דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״כל מה שתוכנן לסילבסטר בוטל״: ענף התרבות והאירועים מתמודד עם גל ביטולים בעקבות האומיקרון

השיח סביב הגבלות מכניס את המשק לפאניקה, ובתעשיית התרבות כבר מרגישים היטב את הגל החמישי | רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאיים בהסתדרות ובעל מתחם אירועים: ״אין סגר מוכרז אך יש פגיעה בפרנסה של אלפים״

פעילי תעשיית האירועים והתרבות מפגינים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: מטה המאבק)
פעילי תעשיית האירועים והתרבות מפגינים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: מטה המאבק)
הדס יום טוב

בשיא התפרצות גל האומיקרון, נשמעות בעיקר הצהרות וננקטות מעט פעולות מצד הממשלה. נראה שאף אחד לא מעוניין להגיע להגבלות וחלילה לסגר, אך בעיקר כדי להמשיך את הקו בו מתאפשר לממשלה לא לשלם פיצוי. אבל, בדומה לגלים הקודמים, רק השיח סביב הגבלות כבר מכניס את המשק לפאניקה, והבאה בתור להיפגע אחרי תעשיית התיירות שכבר מדממת היא, כמובן, תעשיית התרבות והאירועים. 

"תעשיית התרבות הפרטית והאירועים חווה גל עכור של ביטולים צורמים והפסדי הכנסות קשים כבר בימים אלה", אומר ל'דבר' רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאיים מבית ההסתדרות ובעליו של מתחם האירועים "לייב פארק" בראשון לציון, המקיים כנסים, אירועים והופעות רבות של אמנים מהארץ ומחו"ל. 

הואיל ואנחנו בחורף, רוב האירועים מתקיימים במקומות סגורים, וההגבלה ל-1,000 איש עדיין בתוקף. בז'ה מדגיש שגם ללא הגבלות נוספות שמושתת על הענף, ההכרזות על גל חמישי מצד ראש הממשלה עושות את העבודה. "אירועי סוף השנה האזרחית מתבטלים, ומכירות הכרטיסים נעצרו כליל מאז ההכרזות וההמלצות של ראש הממשלה וקברניטי משרד הבריאות למניעת התקהלויותגם אם לא הוכרזו בפועל". 

"הדיבורים על תחלואה מואצת, גל מהגהינום והפרסומים השונים על מדיניות של עבודה מהבית, בידודים במשרדי החינוך וכו', פוגעים מיידית וישירות בשיקול הדעת של הקהל, החל מירידה אוטומטית במורל הלאומי, במצב הרוח לבילוי ובעיקר במנועי ההפחדה מהידבקויות במסיבות ואירועים בהם רוקדים, אוכלים, שותים או מתכנסים בחללים סגורים".

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אילן סולימן)

בז'ה מוסיף שכתוצאה מחוזר מנכ"ל משרד הבריאות שיצא ביום חמישי האחרון, בו ממליץ מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש לרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה לביטול אירועי התקהלות ואירועים עסקיים של חברות לסוף השנה האזרחית  כל המוסדות, הארגונים ו-וועדי העובדים ביטלו את האירועים.  

"רק אצלי בוטלו אירועים וכנסים של קוקה קולה, קרלסברג, דיסקונט ומופע מתוכנן של יהודה פוליקר וגידי גוב. משרד החקלאות ביטל אירוע של 1,000 איש, בוטלה הופעה של שלומי שבת, אירוע לשירותי הכבאות בישראל, הופעה של הפרוייקט של רביבו ושני מופעים שתוכננו לנשות עיריית ראשון לציון". כל זאת לאחר שבעקבות סגירת השמיים לאומנים מחו״ל, בוטלו הופעות כבר קודם. "גם די.ג׳ייז ואומנים שהיו מגיעים מידיי סוף שנה אזרחית לאירועי הסילבסטר והנובי גוד ביטלו". 

"כל זה ביחד יוצר נזק מתמשך למשבר של מיליוני שקלים לכלל התעשייה", אומר בז'ה. "כך שאין סגר מוכרזאבל יש הגבלה חמורה ומניעת פרנסה לאלפי מפיקים, אמרגנים, אומנים, נגנים, טכנאים, חברות הגברה ותאורה, חברות קייטרינג ואבטחה, סוכנויות הכרטיסים, מועדונים, מארגני כנסים ועודעל פי סקירה של חלק מהניזוקים רק באיגוד האמרגנים ומפיקים הבמה בישראל, מדובר על הפסדי הכנסה של כ60 מיליון שקלים בחודשי דצמברינואר בלבדלצערנו החשש הוא שעוד היד נטויה". 

לדבריו, הדברים זוכים בנתיים להתעלמות מצד משרד האוצר, בהתאם לקו ה"אין פיצויים" בו הוא נוקט כרגע. "מתוכננת עוד השבוע פגישה עם שר התרבות, בשבוע הבא עם שרת הכלכלה ומצפים ומחכים לתשובה מלשכת ראש הממשלה. מליברמן, לצערנו, אין עונים ואין אונים". 

בז'ה קורא לראש הממשלה ולשרים הרלוונטיים להגיע יחד עם אנשי הענף לפתרונות. "אנחנו חותרים מיידית למגע עם ראשי המדינה, השרים הכלכליים וראש הממשלה, שיגיעו לשבת איתנו בדחיפות ולמצוא פתרוןאנחנו נביא איתנו רעיונות ופתרונות לטווח הקצר ולטווח הארוך, בכדי שלא נמצא את עצמנו טובעים במערבולת כלכלית כל פעם שיגיע גל של ווריאנט חדש", הוא מדגיש. 

"חייב להיות סוג של ביטוח שהמדינה יכולה וצריכה לסייע בו", הוא מוסיף. "ענף שלם של הפקות ותעשייה שלמה של אירועים עם גירעון ענק וללא פיצוי ושום יחס מצד השלטונות ומשרד האוצר, ואנחנו בתחושה קשה מאודרק שישבו איתנו, ונמנע יחד מחאות והפגנות רחוב שאף אחד לא מתגעגע אליהן". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!