דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

האיחוד האירופי מתקדם לעבר הגדרת גז וגרעין כ'אנרגיות ירוקות' 

טיוטה סופית של תקנות סיווג ההשקעות של האיחוד כוללת כוללת שורת קריטריונים נוקשים שיאפשרו זאת | גרמניה מתנגדת למהלך, ומקדמת סגירה של הכורים הפעילים האחרונים בשטחה

פליטת גזי חממה בגרמניה (AP Photo/Michael Probst)
פליטת גזי חממה בגרמניה (AP Photo/Michael Probst)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האיחוד האירופי מתכוון להגדיר גז מחצבים ואנרגיה גרעינית כ'אנרגיה ירוקה', כך לפי טיוטה סופית של תקנות סיווג ההשקעות שלו שהודלפה אתמול (שבת). הטיוטה מהווה ניצחון של מדינות כמו צרפת, שתומכת באנרגיה גרעינית, על פני גרמניה ואוסטריה שמתנגדות לה.

בגרמניה עצמה נסגרו לאחרונה שלושה כורים גרעיניים, ושלושת הכורים האחרונים שנשארו במדינה צפויים להיסגר במהלך השנה הבאה. הסגירה צפויה להגדיל את פליטות הפחמן מייצור החשמל בגרמניה, אבל למדינה יש יעד שאפתני של ייצור 80% מהחשמל באנרגיות מתחדשות עד 2030.

עם זאת, רשת החשמל הגרמנית היא לא "אי חשמלי" כמו רשת החשמל בישראל. היא יכולה להישען, בין השאר, על היכולת לייצא אנרגיה מתחדשת כשהיא בעודף, או לייבא חשמל מרשתות שכנות, כמו הרשת הצרפתית, בה אחוז ניכר מהחשמל מיוצר בכורים גרעיניים.

שרי המפלגה הירוקה בגרמניה, רוברט הבק ( שר הכלכלה ומיתון והגנת האקלים) ושטפי למקה (שרת הגנת הסביבה), מתחו ביקורת חריפה על הטיוטה, וטענו שההגדרה החדשה מדללת את המשמעות של התווית 'קיימות אנרגטית'.

"מנקודת מבטנו, התוספת הזו להגדרה לא נחוצה. אנחנו לא צופים אישור של ההצעה החדשה", אמר אתמול הבק לסוכנות DPA הגרמנית. הוא הוסיף שלא ברור אם ה"התירקרקות" (גרינוושינג) הזו תתקבל בשווקים הפיננסיים. חברים אחרים במפלגתם ביקרו את נשיאת הנציבות אורסולה ואן דר ליין, שעומדת מאחורי הטיוטה, בעודה מתמרנת בין לחצים בכיוונים מנוגדים ממדינות שונות ביבשת.

הכרזה דרמטית, אבל מותנית בתנאים קשוחים

סעיף 3 בטיוטה קובע כי "חיוני להכיר בכך שמגזר גז המחצבים והאנרגיה הגרעינית יכולים לתרום לגמילה מפחמן של כלכלת האיחוד האירופי". בהמשך, מפורטים תנאים שמטילים מגבלות משמעותיות על פרויקטים בגז כדי לזכות בסיווג הירוק, וחופש גבוה יותר לגבי סיווג פרויקטים גרעיניים.

לפי הטיוטה, פרויקט גרעיני יסווג כ"ירוק" אם הוא עתיד לקבל היתר בניה עד 2045, יהיה מסוגל לבצע 'הטמנה בטוחה' של הפסולת הגרעינית שייצר והוא בנוי כך שהוא 'לא יכול להזיק' לסביבה שלו.

פרויקטים בגז מחצבים יסווגו כ'ירוקים' אם יקבלו היתר בניה עד 2030, יעמדו בעצימות פליטות ששווה ערך פחמן דו חמצני מהן יהיו מתחת ל270 גרם לקוט"ש, יחליפו מפעל פוסילי קיים ויותר מזהם, ומיועדים להחלפה בגז דל פחמן עד 2035 (מימן או תערובת של גז מחצבים ומימן).

הקלה על המימון

לתקנות הסיווג אין בפני עצמן יכולת להפנות כספים להשקעה זו או אחרת. מטרתן, בין השאר, היא להילחם בתופעת ההתירקרקות, כך שההשקעה בפרויקטים ירוקים תצטרך לעמוד בסטנדרט ציבורי ברור. היעדר סטנדרט כזה עשוי להגביל מימון ציבורי לפרויקט, כמו גם להציב קריאת כיוון דומה לגורמי מימון פרטי.

לכן, עצם ההחלטה להציב הגדרה ברורה של האיחוד הסיטה את הוויכוח על מקורות האנרגיה הירוקים לתוכן שלה.

"מקורות אלו נושאים תפקיד חיוני ביותר במעבר האנרגטי שלנו. הסיווג הוא רק כלי למשקיעים לדעת מה ירוק ומה לא. אנחנו צריכים למצוא דרך להכיר בערכן, למרות שהן לא ירוקות, אבל העובדה שבגרעין אין פליטות פחמן בכלל חיונית להפחתת פליטות פחמן ושגז יהיה חיוני מאוד כאנרגיית מעבר מפחם לאנרגיה מתחדשת", אמר פרנץ טימרמנס, סגן נשיא 'הדיל הירוק האירופי' מטעם נציבות האיחוד בראיון לאתר פוליטיקו בחודש שעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!