דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בעלי דירה נוספת יפונו ראשונים: משרד השיכון מציג 'מדרג פינויים' בדיור הציבורי

לפי המדרג שהציג השר זאב אלקין לוועדת הכלכלה, הסיכוי לפינוי דיירים ממשיכים, נכים ודיירים בתהליך זכאות הוא הנמוך ביותר | נכון לעכשיו הפינויים מוקפאים עד לגיבוש מדיניות

זאב אלקין בוועדת הכלכלה, במהלך דיון במדיניות הפינויים מהדיור הציבורי (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
זאב אלקין בוועדת הכלכלה, במהלך דיון במדיניות הפינויים מהדיור הציבורי (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דוד טברסקי

שר השיכון זאב אלקין הביא לוועדת הכלכלה מדרג פינויים שנותן סדר עדיפויות נמוך לסיכוי לפינויים לדיירים ממשיכים, נכים, ודיירים בתהליכי זכאות. המדרג שפורסם היום (שלישי) לראשונה, עליו חתומה ועדה בין משרדית של משרד השיכון והרווחה הוא תוצר המאבק כנגד הפינויים בדיור הציבורי.

מעל ל-1,000 תיקים נידונים כיום במשרד השיכון, 350 מהם פסקי דין חלוט בדבר פלישות, לכאורה, לדירות דיור ציבורי. אלקין ומנכ"ל משרדו, אביעד פרידמן, הורו על הקפאת הפינויים בתחילת אוקטובר והבטיחו לבדוק את כלל הסוגיות בפרטנות עם נציגים ממשרד הרווחה

על פי המדרג של משרד השיכון, קדימות לפינויים תהיה עבור פולשים הלכה למעשה, דיירים בעלי דירה נוספת שאינם זכאים לדירה בה הם נמצאים ומחזיקי דירה שלא בשימוש למגורים. בנוסף לכך, דיירים עד גיל 67 ללא ילדים ודיירים מעל גיל 67 ללא ילדים קטינים יופנו לדירות לגיל הזהב של משרד השיכון במידה וימצאו מתאימים.

האחרונים בעדיפות לפינויים יהיו אלו הנופלים תחת הקריטריונים של רוב הסוגיות הסוציאליות אותם ביקשו פעילי המאבק הציבורי להביא לסדר היום: נכים, ילדים שגרו בצמוד להוריהם (דיירים ממשיכים), זכאים ממתינים לדיור ציבורי, משפחות עם ילדים ועוד "כל מקרה של פינוי יעבור את הועדה הבין-משרדית, גם אלו שברור שצריך לפנות, תמיד יכול להיות מצב שטעינו" אמר אלקין.

דיור ציבורי בירושלים (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).
דיור ציבורי בירושלים (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).

הוועדה התכנסה ברקע דרישת המשנה ליועמ"ש, כרמית יוליס, מהשר להפסיק את ההקפאה עד תחילת ינואר בטענה שמדובר בהתערבות פוליטית בהחלטה ממשלתית "שר המשפטים תומך במהלך שלנו.. כרמית יוליס אשת מקצוע מעולה אבל היא טעתה", אמר אלקין. "המשרדים יעבדו כמה שצריך, לא ניתן להם לעבוד עם אקדח לרקה" לדבריו, בשבועיים הקרובים המשרד יבשר על תחילתה של הועדה שתבחן את הקריטריונים של הדיור הציבורי, בה צפויים להשתתף נציגים ממשרד השיכון, הרווחה, האוצר והמשפטים ביחד עם גופים ציבוריים.

"נדהמנו לגלות שמי שמערים על שני משרדים לבנות טיפול נאות זה דווקא הייעוץ המשפטי לממשלה" אמר יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, שציין שבמקביל לטיפול במועדים לפינוי. בכוונתו לשנות את הקריטריונים ובראשם, להביא פתרון חוקי לדיירים ממשיכים. כמו כן, רמז על כך שבהמשך תיפגש הועדה כדי לדון על הרחבה נוספת במלאי דירות הדיור הציבורי, כחלק מהרחבת הקריטריונים לזכאות "אנחנו מביאים מתווה שיביא פתרון לשנים רבות מאוד. משרד המשפטים יצטרכו לאפשר משפטית את ההסכם שאנחנו מביאים".

עו"ס ועו"ד אפרת רותם, מנהלת חטיבה ארצית באיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים: "לאחר עשרות שנים של הזנחה, משרדי הרווחה והשיכון בשעה טובה יצרו מתווה שמבין כי מדובר בבני אדם, הורים, ילדים, אנשים במצוקה, ולא 'בפולשים'. אסור להתבלבל: מדובר במשפחות עם ילדים בעוני, אשר לאורך השנים לא הצליחו למצות את זכויותיהן בבתי המשפט, או להתמודד עם הבירוקרטיה והמסמכים. היתלות משרד המשפטים בטיעונים פרוצדוראליים היא הוספת חטא על פשע, ואנו מבקשים להזכיר גם למשרד השיכון: מבלי להבטיח שכל זכויות המפונה מוצו, אין לפנות אף אדם מביתו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!