דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

20% בלבד מהגופים בשירות המדינה עומדים בחוק העסקת אנשים עם מוגבלות

לפי נתונים שהוצגו בוועדת המשנה לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, 3.7% מהמועסקים בשירות המדינה הם אנשים עם מוגבלות, מתחת למינימום 5% שקבוע בחוק

עובד עם מוגבלות, למצולם אין קשר לכתבה  (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עובד עם מוגבלות, למצולם אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רק 20% מהגופים השירות המדינה עומדים בחובה להעסיק 5% עובדים עם מוגבלות, כך התגלה היום (שלישי) בדיון ועדת המשנה לעניין שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות של הכנסת.

יו"ר ועדת המשנה ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) טען שלפני שמחייבים גופים פרטיים להעסיק אנשים עם מוגבלות, יש לחייב את משרדי הממשלה לעמוד ביעד שהיא עצמה הציבה.

ח"כ יוראי להב-הרצנו: "תעסוקה היא מרכז החיים, המקום שבו אדם מתפתח, לומד ומבטא את יכולותיו" (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
ח"כ יוראי להב-הרצנו: "תעסוקה היא מרכז החיים, המקום שבו אדם מתפתח, לומד ומבטא את יכולותיו" (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

"נוודא שמתמלאים הצרכים המיוחדים של אנשים עם מוגבלות, ויתאפשר להם להשתלב בצורה מיטבית בחברה הישראלית", הוסיף, "נתמקד בהבהרת החסמים, כי תעסוקה היא מרכז החיים, המקום שבו אדם מתפתח, לומד ומבטא את יכולותיו. המקום שמקנה לאדם תחושת כבוד, סיפוק, ערך ועצמאות. שילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים בתעסוקה מבטיח בדיוק את זה, ומאפשר להם לחיות חיים עשירים מלאי משמעות".

לדברי דן רשל, נציב שוויון לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, הנציבות בודקת ייצוג הולם של 5% מהעובדים במשרדי ממשלה, רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות. "הנמלים רואים את עצמם משום מה פטורים מכך, וחייבת להיות אכיפה, בוודאי כלפי אלה המראים שאין בכוונתם לעמוד ביעד זה", אמר רשל. הוא הוסיף שביוש (שיימינג) ברשתות לא עובד, והכלים שיש הנציבות לאכיפה מספיקים.

הליכי גיוס והשמה לא מותאמים, סביבת עבודה לא מונגשת

מנהל קידום תעסוקה בנציבות אורי גז, הציג נתונים לפיהם 61% מהגופים הציבוריים (למעט משרדי הממשלה) עומדים ביעד התעסוקה במלואו. 26% נוספים עומדים בו ברמה בינונית (העסקה של יותר מ-3.5%) ושני גופים ממשלתיים בלבד לא עמדו בו כלל.

לדבריו, החסמים המרכזיים בהעסקה הם מיקום גיאוגרפי, אופני העיסוק, פרסום בפורטל לא ייעודי, הליכי גיוס והשמה לא מותאמים וסביבת עבודה לא מונגשת. גז ציין ש-126 גופים שלא עמדו ביעד נדרשו להכין תכנית שנתית עד סוף אוקטובר 2021. 72 מכתבי התראה לפני צו נשלחו לגופים שלא עמדו ביעד ולא הכינו תכנית שנתית או לא מינו ממונה לנושא בהתאם להוראות החוק. 31 צווי ייצוג הולם נשלחו לגופים שלא נענו למכתב ההתראה.

אורן הלמן: "בקורונה אנשים עם מוגבלות הוצאו לחל"ת פי ארבעה מעובדים אחרים" (אלבום פרטי)
אורן הלמן: "בקורונה אנשים עם מוגבלות הוצאו לחל"ת פי ארבעה מעובדים אחרים" (אלבום פרטי)

לטענת מנהל האגף לגיוון תעסוקתי בנציבות שירות המדינה, איאת רחאל, למרות שב-2016 עמד שירות המדינה ביעד, והועסקו בו 5.5% עובדים עם מוגבלות חלה מאז ירידה הדרגתית. היום רק 3.7% מהעובדים בשירות המדינה הם אנשים עם מוגבלות.

לדבריו, רק 20% מהיחידות הממשלתיות עומדות ביעד תעסוקת אנשים עם מוגבלויות באופן מלא, מתוכם כ-57% במערכת הבריאות ו-43% בשאר משרדי הממשלה.

לדברי גיא שמחי, הממונה בהסתדרות על קידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, לפחות 200 אנשים עם מוגבלות מועסקים במשרדי הממשלה כעובדי קבלן, ולכן לא נרשמים כמועסקים.

ענת שלהב-דורון, נציגת משרד הרווחה, סיפרה על מספר תכניות תעסוקה ושילוב בהן כ-900 אנשים עם מוגבלות שמשתלבים במתכונת של קבוצות עבודה או שוק פתוח. שלהב-דורון אמרה שקיים שיתוף פעולה בין הנציבות ושאר משרדי הממשלה.

מנהלת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד הכלכלה, דפנה מאור, הציגה תכניות הכנה ופיתוח כישורים לאנשים עם מוגבלות, הכשרות מקצועיות פרטניות, התאמת פתרונות טכנולוגיות, פרסום הצעות עבודה בפורטל ייעודי, ליווי לאחר ההשמה והשתתפות בהתאמות הנדרשות.

אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה בחברת החשמל, סיפר על ארגון "סיכוי שווה" אותו הקים. הארגון מפעיל דף פייסבוק שחושף אנשים עם מוגבלות המחפשים עבודה, ומפרסם מכרזים ייעודים. הלמן הביע פסימיות בנוגע למקומות ההעסקה בתקופת הקורונה, ואמר שאנשים עם מוגבלות הוצאו בתקופה זו לחל"ת פי ארבעה מעובדים אחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!