דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנכ"ל משרד הבריאות אישר מתן מנת חיסון רביעית למדוכאי חיסון

המנכ"ל נחמן אש הודיע על האישור במסיבת עיתונאים של בכירי המשרד הערב (ה') | בנוסף חתם אש על צו שמחייב עטיית מסכות בהתקהלות של יותר מ-50 איש | השר ניצן הורוביץ: "אנחנו במערכת זקוקים לבוסטר נוסף: של תקנים, של מכשירי אקמו, וזה דורש תקציב נוסף"

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: דפנה איזברוך)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש הודיע הערב (חמישי) שאישר לתת מנת חיסון רביעית נגד קורונה למדוכאי חיסון, "לאור מחקרים שמראים יעילות של חיסון רביעי בקבוצה זאת, ובשל חשש שייפגעו מתחלואה באומיקרון". אש אמר את הדברים במסיבת עיתונאים של בכירי מערכת הבריאות.

"אנחנו מתאימים את הצעדים למצב חדש של הדבקה רחבה, ונמשיך לחיות לצד הקורונה", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ. "נמשיך לנקוט צעדים ונמשיך לשמור על שגרה, גם זה חלק מהבריאות. חייבים לראות את כל התומנה: שמירה על הבריאות, הכלכלה, הדמוקרטיה. לא אזנח שום מרכיב מהמשולש הזה.

"אני שומע ביקורת על זה שהממשלה נוהגת כביכול בקלות. לא מדובר בהקלות, פועלים מול אזרחים, מסתכלים על המציאות בשטח ופועלים באחריות, לא מהמותן. אלה צעדים רלוונטיים ואפקטיביים.

"שינינו את מדיניות הבידודים כך שמי שמחוסן ובא למגע עם מאומת לא נכנס לבידוד מלא. זה צעד הכרחי כדי לשמור על שגרה שפויה. אם לא, היינו מגיעים לסגר דה פאקטו. זאת לא הקלה, זו שפיות.

"אמרנו מההתחלה שברגע שההדבקה תהיה רחבה בארץ, חלק מההגבלות על כניסה ויציאה מהארץ יקלו. ככל שהגל הזה יימשך, לאו דווקא נמשיך הגבלות על כניסה ויציאה, זה ההיגיון.

"אנחנו בוחנים את האפקטיביות של הצורך של מחוסנים להיכנס לבידוד, היום זה שלושה ימים, בוחנים את הצורך והתועלת של כל פעולה וכל פגיעה בשגרה. אנחנו בוחנים כניסה של זרים, משפחה, עסקים, תיירים. אנחנו מחויבים לפרנסה של הציבור ולחינוך של הילדים. מטרתי לעשות מאמץ עילאי כדי לאפשר לימודים פרונטליים ככל שאפשר. חינוך זה חלק מבריאות".

"אלה החלטות מורכבות. זה קריטי לשמור על אמון הציבור, ולכן אנחנו עושים מסיבת העיתונאים. שיקולינו עניינים ומקצועיים, ולא נכנס שום שיקול זר. אני פונה לציבור: יודעים שתהיה הדבקה גבוהה, לא נוכל למנוע אותה לחלוטי,ן אבל אין מקום לפאניקה או ליצירת חרדה בציבור. חרדה מזיקה לבריאות. אין סיבה לדבר שוב על סגרים. זה לא על הפרק. אין סיבה להלחיץ את הציבור ואת המשק שוב ושוב, הציבור לחוץ מספיק.

"אנחנו נערכים למצבים לא קלים, אבל הכול בשליטה. נעבור את הגל הזה בהצלחה כמו שעברנו את הגל הקודם. אנחנו במערכת זקוקים לבוסטר נוסף: של תקנים, של מכשירי אקמו, וזה דורש תקציב נוסף. אני מצפה מהאוצר להבין שיש דברים שלא חוסכים בהם.

"התרופה היא לא תחליף לחיסון. היא תינתן לאנשים בסיכון שנדבקו, וכדי למנוע תחלואה קשה חייבים להתחסן. חיסון זה סולידריות חברתית. קצב ההתפשטות של האומיקרון משנה את השיקולים שלנו ומשנה את האחריות שנדרשת מכל אדם. שמרו על עצמכם, שימו מסכה, תוודאו שמשפחה וחברים הולכים להתחסן. שמים מסכה לא כי חוששים מקנס, אלא כי זו הדרך לשמור. אם אתה מאומת, שב בבית, כי זו אחריות אישית. לא נעמיד שוטר על כל אדם, אנחנו חיים בחברה של ערבות הדדית".

אלרעי פרייס: "קנינו זמן באמצעות סגירת השמיים והחקירות האפידמיולוגיות"

ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס: "האומיקרון שובר שיאים עולמיים. יש הדבקה מאסיבית בהרבה מדינות. רוב התחלואה עד כה היא בצעירים, רואים עליות באשפוזי ילדים, בפלורידה אשפוזי ילדים הם גבוהים בגל האומיקרון. הנגיף לא תוקף במיוחד ילדים, אבל מכיוון שהם לא מחוסנים, הם מתאשפזים. לכן חשובים חיסוני ילדים.

"בדרום אפריקה נרשמה ירידה של 70% בסיכון לאשפוז, באנגליה ירידה של 45% בסיכון לאשפוז, אבל זה לא לגמרי מנטרל את העלייה המאסיבית בהדבקה, כך שיש עדיין הרבה אשפוזים. בזכות הצעדים שנעשו פה, גם סגירת שמיים וגם חקירות אפידמיולוגיות, קנינו זמן ועיכבנו את ההידבקות באומיקרון".

פרויקטור הקורונה סלמאן זרקא אמר: "אנחנו נמצאים במגמת עלייה ברורה, בסדר גודל של 2,000 נדבקים ביום, אחרי שירדנו ל-400. יש עלייה במקדם ההדבקה. הזמן שהרווחנו מהצעדים היה כדי לקנות זמן גם בשביל חיסונים וגם להכנת בתי החולים. אנחנו מתחילים לראות עלייה באשפוזים בבתי החולים, כולל אשפוזי ילדים. אמנם במספרים קטנים, אבל זה על רקע התחלואה בשפעת.

"לא נרצף כל מקרה הדבקה, אלא נתייחס לגל הזה כגל אומיקרון ודלתא משולב. עשינו עבודה רבה כדי לחסן את ישראל בקניונים, בבתי הספר. הייתה היענות של הורים, חיסנו 42 אלף תלמידים בני 11-5 ועוד 3,800 מבוגרים.

"יש 4.8 מיליון אנשים מוגנים בישראל, ועוד 2 מיליון לא מוגנים, חלקם לא קיבלו בוסטר וחלקם לא התחסנו עדיין. אנחנו ממליצים לציבור הרגיש לא להגיע לאירועים גדולים".

אש: "צריך לתגבר את מיטות הטיפול הנמרץ"

אש הוסיף: "המלצנו על חובת תו ירוק להתקהלות של יותר מ-100 איש בחוץ. הצורך בחיסון רביעי נדון בצוות הטיפול במגפות (צט"מ). הדעיכה בחיסון השלישי נראית בנתונים. ראינו במבחני נטרול שיש יעילות בחיסון דחף רביעי.

"אנחנו יודעים שהתחלואה באומיקרון קלה יותר, אבל השאלה היא עד כמה. אנחנו עוקבים אחרי התפתחויות ברחבי העולם. בשל פערי הידע שקיימים בעולם סביב התועלת בחיסון הרביעי, אנחנו פועלים בזהירות ובאחריות".

על הצוות לטיפול במגפות אמר אש: "הם מייעצים למשרד הבריאות בנושאים רבים כמו שפעת העופות. מספר המומחים ומגוונם הוא יתרון. הם מביאים בחשבון גם שיקולים אתיים וציבוריים. זה חשוב מאוד בתהליך קבלת ההחלטות.

"גם בוועדת סל התרופות יש חברים שאינם רופאים. קולם חשוב מאוד ולפעמים מכריע. בצט"מ, מאחר שיש מספר רב של חברים, כל אחד משפיע כמה שהוא משפיע. רוב ההמלצות מתקבלות ברוב גדול. ההחלטה על מנת הדחף הייתה מורכבת, וההמלצה שנתנו לי מאפשרת לי לקבל החלטה מקצועית".

אש התייחס למוכנותה של מערכת הבריאות: "יש כאן גל שונה עם מספר מאומתים גבוה מאוד. יש עלייה באשפוזים ברחבי העולם. מערכת הבריאות צריכה להיערך לשיא בתחלואה. עושים זאת על ידי תגבור בקהילה ובבתי חולים: תגבור כוח אדם, סטודנטים, פרמדיקים, חיל הרפואה. אנחנו סבורים שצריך לתגבר את מיטות הטיפול הנמרץ. היה בגל האחרון מספר גדול מאוד של מטופלי אקמו והנשמה. פועלים מול המשרדים הרלוונטיים כדי לקבל אישור לכך".

אלרעי פרייס הוסיפה על החיסון הרביעי: "חיים במגפה עם חוסר במידע. אנחנו המדינה הראשונה בעולם עם בוסטר בן 5 חודשים. לא נקבל מידע על דעיכתו משום מקום אחר. כשראינו גל גדול מתקרב, אוכלוסיה בסיכון עם בוסטר דועך, קיבלנו החלטה, ואני עומדת מאחוריה. כשנמצאים במגפה מתפרצת, צריך לקבל החלטות כאלה".

זרקא הזהיר שאין ביטחון מוחלט גם אם אנשים מחוסנים יוצאים שליליים בבדיקת אנטיגן. "לכן אנחנו ממליצים להם לנסות להימנע ממקומות בהם יכולים להדביק אחרים, עד בדיקת PCR". הוא התייחס למסיבות הסילבסטר: "יש כללים ותקנות, יש תו ירוק. אנשים יכולים לנהוג בניגוד להנחיות, אבל כל אדם צריך לנקוט אחריות אישית. תהיה אכיפה במועדונים ואירועים, אבל נדרשת אחריות אישית. שום חוק לא יחליף את זה.

"עטיית מסכות בהתקהלות מעל 50 איש היא חובה, וזה עבר בצו. צריך להבין שאירועים בתו ירוק הם מסוכנים יותר ממה שהיה בעבר. אנחנו ממליצים לממשלה להוריד את ההגבלה מ-1,000 ל-100. תו ירוק אינו הגבלה, הוא אמצעי הגנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!