דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
21.0°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 21.0°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 19.8°באר שבע
  • 30.9°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 17.9°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"עוד לפני הגל, אנחנו בתפוסה של מעל 100% במחלקות הפנימיות"

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה, מתריע על עומס מאושפזים עם תחלואת חורף לצד עלייה במאושפזי קורונה | הוא דורש מהממשלה מסר ברור: "אנשים צריכים לדעת שיהיה עכשיו גל קורונה, עם הרבה חולים, וצריך להיזהר"

מחלקת קורונה בבית חולים הדסה עין כרם (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית חולים הדסה עין כרם (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו בעומסים גדולים מאוד. התחלנו את החורף עם שפעת, עם נגיפים והכל. בתור בונוס אנחנו מקבלים גם את האומיקרון", אומר ל'דבר' פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית ג' בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. לדבריו, "עוד לפני הגל, אנחנו בתפוסה של מעל 100%".

בשישי האחרון אושפזו בהדסה עין כרם 22 חולי קורונה, בהם 4 במצב קריטי ו-10 במצב קשה. מרבית החולים מאובחנים עם אומיקרון, כלומר הם נדבקו בחודש האחרון כחלק מהגל הנוכחי. בבית החולים ציינו שרובם של החולים אינם מחוסנים, ומי שמחוסנים מאושפזים במצב קל יותר.

חלק משמעותי מהעומס במחלקות כרגע הוא ממטופלים עם שפעת וסיבוכיה. "אני חושש משיעור ההתחסנות משפעת, הנמוך משנה שעברה", אומר פרופ' הרשקו, "אני לא יודע למה, אולי נמאס לאנשים מההתמודדות עם מחלות מדבקות. אבל בשבוע שעבר במחלקה של 38 מיטות היו 4-5 חולי שפעת, וזה המצב בכל המחלקות הפנימיות בארץ, שבין 10% ל-15% מהאשפוזים הם משפעת, ויש בנוסף עוד נגיפי חורף. אז אנחנו מתחילים את החורף במצב קשה, ועכשיו באה הקורונה."

"כרגע ההתפרצות גורמת לעומס יתר במחלקות"

פרופ' הרשקו מודע לדיווחים על שיעור האשפוזים הנמוך מאומיקרון, אך לדבריו היקף ההדבקה הגבוה יוביל בכל מקרה לריבוי חולים במצב קשה ולעומס במחלקות האשפוז. "האומיקרון הוא עדיין אניגמה מבחינתנו, משתי סיבות: חומרת המחלה עדיין לא ברורה, וגם יעילות החיסון נגדו לא ברורה. כנראה שהמחלה היא פחות קשה, אבל עדיין לא יודעים להגיד כמה פחות.

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית ג', בית חולים הדסה עין כרם. "אם יהיה מספר מסוים של אנשים מאושפזים ולא נושמים, לא מעניין אותי שיהיו עוד הרבה מאוד אנשים שחלו קל" (צילום: אלבום פרטי)
פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית ג', בית חולים הדסה עין כרם. "אם יהיה מספר מסוים של אנשים מאושפזים ולא נושמים, לא מעניין אותי שיהיו עוד הרבה מאוד אנשים שחלו קל" (צילום: אלבום פרטי)

"העובדות בשטח הן שבהדסה היינו בחודשיים האחרונים על 4-5 חולי קורונה מאושפזים, אש קטנה כזה, וכרגע יש כבר 22 מאושפזי קורונה, רובם חולי אומיקרון. עושה רושם שההתפרצות הזאת כן גורמת לעומס יתר על המחלקות. קשה לדעת כמה יצטרכו הנשמה ותמיכת מכונת לב-ריאה (אקמו) אבל כבר ניתן לומר שעם מספרי ההדבקה העולים גם יהיו אשפוזים רבים."

"הסטטיסטיקאים אומרים שהסיכון לחלות קשה נמוך יותר עם האומיקרון, אבל אם יהיה מספר מסוים של אנשים מאושפזים ולא נושמים, לא מעניין אותי שיהיו עוד הרבה מאוד אנשים שחלו קל."

בהדסה נערכים לתרחישים קשים. "אנחנו מתכוננים לגל רציני של אשפוזי קורונה, כמו שמשרד הבריאות הנחה. יש לנו קצת יותר מ-140 מיטות אשפוז פנימיות, ואנחנו ערוכים לקלוט עוד 150 חולים מעבר לכך. אנחנו לא יודעים אם הגל יגיע, אבל אנחנו ערוכים אליו."

"כשההנחיות מסובכות ומלאות סתירות פנימיות, הציבור מאבד קשב"

פרופ' הרשקו חושש ממסרים סותרים של הממשלה ביחס לחומרת הסכנה מהזן החדש. ולפעולות הנדרשות מהציבור. "מאוד מטריד אותי, וגם אמרתי את זה למשרד הבריאות, שהציבור מבולבל. אנשים לא מבינים מה צריך לעשות, וזה מטריד כי המלחמה במגפה תלויה בציבור שמבין ונענה להנחיות. אי הבהירות היא תוצאה של המצב. זה לא שמשרד הבריאות מסתיר מידע, אי הבהירות נובעת ממצב חסר תקדים. הקורונה הגיע לעולם רק לפני שנתיים, והאומיקרון רק לפני חודש. אבל אני חושב שעדיין צריך ליצור בהירות בהסברה מול הציבור. 

"הבקשה שלי מממשלת ישראל היא להעביר לציבור מסרים ברורים. האתגר עכשיו הוא לשמור על קשב של הציבור להנחיות. כאשר ההנחיות מסובכות ומלאות סתירות פנימיות, הציבור מאבד קשב. אפשר להסביר לציבור בצורה יותר ברורה שאנחנו בפתחו של גל קורונה חדש שהמשמעויות שלו לא ברורות, ושעכשיו יותר מתמיד צריך להקפיד על מסכות ועל הנחיות של הגבלת התקהלויות, ולוודא שכולם מחוסנים.

"עם העקרונות האלה בן אדם צריך להרגיש ביטחון, מסכה זה דבר מאוד יעיל. אנשים צריכים לנהוג בשכל ולא להיכנס עמוק מדי לדיונים לא ברורים. יש מי שידון במוטציות ובמקדם ההדבקה, אבל מה שאנשים צריכים לדעת זה שיהיה עכשיו גל קורונה, יהיו עכשיו הרבה חולים ואנשים צריכים להיזהר. אני לא סומך על הנגיף הזה. זאת מחלה רעה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!