומיותרות, אלא אם כוונתו להציף את השוק בביצים ולגרום לנו הפסדי עתק. השר גם מצהיר כי הוא מתכוון לחסל מאות לולים. רוצים למחוק אותנו אחרי 70 שנים של התיישבות על גבול הלבנון".

"ליברמן, למי אתה מוכר את הפרנסה שלנו?"

שמעון ביטון ממושב אביבים, חבר הנהגת ארגון מגדלי העופות הפנה את דבריו לשר האוצר: "ליברמן, למי אתה מוכר את הפרנסה שלנו? אנחנו לא נוותר עד טיפת דמנו האחרונה. הממשלה הזאת אין לה לב ואין לה חזון ציוני. החקלאות לא מעניינת אותה. הפרנסה שלנו הולכת להימחק. לא נוותר. זה האוכל של המשפחות שלנו. זה האוכל של כל עם ישראל שמונח פה על הכף. שר החקלאות מפורר את ההתיישבות על גבול הצפון. הוא מוכן לתת לנו דמי קבורה (פיצוי על הרפורמה) בתנאי שנכתוב את ההספד שלנו בעצמנו. לא יקום ולא יהיה".

שמעון ביטון: "הממשלה הזאת אין לה לב ואין לה חזון ציוני. החקלאות לא מעניינת אותה" (צילום: מאיה רונן)
שמעון ביטון: "הממשלה הזאת אין לה לב ואין לה חזון ציוני. החקלאות לא מעניינת אותה" (צילום: מאיה רונן)

יוסי ששון (58) המושב דלתון, השקיע 5.4 מיליון שקלים בהקמת לול מתקדם. לאחרונה התבשר כי הלול החדש לא עומד ברפורמה שמקדם שר החקלאות וכי לא יוכל להמשיך ולגדל ביצים. "בניתי מחוץ למושב את הלול הכי מתקדם שיש. הכל אוטומט ועם מכונת איסוף. השקעתי את כל כספי הפיצויים שקיבלתי משירותי במשטרה ולקחתי הלוואות ענק. עשיתי תכניות לפי היתר של המדינה ולפי התקן של רווחת העוף".

הפגנת הלולנים. "הפרנסה שלנו הולכת להימחק. לא נוותר. זה האוכל של המשפחות שלנו" (צילום: מור הופרט)
הפגנת הלולנים. "הפרנסה שלנו הולכת להימחק. לא נוותר. זה האוכל של המשפחות שלנו" (צילום: מור הופרט)

"יש לי חובות לבנקים ואני על סף התמוטטות", הוא אומר בעצב, "שלושה מהילדים שלי עובדים אתי. היה לי חשוב שהם יישארו במושב. זו העבודה וזו הפנסיה ועכשיו לוקחים אותנו לאבדון. אני מרגיש שדפקתי לילדים שלי את העתיד. בכסף הזה יכולתי לקנות להם בתים. עדיף לי שיחזירו לי את ההשקעות ואני אעבור לעיר, אלך להיות שומר בקניון. אנחנו גרים בבית קברות לאנשים חיים. בית קברות בלי מצבות".

השר בר לב: "נעשה את המקסימום לחקלאות בישראל"

המפגינים הוצבו הרחק מכניסת השרים שמרביתם מיהרו להיכנס וסרבו להתייחס לדרישות המפגינים. השר לביטחון פנים עמר בר לב הצטרף למפגינים ואמר: "מפלגת העבודה עומדת לצד החקלאים. נאבקנו להוציא את הרפורמה בחקלאות ובמיוחד בענף ההטלה מחוק ההסדרים. החקלאות היא לא רק מקצוע. החקלאות היא ציונות. נעשה את המקסימום לטובת עתיד החקלאות בישראל".

שרת התחבורה, מירב מיכאלי, ושר הביטחון, בני גנץ, יצאו מישיבת הממשלה למפגינים מגדלי הביצים וחזרו על התחייבותם להתיישבות בגבול הצפון.

מרב מיכאלי: ״כמו שהבטחנו לאורך כל הדרך, במהלך המאבק על התקציב, גם עכשיו אנחנו מחויבות ומחויבים לזה שכל שינוי שיעשה יהיה רק בהסכמה שלכם ורק תוך כדי שמירה על החקלאות ועל ההתיישבות. מפלגת העבודה ממשיכה לשמור על החקלאות וההתיישבות״.

בני גנץ: ״ראשית, תודה רבה לכם על ההתיישבות רבת השנים בגבול הצפון וכל המקומות האחרים. מדינת ישראל נשענת על ישובים ואנשים שכמותכם בכל המקומות, זה דבר מאוד חשוב. תודה על המאבק. החקלאות היא חלק חשוב ומרכזי בישראל. אני וכחול לבן נעמוד לצד החקלאות והחקלאים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!