דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאות ק"ג של אבוקדו גנוב נתפסו בצפון הארץ, המשטרה עיכבה שלושה חשודים לחקירה

הסחורה שנתפסה שייכת ככל הנראה למטעי קיבוץ חוקוק, והחשודים תושבי עראבה נתפסו כשהסחורה ברכבם | ברק קפלן, מגדל אבוקדו: "מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים בשנה, מי שלא משלם פרוטקשן עובר סחיטה באיומים"

שקי אבוקדו שנגנבו מקיבוץ חוקוק (צילום: עדי בכור)
שקי אבוקדו שנגנבו מקיבוץ חוקוק (צילום: עדי בכור)
מאיה רונן

כ-300 קילוגרם של אבוקדו גנוב נתפסו במהלך סוף השבוע על ידי כוחות משמר הגבול. הסחורה שנתפסה, נגנבה ככל הנראה ממטעי קיבוץ חוקוק. באותו היום נתפסו גם 3 חשודים כשרכבם עמוס בסחורה הגנובה, וסוכלה גניבה ועקירה של עצי פרי נוספים באזור.

ברק קפלן (54) מגדל אבוקדו מחוקוק שעל שפת הכינרת, מספר: "בשעה 12:30 העובדים בשטח דיווחו על גילוי שבעה שקי אבוקדו מזן פנקרטון מתחת לעצים בחלקה. מדובר על כ-300 ק"ג. דיווחתי על האירוע למג"ב ולמתנדבים ששומרים באזור שלנו. מספר שעות לאחר מכן התקשר עדי, המתנדב, ודיווח על תפיסת רכב עמוס באבוקדו מול המטע השכן של קיבוץ עמיעד".

לדבריו של קפלן, המטעים בחוקוק סובלים מגניבות במספר רבדים. הגניבות הקטנות שמבוצעות על ידי עוברי אורח הן עניין של יום ביומו. המוני ישראל מטיילים בסביבות המטע עוברים וקוטפים תוך כדי טיול. "אזורים שאי אפשר לגדר ואנשים פשוט עוברים וקוטפים. המטעים צמודים לחופי הכינרת והרבה אנשים עוברים פה", אומר קפלן ל'דבר'. להערכתו מדובר בערך בטון פירות שנקטפים ממטעי חוקוק בכל שנה. "אנשים חושבים שאפשר לקטוף כי כל אחד קוטף קצת. הם לא רואים את הבעיה בזה. הרי לא היו לוקחים 'רק קצת' מחנות", הוא מוסיף.

"הגניבות הגדולות והמאורגנות מתבצעות על ידי חבורות פושעים שגונבים בהיקפים מסחריים, בלילה. מדובר במאות קילוגרמים בכל פעם. במצטבר מדובר באלפי ק"ג בשנה. מה שקרה בסוף השבוע זה שהגיעו גנבים, ידעו מה הם מחפשים, קטפו מהעצים את האבוקדו הגדול. הם היו מאורגנים היטב, מילאו שקים והשאירו אותם בשטח על מנת לאסוף אותם מאוחר יותר".

"אבוקדו עולה בשוק בממוצע 15 שקלים לקילו", מספר קפלן. "החקלאי מוכר ב-3.5 שקלים לקילו. במקרה הזה נתפס כמעט חצי טון אבוקדו. אנחנו לא יודעים להעריך כמה לא תפסו. מדובר בנזק כלכלי של 1,750 שקלים לחקלאי. כשמכפילים את זה בכמות המקרים של הגניבות האלה זה מתחיל להצטבר לסכומים גדולים. "חלק מהעניין זה בזבוז של ימי עבודה לטיפול בכל מקרה כזה. כבר שלושה ימים שאני עסוק באבטחה, תקשורת, שמירה על השטחים וחקירות המשטרה ואני לא פנוי לעבוד", אומר קפלן.

הרובד המשמעותי ביותר של פשיעה חקלאית שמגדלי המטעים מתמודדים איתו הוא פרוטקשן – דמי החסות. קפלן מתאר מציאות עגומה: "יש לנו קבלן מהמושבה מגדל שיש לו כלים חקלאיים בשווי 700 אלף שקלים כל אחד. עד היום שרפו וגנבו לו שלושה כלים כאלה, טרקטור ורכב. הם מקבלים איומים וסחיטה בטלפון. אני לא יודע איך הוא עומד בזה".

"זה התחיל כשהקמנו סככת טרקטורים חדשה ומגודרת. הגיע אלינו מישהו שרצה שנעסיק את החבורה שלו באבטחה אצלנו במשק ואנחנו סירבנו. התחילו להגיע אלינו דרישות ואיומים. מהר מאוד התחילו לעקור לנו שתילים", מספר קפלן. "עד מהרה התחילו עקירות שתילים במטעי הקיבוץ. תחילה נעקרו 50 שתילים, זמן מה לאחר מכן נעקרו באמצע הלילה 80 שתילים ובוקר אחד גילינו שנעקרו 530 שתילים. מדובר בנזק של 50 אלף שקלים".

שיתוף הפעולה בין החקלאים למג"ב בעמק הירדן הוא מוצלח וארוך שנים. במרחב קיימים הרבה מתנדבים למשמר אזרחי במסגרת ה'מתמיד' בעמק. "הסמכויות שלי מוגבלות. מג"ב היו בזמינות לטיפול בעניין בסוף השבוע", אומר קפלן, "ולמרות שיש הרבה ניידות שמסתובבות בעמק, אין להם יכולת להיות בכל רגע בכל מקום ועדיין אין את האמצעים המתאימים לטיפול יסודי בעניין". קפלן, שגם הוא מתנדב ב'מתמיד' חש תסכול נוכח העדר הכלים לטיפול בפשיעה בשטח: "אני לא יכול לעצור אף אחד שגונב אצלי, במקרה הטוב – לעכב אותו. אני מקווה ורוצה להאמין שהעבריינים יענשו בהתאם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!