דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מאבק הסוחרים נגד הגבלות על קניונים: "נשבית את המסחר, אלפי עובדים יפוטרו"

האיגוד קיים היום (ה') ישיבת חירום בעקבות ההגבלות החדשות | יו"ר האיגוד שחר תורג'מן: "התו הירוק הצליח רק לרסק את הפידיון שלנו ב-30%, לקצץ את העובדים שלנו ב-30%, ולהגדיל את העלויות שלנו"

קניון ברחובות. "שיעשו תו ירוק בכל המדינה או יסגרו, אבל לקחת רק את המסחר כל פעם זה הרבה יותר קל" (צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)
קניון ברחובות. "שיעשו תו ירוק בכל המדינה או יסגרו, אבל לקחת רק את המסחר כל פעם זה הרבה יותר קל" (צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)
הדס יום טוב

איגוד רשתות המסחר, האופנה וההסעדה ערכה הערב (חמישי) ישיבת חירום בעקבות ההגבלות שהוטלו על הקניונים השבוע. בישיבה הוכרז על היערכות להשבתת המסחר ולפיטורי עובדים, אם מתווה התו הירוק בקניונים יימשך, ודרשו מהממשלה לחזור למתווה התו הסגול בקניונים.

בישיבה, שהתקיימה בבית לשכות המסחר בתל אביב, השתתפו ראשי רשתות המסחר הגדולות, בהם יו"ר האיגוד ויו"ר קבוצת בריל שחר תורג'מן, מנכ"ל קבוצת פוקס הראל ויזל, מנכ"ל רשת המשביר לצרכן רמי שביט, מנכ"ל קבוצת קסטרו גבי רוטר, בעליה של קבוצת פלאפל בריבוע גיא יקר, מנכ"ל רשת מגנוליה תומר רייזברג, וכן נציגי רשתות קטנות ועסקים קטנים ופרטיים.

"הגיעו לכאן עסקים גדולים, בינוניים וקטנים. כינסנו את הישיבה הזו כדי לטכס עצה לאן ממשיכים מכאן", אמר תורג'מן בפתח הישיבה. "קרוב לשבוע ימים עברו מאז השיתו על המסחר תו ירוק, והוא עושה בנו שמות. למרות ערב רב של שיחות ותחנונים, הממשלה החליטה להשית תו ירוק על המסחר.

"התו הירוק הצליח רק לרסק את הפידיון שלנו ב-30%, לקצץ את העובדים שלנו ב-30%, להגדיל את העלויות שלנו. כל יום שהמסחר פתוח, הוא מפסיד. מדובר במיליארדי שקלים שיורדים לטמיון, ואם זה היה מועיל איכשהו להורדת התחלואה, לא היינו כאן".

לדבריו, לממשלה צריך להיות האומץ להכריז שמתווה התו הירוק נכשל, ולחזור למתווה התו הסגול המחמיר. "אם התו הירוק יוארך בשלישי הקרוב, ניערך להשבתת המסחר בישראל ולפיטורי אלפי עובדים".

"הפכתם אותנו לפקחים ולשוטרים"

שביט הוסיף שעובדיו חווים אלימות בניסיון לעשות תפקיד שאינו שלהם. "אצלי בסניפי המשביר לצרכן אנשים עומדים בחוץ וצועקים עלינו, נכנסים באלימות לסניפים, ואם מישהו בטעות נכנס אנחנו חוטפים קנס של 5,000 שקל. זו מציאות לא הגיונית. הממשלה הפכה את העסקים לשומרים שלה. ממשלת ישראל, התבלבלתם, אנחנו משלמים וגובים עבורכם מסים, זה התפקיד שלכם, לא שלנו".

איציק זאדה, בעל חנות תכשיטים ונציג העסקים הקטנים באיגוד הוסיף: "מהרגע שחלה ההנחיה המופרכת הזו על הקניונים, חלה ירידה דרסטית בתנועה בהם, וזה מורגש בצורה קיצונית. אתה נכנס לקניון היום ומרגיש אווירת נכאים. העובדים שלי יושבים כמו דורמנים במועדונים ובודקים תווים. מדינת ישראל שוכחת שלפחות מחצית מהעסקים בקניונים הם עסקים קטנים. לא הגיוני שניענש כי מדינת ישראל לא מוצאת תמריצים לחסן את האוכלוסייה".

תומר מור, מנכ"ל 'מסעדנים חזקים ביחד' הוסיף שבענף המסעדנות עדיין נאבקים לצאת מהמשבר, והדגיש שיש מקום לשיתוף פעולה. "ככל שרוצים לקדם את מהלך החיסון, צריך לשתף איתנו פעולה. יש לנו אפשרות לעזור, אבל אי אפשר לתת לנו התניות והנחיות שאנחנו לא יכולים לעמוד בהם. פגיעה רק במסחר לא מקובלת".

הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס: "במשרדים אין תו ירוק, באוטובוסים אין תו ירוק, הרכבות מפוצצות אנשים. אם יש פחד גדול ואנחנו במצב חירום, נא לעשות תו ירוק בכל המדינה או לסגור. אבל לקחת רק את המסחר כל פעם זה הרבה יותר קל".

תורג'מן סיכם את הישיבה: "אנחנו לא נדמם, אנחנו נשים חוסם עורקים. אם מתווה התו הירוק לא ייפסק, אנחנו נפסיק את המסחר ולא נפסיד כסף כל יום. אני קורא לסגן השר אביר קארה ולשרת הכלכלה להתערב".

במשך הישיבה התפרצה למקום קבוצה של פעילים נגד התו הירוק והפריעה למהלך הדברים. תורג'מן אמר: "לא הזמנו את זה, אבל היה לכם פה, לתקשורת ולראש הממשלה, מפגן של מה עוברים העובדים שלנו. הפכתם אותנו לפקחים ולשוטרים. זה לא התפקיד שלנו. אני שמח שהם הגיעו כדי שהציבור יראה לאן דירדרת אותנו".

ועד הפעולה של האיגוד יתכנס ביום ראשון לקבלת החלטה סופית בהתאם לתגובת הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!