דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

האופציה הגרעינית על השולחן: האיחוד האירופי יגדיר אנרגיה גרעינית כמקור קיימות סביבתי

האיחוד מעוניין להסיט השקעות למקורות כמו גז ואנרגיה גרעינית שהם סביבתיים יותר | הסיכון: תקלות יכולות לגרום לאסון חמור

גז נפלט מתחנת כוח פחמית במונטנה, ארה"ב (צילום: AP Photo/Matthew Brown, File)
גז נפלט מתחנת כוח פחמית במונטנה, ארה"ב (צילום: AP Photo/Matthew Brown, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הנציבות האירופית צפויה להחליט בשבועות הקרובים על הגדרת גז מחצבים ואנרגיה גרעינית כמקורות ״מקיימים סביבתית״. זאת על רקע משבר האנרגיה המתעצם ביבשת, ולמרות ביקורת מצד חלק מארגוני הסביבה.

להחלטת הסיווג של האיחוד עשויה להיות משמעות רבה לגבי הפניית תקציבי השקעה ציבוריים ופרטיים כאחד. הפרסום של סיווגי ההשקעה צפוי להתפרסם באמצע ינואר, אך סדרת התבטאויות של בכירים באיחוד מעידות על הכוונה לסווג גם גז מחצבים וגרעין כ"מקיימות". משבר האנרגיה הנוכחי באיחוד מקשה על קבלת החלטה אחרת.

"מקורות אלו נושאים תפקיד חיוני ביותר במעבר האנרגטי שלנו. הסיווג הוא רק כלי למשקיעים לדעת מה ירוק ומה לא. אנחנו צריכים למצוא דרך להכיר בערכן, למרות שהן לא ירוקות, אבל העובדה שבגרעין אין פליטות פחמן בכלל חיונית להפחתת פליטות פחמן ושגז יהיה חיוני מאוד כאנרגיית מעבר מפחם לאנרגיה מתחדשת", אמר פרנץ טימרמנס – סגן נשיא "הדיל הירוק האירופי" מטעם נציבות האיחוד האירופי, בראיון לאתר פוליטיקו בחודש הקודם.

טימרמנס תמרן בין המונח המתון "חיוניות למעבר אנרגטי", לבין רגולציית הסיווג האירופית עצמה, שנוקטת במונח "מקיים סביבתית". פעילי סביבה נקטו בעשורים האחרונים מחאות מכיוונים שונים כנגד אנרגיה גרעינית וגם כנגד גז מחצבים.

אנרגיה גרעינית, אף שהיא נקייה ביותר מבחינת פליטות ובעלת רקורד בטיחותי ארוך טווח מוצלח ביחס למקורות אנרגיה אחרים, בכל זאת נושאת בחובה סיכונים לתאונות ותקלות חמורות שיכולות לגרום לאסון. מעבר לסכנות, הסתמכות על הפקת חשמל מכורי גרעין מחייבת עבודות תחזוקה מסובכות וסיכוני השבתות "כמעט ונפגע" ממושכות שפוגעות בביטחון האנרגטי.

גז מחצבים, כמעט כולו מתאן, הינו גז חממה עוצמתי במיוחד, שמחריף את משבר האקלים, אך חיוני ביותר לחימום, לייצור חשמל וכחומר גלם רב שימושי בתעשיה.

מאז התקלה במערך כורי הגרעין בפוקושימה התעצמה ההתנגדות לאנרגיה גרעינית וכך, ברחבי אירופה חלה נסיגה משמעותית מתכניות להקמת כורים חדשים, למעט בצרפת. לוויתור על הגרעין יש מחיר בגזרות אחרות. בגרמניה הכורים שנסגרו הוחלפו בתמהיל מקורות ייצור חשמל אחרים, שהוא בסך הכול מזהם ויקר יותר.

בנוגע לגז, ללא קשר לאסטרטגיות סביבה, אירופה שרויה במשבר אנרגיה ומשוועת לכל מקור אפשרי של גז, ולו רק כדי למנוע מאזרחים רבים לקפוא מקור בחורף.

בתחילת החודש פורסם נוסח לא מחייב לסיווג האירופי, בנוסח שמזכיר את גז המחצבים כאנרגיית מעבר חיונית, אך בינתיים לא מתייחס כלל לאנרגיה גרעינית. הפרסום גרר לחצים רבים להוסיף גם את הגרעין לסיווג של 'אנרגיה מקיימת'.

גם ת'ירי ברטון, מפקח 'השוק הפנימי' באיחוד האירופי אמר ש"אנרגיה אטומית וגז יעזרו לנו לעמוד להשיג את יעדי האקלים שלנו. לכן אנחנו בנציבות בונים את הצגת סיווג השקעות שיכלול גרעין וגז מחצבים" בראיון לאתר הגרמני "די-וולט" לפני כשבועיים.

הגרעין תקוע, אבל ההשקעות בגז יכולות לזנק

ללא קשר לסיווג, ייצור חשמל באנרגיה גרעינית ימשיך בתהליך הנסיגה. רבים מהכורים הגרעיניים באירופה מזדקנים, וההחלטה להחליף אותם בכורים חדשים הייתה צריכה להתקבל לפני 10 שנים ויותר. החלטה כזו כיום תשפיע באופן מועט על העמידה יעדי האקלים של האיחוד עד שנת 2050, בשל התהליך הממושך מאוד להקמת תחנת כוח מביקוע גרעיני. ניתן אמנם להאריך חיים של כורי גרעין קיימים, אבל גם לכך יש מחיר – יותר תחזוקה ויותר תקלת במתקני גרעין מסוג זה.

לעומת זאת, סיווג הגז כאנרגיה חיונית עשוי לספק שפע של הזדמנויות השקעה בהנחת צנרות גז ומתקני עיבוי (גיזוז) של גז מחצבים נוזלי (LNG) , בשאיפה להפחית את התלות של האיחוד האירופי באספקת גז מרוסיה.

קל להסכים עם האמירה לפיה מוטב לאיחוד האירופי להאיץ את המעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיות מתחדשות, אך משבר האנרגיה הנוכחי נובע בחלקו גם מהאצה שכזו. בקיץ האחרון נשבה רוח מעטה, ומאגרי הגז הנוזלי באירופה התחילו את החורף ברמתם הנמוכה ביותר בשנים האחרונות.

כיום, האנרגיות המתחדשות עדיין לא מדביקות את כל הגידול בביקוש לחשמל ודי רחוקות מהדבקת כלל הגידול בביקוש לאנרגיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!