דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מזכ"ל התאחדות החקלאים אבו וילן: "נכריז על השבתת תוצרת חקלאית, אין לנו מה להפסיד"

וילן אמר את הדברים בתגובה לצעדים החד-צדדיים שעליהם הכריזו שרי האוצר והחקלאות | יו"ר ההתאחדות עמית יפרח: "אפשר לספור על יד אחת את מספר הפגישות שהתקיימו עם שר החקלאות"

מזכ"ל התאחדות החקלאים אבו וילן. "הם רוצים לפרק את התכנון בלול, ואת זה הם לא יקבלו" (צילום: משה שי/פלאש90)
מזכ"ל התאחדות החקלאים אבו וילן. "הם רוצים לפרק את התכנון בלול, ואת זה הם לא יקבלו" (צילום: משה שי/פלאש90)
מור הופרט
מאיה רונן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו נשתדל להגיע להסכם, אבל אם ליברמן יצטרך לראות מה הכוח שלנו, הוא יראה", אומר ל'דבר' אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בעקבות הצעדים החד-צדדיים שעליהם הכריזו שרי האוצר והחקלאות, בהם פרסום צווים להורדת מכסים לתוצרת חקלאית, והגדלת מכסות הביצים באופן שיציף את השוק.

"אנחנו גם שוקלים, אם לא תהיה ברירה, להכריז על השבתת תוצרת חקלאית. אין לנו מה להפסיד. המוני חקלאים עלולים לאבד את פרנסתם. ליברמן חושב שעל ידי פתיחת מכסים הוא יחנך מישהו. מי שרוצה מלחמה יקבל מלחמה. מי שרוצה לדבר, נדבר איתו.

"יש יותר מ-15 ח"כים ושרים שאיתנו. אם ליברמן ינסה ללכת בכוח, הם יודעים להראות לו בדיוק שבממשלת 61 לכל חבר כנסת יש כוח, גם בלי להפיל ממשלה. הם חושבים שיעשו את זה במהלכים חד-צדדיים, אבל זה לא יעבור. ברגע שהם התחייבו לחברי הכנסת בהסכם שאין מהלכים חד-צדדיים, מספיקים שניים-שלושה חברי הכנסת שיטרטרו אותם, אפילו לא צריך להפיל ממשלה. גם ראשי המועצות האזוריות והתנועות המיישבות איתנו לחלוטין".

על אף הטון הלוחמני והתקיף, מדגיש וילן: "הנהגת החקלאים לא מתנגדת להורדת מכסים ותמיכה ישירה. אני בעצמי הגשתי תכנית כזאת למשרד החקלאות לפני 6 שנים, שמראה איך עושים את זה נכון כמו באיחוד האירופי, תוך שלוש שנים, תוך שמירה על ביטחון המזון.

"המחלוקת היא בשני נושאים: האחד זה נושא ההטלה בלולים, שבו הפערים הם לא ניתנים לגישור. אני גם מעריך שפוליטית הם לא יצליחו להעביר את ביטול התכנון. זה מסובך מדי. הם רוצים לפרק את התכנון בלול, ואת זה הם לא יקבלו.

"השני זה ענף הצומח. להערכתי, בנושא הצומח הפערים ניתנים לגישור בתנאי שכמו בכל מדינות העולם ההסכמים ייעשו עם החקלאים, בחתימות מסודרות, בהבנות כמו שעובדת מדינה נורמלית, בחקיקה. אין מדינות שעשו את זה בהנחתות מלמעלה".

"בענף הצומח, הצגנו להם טבלאות של איך אפשר להוריד מכסים ולתת תמיכה ישירה, בתנאי שנפרדים מכמה וכמה עקרונות שהם הציגו והם פשוט לא מעשיים. הם רוצים 100 שקל לדונם לכל גידול בתמורה להורדת מכסים. אנחנו אומרים שדונם אבוקדו או דונם בננות לא צריכים שום 100 שקל. הם יכולים להסתדר בלעדיכם. יש דברים שלא יכולים, ועליהם צריך לדבר. יש אזורים כמו עוטף עזה והגליל העליון שצריכים פתרון ייחודי.

"המכס על תפוחי אדמה הוא 68%. הם רוצים להוריד אותו ל-10%. אם עושים את זה, 200 אלף דונם בעוטף עזה נגמרים, ואין שם מה לגדל. לעומת זאת, אם מורידים ל-25% ומעלים את התמיכה הישירה, אפשר להשאיר את הגידולים. אותו הדבר עם תפוחים בגליל העליון. יש מודלים מתמטיים שעובדים.

"צריך ללכת דיפרנציאלי, יש אזורים בעיתיים ויש גידולים בעיתיים. שר החקלאות מוכן, הוא כבר היה מוכן לתמוך נקודתית בתפוחי אדמה בעוטף עזה בלבד. אמרנו לו שזה לא יעבוד, כי הם יעבירו מאחד לשני את התוצרת. צריך ללכת דיפרנציאלית על אזורים שאומרים שהם חשובים אסטרטגית, וגידולים שהם חשובים מבחינת ביטחון מזון".

על ביטול התכנון אמר וילן: "פורר יבין, כמו כל השרים לפניו שניסו לחסל את המושבים בגליל ולא הצליחו, שגם הוא לא יצליח. יש הסכם מ-2018 שבו המדינה הסכימה להשקיע 350 מיליון שקלים מתקציב המדינה בהעברת הלולים אל מחוץ למושבים, ושמחיר הביצה יירד באגורה כל שנה. שמגדל שרוצה לצאת לפנסיה, המדינה תממן את זה, ומגדלים אחרים יוכלו לקנות את המכסות שלו. זה הסכם שכולם הסכימו עליו, אבל בסוף מנכ"ל משרד החקלאות בזמנו, שלמה בן אליהו, סירב לחתום על ההסכם, והוא לא הגיע לתקציב המדינה. כולנו חתמנו על זה".

יו"ר התאחדות החקלאים: "אנחנו מצפים שכל רפורמה תהיה רק בהסכמתנו"

"אפשר לספור על יד אחת את מספר הפגישות שהתקיימו עם שר החקלאות. הרגשנו לאורך כל הדרך שאנחנו לא מצליחים להתקדם, אף שעשינו הכול כדי שהמשא ומתן יצליח", כך אמר אתמול (ראשון) יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, בכינוס חירום למאבק בגזרות משרדי האוצר והחקלאות. בכינוס השתתפו 450 חקלאים ונציגי ארגונים חקלאיים.

יפרח הציג בפני ציבור החקלאים את המהלכים שנעשו עד כה במאבק נגד הרפורמה שמקדם שר החקלאות. הוא הדגיש שהחקלאים מאמינים שצריך לעשות רפורמה שתפיק תועלת לחקלאי וגם לצרכן הישראלי. לדבריו, אל מול הורדת המכסים, חייבת הממשלה לתת לחקלאי הישראלי תנאי פתיחה הוגנים מול הייבוא.

ראשי ההנהגה החקלאית תקפו בחריפות את החלטת שרי החקלאות והאוצר להוציא צו להפחתת מכסים באופן חד צדדי, בעיצומו של המשא ומתן, וכשהוועדה לפערי תיווך עדיין לא סיימה את תפקידה. יפרח ושותפיו להנהגה שיתפו את החקלאים בזילות שהפגין משרד החקלאות. "לאורך כל הדרך שיתפנו את חברי הלובי החקלאי מהקואליציה בקשיים שלנו מול משרד האוצר והחקלאות, שאין התקדמות לידי הסכמה".

בכינוס הועלה הצורך בטיפול במבנה הכושל של רשתות השיווק עוד לפני שמגיעים לחקלאי. "החקלאי הוא הפתרון ולא הבעיה", אמר יפרח.

בדבריו התייחס יפרח לראשי המפלגות בקואליציה: "אנחנו מצפים לפעול להקפאת הצווים לאלתר, ושכל רפורמה תהיה רק בהסכמה עם ההנהגה החקלאית. ניאבק עד שההחלטה תוקפא לאלתר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!