דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יפה בן דויד: "מורה מתחיל צריך לעבוד במשרה מלאה ולהשתכר 12 אלף שקלים"

יו"ר הסתדרות המורים קראה לשמור על המערכת ציבורית במקביל להרחבת סמכויות המנהלים: "משרד החינוך צריך לקבוע את המדיניות"

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אין ספק שצריך לטפל בשכר המורה המתחיל, אבל צריך להעלות את השכר של כלל עובדי מערכת החינוך", אמרה יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד בפאנל שהתקיים הבוקר (שני) בכנס של אגף שכר והסכמי עבודה במשרד האוצר. "עובד שמתקבל להוראה צריך לעבוד ב-100% משרה, לא פחות, ובשכר התחלתי של 12 אלף שקלים, לא 8,000 ולא 9,000".השכר ההתחלתי של מורה במשרה מלאה הוא 6,800 שקלים בלבד, לפי הנתונים שהציגה בן דויד. "יש גם 40% שעובדים במשרה חלקית: מחנכים שעובדים ב-3,000-2,500 שקלים בחודש. המדינה צריכה להכניס את היד עמוק לכיס, ויש כסף. צריך לדעת איפה לשים אותו ומה המדינה רוצה. מדינה אינה יכולה להתקיים ללא מערכת חינוך איכותית. הביטחון האמיתי של מדינת ישראל זה ההון האנושי שנמצא בתוך מערכת החינוך". בן דויד אמרה את הדברים בתשובה לשאלה מדוע אנו עדים בימים אלו לבריחה של מורים ועובדי הוראה מהמקצוע.מנהלת מינהל החינוך של עיריית תל אביב-יפו, שירלי רימון ברכה, הוסיפה: "תנאי העבודה זה לא רק שכר, זו אישה שעומדת כל היום על הרגלים, עם 40-30 ילדים בכיתה. עוברת מכיתה לכיתה. במעט ההפסקה שיש לה, אם היא לא תורנית, אין לה חדר משלה, גם על הקפה היא משלמת. ואז שואלות למה מורות נוטשות?"
רימון ברכה הדגישה שהיא מתנגדת לתפיסה ששכר המורים צריך להיות מותנה ב'תמורות'. "לא צריך לדרוש מהן כלום. עובדות ההוראה לא נותנות מספיק? צריך לתת להן תנאים יותר טובים. נקודה".השתיים קראו לשורה של שינויים מבניים ופדגוגיים. "כולם יצאו שרוטים מהקורונה. היא דפקה את כולנו. הילדים במצב נפשי ורגשי מאוד מאוד קשה", אמרה בן דויד, והוסיפה שצוותי ההוראה עושים כל שביכולתם כדי לתת מענה רגשי ופדגוגי לילדים. "גם המורה המצטיין ביותר לא יכול להגיע לכל הילדים בכיתה של 40 תלמידים, וזה הפספוס הכי גדול: שלא המשיכו עם הכיתות הקטנות. לא היינו צריכים אז להתמודד היום עם נושא הזום, כי ניתן היה גם לבודד כיתות יותר קטנות".רימון ברכה, קראה לבחינה מחודשת של מספר מקצועות הלימוד ושעות ההוראה הפרונטליות, והגדלת האוטונומיה של מנהלי בתי הספר. "צריך לאפשר למנהלים סל שקלי לתגמולים דיפרנציאליים של מורים, כך שיוכלו לתגמל את בעלי התפקידים בבית הספר, שלא יתנדבו. אל תגידו למנהל כמה שעות הוראה נותנים לכל תפקיד. תנו לו אפשרות לחלק את זה שקלית, שתהיה אפשרות לעודד מצוינות, לקחת מחויבות יותר גדולה ולהראות הכרה שזה חשוב מעבר רק לכסף".לצד זאת, קראה רימון ברכה גם לערוך רפורמה כוללת במערכת החינוך, שבמסגרתה יועברו גם המורים בבתי הספר היסודיים להעסקה באמצעות הרשויות המקומיות והבעלויות. לקריאה זו השיבה בן דויד בבירור: "לא יקום ולא יהיה"."תל אביב לא מייצגת את כל המדינה", הבהירה בן דויד. "אני מתנגדת להעביר את מערכת החינוך לרשויות המקומיות, הן מכיוון שיש רשויות חלשות, והן משום שהמשמעות תהיה שאנשים פוליטיים יקבעו את זהות מנהלי בתי הספר", הסבירה בן דויד. "המערכת חייבת להיות ציבורית. משרד החינוך צריך לקבוע את המדיניות. אבל בהחלט צריך להגדיל גם את סמכויות המנהלים. המשרד חייב לבזר סמכויות, וצריך גם את שיתוף הפעולה של הרשויות. יש כבר כיום רשויות שמקבלות כספים צבועים שאינם עוברים בפועל לבתי הספר".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!