דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הגבלות החינוך צומצמו: תלמידי יסודי ילמדו מרחוק רק במקרה של מאומת, ובהחלטת מנהל בית הספר

לפי התקנות שאישרה ועדת החינוך, הגבלות על בי"ס יסודי ברשות אדומה יחולו רק אם יתגלה בו מאומת לקורונה, ולא באופן גורף | במקרה כזה תתקיים למידה בשטח פתוח או מרחוק, אך המנהלים יוכלו לפטור מכך את כיתות א'-ד'

יו"ר ועדת החינוך שרן השכל (צילום ארכיון: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החינוך שרן השכל (צילום ארכיון: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך אישרה צמצום משמעותי בהגבלות על מוסדות החינוך, שירחיב את שיקול הדעת של מנהלי בתי הספר ביחס ללמידה מרחוק בכיתות א' עד ד'. לפי התקנות שאושרו, בכיתות א' עד ד' ברשויות המוגדרות אדומות, מנהל בית ספר שהתגלה בבית ספרו תלמיד מאומת, יפעל ככל הניתן ל"צמצום מגעים" בין התלמידים, אך לא יהיה מחויב בכך.

"צמצום מגעים" בלשון התקנות פירושו: לימודים בשטח פתוח בתוך בית הספר או מחוצה לו, בדרך המרווחת בין התלמידים כגון לימודים באולמות ספורט, למידה היברידית או למידה מקוונת. בבתי ספר ברשויות אדומות בהם לא התגלה תלמיד מאומת יוכלו להמשיך ללמוד כרגיל. התיקון נכנס לתוקף בחצות ויפוג בעוד עשרה ימים, ב-9 בינואר.

חברי הכנסת דרשו, וההגבלות צומצמו

שינוי התקנות מגיע לאחר ביקורת חריפה מצד חברי ועדת החינוך וארגוני ההורים, שדרשו לצמצם ככל האפשר את הלמידה מרחוק בבתי ספר יסודיים. בשני השבוע אישרה הוועדה את ההגבלות לשבוע בלבד ודרשה מהממשלה להציג מתווה מרוכך יותר. ההגבלות המקוריות שקבעה הממשלה היו שכלל בתי הספר ברשות אדומה יידרשו לצמצום מגעים, כלומר למידה בשטח פתוח או למידה מרחוק.

התיקון קובע שלימודים של כיתות ה' עד ו' בבית ספר יסודי הנמצא בשטח רשות מקומית אדומה ושהתגלה בו תלמיד שקיבל תוצאה חיובית בבדיקת קורונה, יתקיימו בשטח פתוח או באמצעות למידה המשלבת פנים אל פנים עם למידה מרחוק, או למידה בדרך אחרת שיש בה צמצום מגעים בין תלמידי הכיתה בתוך שטח בית הספר, מחוצה לו או בשטח פתוח, או למידה מקוונת. כל זאת בהתאם להחלטת מנהל בית הספר.

עם זאת, לימודים של כיתות א' עד ד' בבית ספר יסודי הנמצא בשטח רשות מקומית אדומה ואשר התגלה בו תלמיד שקיבל תוצאה חיובית בבדיקה, יקיימו ככל הניתן בהתאם לאחת או יותר מהחלופות הבאות: למידה בשטח פתוח או באמצעות למידה המשלבת פנים אל פנים עם למידה מרחוק, או למידה בדרך אחרת שיש בה צמצום מגעים בין תלמידי הכיתה בתוך שטח בית הספר, מחוצה לו או בשטח פתוח, או למידה מקוונת. כל זאת בהתאם להחלטת מנהל בית הספר.

הבדל בין כיתות א'-ד' וה'-ו' הוא שבכיתות ה' עד ו' מוטלת על מנהל המוסד חובה לנקוט אמצעי כלשהו על מנת לצמצם מגעים בין התלמידים, ואילו בכיתות א' עד ד' עליו לפעול לצמצום מגעים ככל הניתן. צמצום המגעים חל רק כשהתגלה מאומת באותו בית הספר ברשות המוגדרת אדומה ולא לגבי כלל בתי הספר באות רשות.

ביחס לחטיבות ביניים ותיכונים, ההגבלות שאישרה הוועדה בשני יישארו בתוקף יישארו בתוקף עד לראשון הקרוב וייבחנו מחדש. הגבלות אלו קובעות שכל תלמידי כיתות ז' עד י"ב ברשויות אדומות וכתומות ילמדו מרחוק, מלבד כיתות עם מעל 70% התחסנות.

משרד החינוך: 43% מתלמידי היסודי פטורים מבידוד

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד הבריאות, עדכנה בוועדה כי שלשום נספרו 3,000 מאומתים באוכלוסייה הכללית ומקדם ההדבקה עומד כעת על 1.46. לדבריה, לא נרשמה בישראל תחלואת ילדים חריגה, ובבתי החולים מאושפזים 10 ילדים כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה. עוד אמרה ד"ר אפללו כי החל ממחר כל מגע עם מאומת (אומיקרון ודלתא) יצטרך להיכנס לבידוד עד לביצוע בדיקה. מי שמוגן (מחוסן) ויקבל תוצאת בדיקה שלילית יוכל לחזור לבית הספר. לא מחוסנים, לא מוגנים ולא מחלימים יכנסו לבידוד ויוכלו לקצר בידוד עם בדיקת PCR שלילית לאחר שבעה ימים.

אריה מור, סמנכ"ל ביטחון ובטיחות במשרד החינוך עדכן: "שיעור הילדים ובני הנוער המאומתים מגן ועד כיתה יב' עומד על 42% מסך המאומתים הכללי. נכון לאתמול בערב יש 5200 תלמידים מאומתים בכל הארץ; 36,000 תלמידים וילדים נמצאים בבידוד (מאומתים ונחשפים למאומת). בבתי הספר היסודיים יש 43% פטורי בידוד (מחוסנים בחיסון ראשון). בכיתות ז' – 64% מחוסנים, ובכיתות ח' עד יב' למעלה מ-70% מחוסנים ופטורי בידוד (מחלימים). מור ציין כי 21% מהילדים בגיל 5 קיבלו חיסון ראשון. עוד אמר כי התחלואה במגזר הערבי ובמגזר החרדי נמוכה יותר מהמגזר הכללי.

יו"ר ועדת החינוך: "פועלים נקודתית למנוע הדבקה, ולא מענישים עיר שלמה"

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ שרן השכל אמרה כי התקנות החדשות מתייחסות לבית הספר באופן ממוקד ולא לכל העיר. "מדובר בהישג אדיר משותף לכנסת ולמשרדי הממשלה יחד בכך שהבאנו מתווה שישאיר את תלמידי היסודי בלימודים רגילים וסדירים ככל שניתן ולצמצם מגעים ברשויות אדומות שנמצאות בסיכון, בתוך בתי ספר, שבהם היו חולים מאומתים.

"אנחנו פועלים נקודתית שם על מנת למנוע הדבקה ולא באופן גורף 'מענישים' עיר שלמה וסוגרים את כל בתי הספר היסודיים שם. חברי הועדה הציעו רעיונות שהיו מחוץ לקופסה, שחלקם התקבלו על ידי משרד הבריאות. בשיתוף פעולה כזה, אנחנו נצליח להתגבר על המגפה, בכך שנצליח ללמוד לחיות לצד הקורונה."

"אנחנו מאשרים את התקנות האלו לשבוע וחצי, עד ה-9.1 ואנחנו נותנים למשרד הבריאות ולמשרד החינוך לאסוף נתונים כדי לראות מה רמת המסוכנות של נגיף האומיקרון לילדים. האם אכן התאשפזו ילדים בישראל, האם יש חולים קשים. לנגד אותם נתונים שיגיעו, אנחנו נוכל לקבל החלטות מושכלות. אנחנו ממתינים לנתונים הללו עד ה-9 בחודש על מנת לראות ולאזן את אותו מתווה חינוכי".

חברי הכנסת משה טור פז, סימון דוידסון, אמילי מואטי, יוסי שיין, מאיר פרוש ועופר כסיף בירכו על התיקון אך ביקשו לאפשר לכל התלמידים ללמוד פנים אל פנים ולא מרחוק.

הנהגת ההורים הארצית: "צמצום מגעים שלא מוצמד אליו תקצוב ייעודי, פרושו שליחת הילדים לזום"

בהנהגת ההורים הארצית מחו על אישור התקנות: "הנהגת ההורים הארצית מתנגדת בתוקף ומביעה מורת רוח מהתקנות שאושרו הבוקר בוועדת החינוך. חברי ועדת החינוך לא היו מספיק אמיצים ונחרצים במלחמתם עבור תלמידי ישראל והיו צריכים לדחות את התקנות. אין כל הצדקה להעניש ולסגור בית ספר שלם בשל מאומת אחד. יש להסתכל על כל כיתה בנפרד ובמידה ויש בה מאומת אחד – לצמצם מגעים. ענישה קולקטיבית של שכבות ה-ו לא תעלה על הדעת, במיוחד כשהמחיר שישלמו הוא כה כבד."

בנוסף קראו בהנהגת ההורים לתקצב את בתי הספר כדי ליצור חלופות ללמידה מרחוק: "כל בר דעת מבין שצמצום מגעים שלא מוצמד אליו תקצוב ייעודי – פרושו שליחת הילדים לזום, לכך לא נסכים בשום אופן. זכאות לתו ירוק חייבת לכלול חלופת בדיקות במוסדות החינוך. ממשלת ישראל וועדת החינוך, שצריכות לראות את טובת הילדים לנגד עיניהן, ממשיכות לקבל החלטות שפוגעות בבריאותם הנפשית המתדרדרת של ילדי ישראל. ממשלת ישראל מסרבת להבין, שדין תלמיד כדין כל אזרח ובוודאי כאשר קיים חוק חינוך חובה. מחובתה לתקן לאלתר את התקנות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!