דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

1,345 קנסות: שנה לאכיפת חוק איסור צריכת זנות

המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות ציין שלמרות הקמת שורה של תכניות סיוע חדשות לאוכלוסיות בזנות, יש עדיין מקום להרחבת האכיפה ולהקמת תכניות נוספות | מנהלת המטה, אור אבו: "תחילתו של תהליך, ולא סוף פסוק"

פשיטת משטרה על מתחמי זנות במתחם הבורסה בר"ג, ארכיון  (צילום: דוברות המשטרה).
פשיטת משטרה על מתחמי זנות במתחם הבורסה בר"ג, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יותר מ-1,345 קנסות הוטלו מאז החלה אכיפת חוק איסור צריכת זנות בינואר השנה, כך על המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות שהוביל החקיקה בנושא. בסיכום השנה הראשונה ליישום החוק ציינו במטה את הגברת הפעולה של משטרת ישראל בתחום, ושורת מסגרות חדשות שהקימו משרדי הממשלה וארגוני החברה האזרחי.

עם זאת, קראו למשרדי הרווחה, הבריאות והדיור לפתח בשנה הקרובה מענים נוספים ולהרחיב את המענים הקיימים.

אור אבו, מנהלת המטה: "בשנה האחרונה הציבור בישראל עד לכתיבת עמוד נוסף בהיסטוריה של המדינה: יישום חוק איסור צריכת זנות".

"זוהי תחילתו של תהליך, ולא סוף פסוק", הוסיפה. "לצד אכיפת החוק באופן רגיש, תוך מתן יחס מותאם ומכבד כלפי אוכלוסיות בזנות, שכמובן אינן עוברות עבירה, המדינה צריכה להמשיך ולהשקיע משאבים רבים כדי שכל אישה או גבר שמבקשים לצאת ממעגל הזנות יקבלו את הסיוע והשיקום המותאמים עבורם, וכן לפתח תכניות למניעת כניסה של צעירים וצעירות למעגל הזנות וחינוך למיניות בריאה על מנת למנוע את הדור הבא של הצרכנים".

יותר מ-1,345 קנסות, רק 10 ביקשו להמירם בסדנה חינוכית

אכיפת החוק באופן רשמי התחילה בינואר 2021, בעקבות עתירה לבג"ץ שהגיש המטה וחייבה את השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה לחתום על צו ההסמכה שאיפשר לשוטרים לאכוף את החוק.

לפי נתוני המאבק, האכיפה החלה בצורה איטית: עד חודש יוני חולקו רק 12 קנסות לצרכני זנות. עם זאת, אחרי כניסתו לתפקיד של השר המכהן עמר בר-לב, נרשמה עלייה בהיקף האכיפה. הקפיצה המשמעותית החלה בספטמבר. עד כה חולקו למעלה מ-1,345 קנסות. מרביתם בתל אביב ובחיפה.

החוק מאפשר לשוטרים לחלק קנסות לגברים על עצם הימצאות בזירת זנות. הקנס על עבירה ראשונה הוא 2,000 שקלים ועל עבירה שנייה 4,000 שקלים. במקרים חריגים, או בעבירות סדרתיות, ניתן להגיש כתב אישום ומי שיורשע צפוי לקנס של למעלה מ-70 אלף שקלים.

במסגרת החוק, כל גבר שקיבל קנס על צריכת זנות רשאי לבקש מהשוטר להמיר אותו בסדנה חינוכית. עד כה, ביקשו לעשות זאת 10 בני אדם בלבד, מתוך יותר מ-1,345 שקיבלו קנס.

לטענת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, משטרת ישראל היא הגוף היחיד שלא קיבל תקציבים כדי להיערך לאכיפת החוק החדש במסגרת החלטת הממשלה בנושא.

עם זאת, הדגישו במטה שבחוליית סחר בבני אדם במשטרת ישראל נעשים מאמצים גדולים להגברת האכיפה, תוך הקפדה על שיפור היחס לאוכלוסיות בזנות בעת הפשיטות על בתי הבושת, במסגרתן ניתנים רובם הגדול של הקנסות. לפי הנתונים, מעל 10,000 שוטרים עברו הכשרה ייעודית לכך.

במטה קראו למשטרת ישראל להגביר ב-2022 את האכיפה ולהגיע למוקדים וזירות זנות נוספות וביותר ערים. עוד קראו להמשיך את השיפור ביחס של השוטרים כלפי אוכלוסיות בזנות בעת פעולות האכיפה, ובכלל

40 מיליון שקלים מדי שנה עבור אוכלוסיות בזנות

בנובמבר האחרון נקבע שהתקציבים שיועברו כתוצאה מהחלטת הממשלה בנושא יוכנסו לבסיס התקציב. המשמעות היא שגם אחרי פקיעתה של החלטת הממשלה השנה, אחרי שלוש שנים, יישמר התקציב בהיקף כ-30 מיליון בשנה למעני שיקום וסיוע.

תקציב זה הוא בנוסף לתקציבים שניתנו לפני שנחקק החוק. סך הכל יעמוד התקציב השנתי עבור עבור אוכלוסיות בזנות על כ-40 מיליון שקלים.

משרד הרווחה מפעיל מערך דירות וסל מענים גמיש

בעקבות החלטת הממשלה הקים משרד הרווחה מערך דירות לאימהות בזנות וילדיהן. הדירות מיועדות לנשים שמעוניינות לעבור או להמשיך תהליך שיקום, שכולל עבודה על הקשר עם ילדיהן.

בדירות מקבלות האימהות מקבלות מענים שכוללים המשך טיפול נפשי להתמודדות עם טראומה מורכבת, שיקום מקצועי, רכישת כישורים ועוד.

מענה נוסף שפיתח המשרד הוא סל מענים גמיש, בהיקף שנתי של שני מיליון שקלים. בין היתר, מממן הסל טיפולי שיניים, החזר חובות, רכישת רב קו ורכישת ציוד לבית. כל אישה זכאית לסיוע שנתי עד לגובה של 10,500 שקלים.

לפי מטה המאבק, המשרד מקדם תכניות סיוע נוספות שתוקצבו בהחלטת הממשלה, שצפויות לצאת לפועל בתחילת 2022. בין היתר, יפעל מערך הלנת חירום לא.נשים בזנות  מהקשת הטרנסית. מדובר באוכלוסייה שנתקלת באתגרים בקבלת סיוע, במקרים רבים בגלל נראות שלא תואמת את המרחבים המובחנים מבחינה מגדרית.

בנוסף צפוי לקום מענה לגברים בזנות שיפעל בהוד השרון.

משרד הבריאות פתח שלוש מרפאות ניידות חדשות

לפי מטה המאבק, משרד הבריאות קיבל תקציבים משמעותיים בהחלטת הממשלה ובשנה האחרונה נפתחו מרפאות חדשות לטיפול באוכלוסיות בזנות: מרפאה ניידת ירושלים, מרפאת וולפסון ומרפאה ניידת באר שבע. בנוסף, נוספו למרפאות הניידות תקני עובדות סוציאליות שמתמחות באוכלוסיות ייחודיות, כמו אוכלוסייה ערבית ולהט"ב.

בעתיד צפויה לקום גם מרפאה ניידת באילת, אחרי שעד כה המענה היחיד בעיר היה מרחב הלב, שמופעל על ידי עמותת עלם ומיועד לאוכלוסיית נוער וצעירים על רצף הזנות. המרפאה המתוכננת תפנה לכל הגילים. עוד צפויה להיפתח מרפאת לוינסקי נגב בבאר שבע.

בהתאם להוראות חוק איסור צריכת זנות הוקמו מענים נוספים, בשיתוף פעולה של המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, משרדי  הממשלה וארגונים אזרחיים אחרים. כך למשל הוקם מודל ייעודי בהליכי חדלות פירעון לאוכלוסיות בזנות, שפותח על ידי משרד המשפטים והקואליציה למאבק בזנות.

כחלק מהמסלול הנשים מלוות על ידי ארגוני הסיוע, ולתיק ממונה נאמנה מטעם משרד המשפטים שעברה הכשרה מותאמת. עד עכשיו נהנו 30 נשים ממסלול של הפטר או הסדר בזכות המודל.

הסטודנטים בקליניקה הסוציו-משפטית והקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים במכללה למנהל, בשיתוף ארגוני הקואליציה למאבק בזנות מפעילים קליניקה משפטית למיצוי זכויות.

הסברה וחינוך

עם תחילת אכיפת החוק, פתח משרד המשפטים בקמפיין הסברה ממוקד ללקוחות זנות, שפעל ברשתות החברתיות.

על משרד החינוך הוטל לייצר לומדות לצוותי חינוך והוראה במטרה להכשיר אותם ולתת להם כלים לדבר עם התלמידות והתלמידים על תופעת הזנות. מטה למאבק בסחר בנשים ובזנות לא קיבל תשובה מהמשרד על התקדמות מהלך זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!