דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מיכאלי וחולדאי סיכמו: התחנה המרכזית בתל אביב תיסגר בתוך ארבע שנים

לפי ההחלטה, במהלך השנתיים הקרובות תועבר כמחצית מפעילות התחנה לשני מסופים סמוכים, והמשרד "יעשה מאמץ" שיעברו בהם בעיקר אוטובוסים חשמליים ללא זיהום | ארגון מגמה ירוקה, שנאבק לסגירת התחנה: "חוסר אחריות מוחלט"

תחנה מרכזית (צילום: יונתן בלום)
תחנה מרכזית (צילום: יונתן בלום)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

התחנה המרכזית בתל אביב תיסגר בתוך בארבע שנים – כך סיכמו שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי היום (שישי). בנוסף סוכם שמשרד התחבורה יעביר בתוך כשנתיים לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת למתחמים חדשים שייבנו באזור – הלוחמים והחרש, ושרוב האוטובוסים שיעברו בהם יהיו חשמליים ולא מזהמים. ארגוני סביבה ביקרו בחריפות את ההחלטה.

התחנה המרכזית בתל אביב שהוקמה בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת נחשבת לאסון סביבתי, נדל"ני וגם בעיה תחבורתית. מדובר בפרויקט מגלומני שקומות מסחריות שלמות שלו נטושות כבר שנים, שנמצא בבעלות חברת נצב"א, חברת נדל"ן שבעבר היתה שייכת לאגד. תושבי שכונות שפירא ונווה שאנן, שמקיפות את התחנה, סובלים מזיהום אוויר גבוה, מרעש ורטט האוטובוסים שגורם לסדקים בקירות הבתים. במשך שנים ארוכות הם מנהלים מאבק ציבורי לפינוי התחנה.

חנות סגורה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. 18 אלף עובדים בחל"ת (צילום: ארז רביב)
חנות סגורה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. 18 אלף עובדים בחל"ת (צילום: ארז רביב)

הקושי בפינו טמון במציאת תשתיות חלופיות למספר מסופי אוטובוסים שיחליפו את התחנה המרכזית. לאורך שנות קיומה הוכרז מספר פעמים שהיא תיסגר מסיבות שונות, אך בסופו של דבר פעילותה נמשכה.

משרד התחבורה: "נבחן חלופות"

לפי ההודעה המשותפת למשרד התחבורה ולעירייה, הגופים ימשיכו לבחון חלופות נוספות ולקדם הליכי תכנון שיאפשרו הקמת מסופים חלופיים במתחם פנורמה הסמוך לצומת חולון ובמקומות נוספים. בהודעה נכתב ש"הערכת משרד התחבורה היא כי הפינוי יושלם תוך לא יותר מ- 4 שנים".

בנוסף סוכם שתקודם תכנית במסגרת התחנה הקיימת להקמת "מסוף תחבורה מודרני וחדיש, המשתלב בסביבה". ההסכם עם נצבא על הפעלת התחנה המרכזית יותאם למהלכי הפינוי הנדרשים.

עירייבטווח הביניים יגבירו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו את האכיפה על הניקיון והסדר בתחנה הקיימת ובסביבתה, על מנת לספק ביטחון ורמת שירות הולמת למשתמשי התחבורה הציבורית, ויפעלו להגדלה משמעותית של האוטובוסים החשמליים בסביבת התחנה ובקווים היוצאים מהתחנה. משרד התחבורה התחייב ש"ייעשה מאמץ גדול לחשמל עמדות חניה כדי להגדיל את מס' האוטובוסים שאינם מזהמים בתנועה בתחנה עד לגמר הפינוי."

בארגון 'מגמה ירוקה' שנאבק לסגירת התחנה ביקרו בחריפות את החלטת שרת התחבורה, והגדירו אותו כ"חוסר אחריות מוחלט" שימשיך את זיהום האוויר באזור. בהודעת הארגון נאמר ש"שרת התחבורה מיכאלי נכנעה ללא תנאים לחולדאי ופספסה את הזדמנות היסטורית לעשות צדק עם תושבי דרום תל אביב ומשתמשי התחבורה הציבורית. הניסיון להציג את הדברים כהישג הוא בפועל שקר גס במקרה הגרוע וחוסר הבנה במקרה הרע."

לדברי מגמה ירוקה, מסוף החרש נמצא עשרות מטרים מן התחנה כך שהאוטובוסים יישארו בשכונה, ומסוף הלוחמים הינו הקטן מבין המסופים שתוכננו. לכן, הלכה למעשה התחנה המרכזית תישאר במקומה לעוד שנים רבות.

במגמה ירוקה ציינו ש"לשרה מיכאלי סמכויות רבות בחוק, החל מסעיף 266 לחוק התכנון והבניה וכלה בחוות דעת משפטית שתאפשר את הפינוי כבר עכשיו. במקום זאת, בחוסר אחריות מוחלט בחרה לשבור את מילתה ולא לדבוק באמת. זהו כישלון פוליטי מהדהד וקשה של השרה מיכאלי, אך אנחנו נמשיך את המאבק הצודק לזכות לנשום אוויר נקי ולזכות לתחבורה ציבורית טובה."

"הצלחנו לכפות את הוצאתם של חלק מן האוטובוסים המזהמים בשנים הקרובות אבל לא ננוח עד שהתחנה הזו תיסגר."

שרת התחבורה, ח"כ מרב מיכאלי: "הבטחתי ואקיים. יחד עם ראש העירייה, ידידי רון חולדאי, הגענו להבנות ולהסכמות על הדרך הטובה ביותר להוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה למסופים חלופיים. למען תושבות ותושבי העיר מצאנו פתרון הולם ומתואם, שלא יפגע בתחבורה הנדרשת למאות האלפים המשתמשות והמשתמשים בה, אבל יטפל במפגע שנגרם מהתחנה ויוביל את האזור כולו למצב טוב ונקי הרבה יותר."

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי אמר על ההחלטה: "אני מודה לידידתי שרת התחבורה מרב מיכאלי שראתה את החשיבות העליונה בקיום מערכת תחבורה ציבורית הולמת למטרופולין גוש דן מצד אחד, ואת ההכרח לטפל בהדרגתיות בבעיה הכוללת של התחנה המרכזית החדשה מהצד השני. העירייה היתה קשובה כל העת לרחשי לב כל תושביה, ואני מקווה שמצאנו את האיזון הנכון בין צרכי התחבורה ואיכות החיים של תושבי האזור."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!