דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"לא בחרנו להיות שק איגרוף": רופאי המרכז הפסיכיאטרי ערכו אספת מחאה בעקבות אירוע אלימות

מטופל היכה רופא בפניו עם קב וגרם להשבתת המרפאה למשך שעתיים, עקב היעדר מאבטחים במקום | יו"ר ארגון רופאי המדינה: "הממשלה חייבת להתעורר לפני שאיש צוות רפואי ישלם בחייו"

אסיפת מיאה של ועד הרופאים, בית חולים שער מנשה (צילום: דפנה איזברוך)
אסיפת מיאה של ועד הרופאים, בית חולים שער מנשה (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הרופאים והרופאות במרכז לבריאות הנפש בשער מנשה קיימו היום (ראשון) אספת הסברה בשעות במחאה על מקרה אלימות קשה שאירע בבית החולים ביום חמישי האחרון. "אנשים חושבים שקיבלנו על עצמנו להיות שק איגרוף כשבחרנו בפסיכיאטריה, אבל אני לא בחרתי בכך", אומר ל'דבר' יו"ר ועד הרופאים בבית החולים, ד"ר בוריס ראוכברגר, "ייתכן שגם במשרד האוצר ובנציבות שירות המדינה חושבים כך".

האירוע התרחש כשאדם שהגיע לקבל טיפול במרפאה של המרכז הרפואי, שמשרתת אלפי אזרחים בקהילה. הוא נכנס למשרדו של רופא ובמהלך הטיפול היכה את הרופא בעצמה בפניו באמצעות קב רפואי. הרופא ספג חבלות בפניו ובראשו, הוא פונה לחדק מיון לקבלת טיפול רפואי.

המשטרה שהוזעקה למקום פינתה את התוקף אחרי יותר משעתיים, במהלכן הוא המשיך לאיים ולהפר את הסדר במרפאה וגרם להשבתת פעילותה.

בבתי החולים לבריאות הנפש יש חוסר במאבטחים להתערבות במקרים של תקיפות צוות רפואי או אלימות בין המטופלים. במקרים רבים נדרשים אנשי הצוות עצמם, כגון אחים ואחיות, להשתלט על מטופלים מבלי שהוכשרו לכך. למרות הקצאת תקנים לאבטחה, רובם אינם מאוישים וברוב המחלקות אין מאבטחים רוב הזמן.

בחודש שעבר הכריזה הסתדרות האחיות על שביתה במערכת הבריאות בעקבות מקרי אלימות קשים נגד אחים ואחיות ואנשי צוות רפואי, ובדרישה ליישום מיידי של החלטת ממשלה שקבעה שורת צעדים בנושא, ביניהם גם תגבור האבטחה בבתי החולים לבריאות הנפש. לפני שבועיים הודיעה יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, שאחים ואחיות לא יבצעו כל פעילות שתסכן את שלומם וביטחונם.

ד"ר מוחמד ג'בארין, פסיכיאטר בבית החולים, אמר באסיפה: "האלימות לא דילגה על אף אחד מאיתנו. זה שהאלימות היא שפה בחברה הישראלית הכללית, זה משליך גם עלינו. פעם היתה לאנשים תודעה שרופא זה אדם שעוזר, והציבור כבר לא מרגיש כך. לנו עדיין יש תפישה עצמית שבאנו לעזור. אני מתכוון לעזור למטופליי, אבל הם מרביצים לי".

מנהלת המרכז הרפואי, ד״ר שירלי פורטוגיז: "אנחנו פועלים לתת את הטיפול הטוב ביותר עבור מתמודדי הנפש שמגיעים אלינו, טיפול מקצועי ומסור עם חמלה והכלה. אי אפשר להמשיך ולתת טיפול הולם מתוך תחושה של פחד. מדינת ישראל חייבת לפעול ולמגר את האלימות במערכת הבריאות ולהקנות תחושת ביטחון לצוותים המטפלים, למטופלים ולמשפחות".

"האלימות לא רק פוגעת בצוותים המטפלים, אלא מדובר בפגיעה בהיקף נרחב במטופלים ובקהילה, שכן פעילות המרפאה הושבתה למשך שעתיים ובכך נמנע טיפול בעשרות מטופלים", הוסיפה.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא: "משרד הבריאות וממשלת ישראל חייבים להתעורר ולהפעיל מדיניות של אפס סובלנות כלפי אלימות במערכת הבריאות לפני שאיש צוות רפואי ישלם בחייו. הכתובת כבר על הקיר והאלימות במערכת הבריאות הפכה למגפה של ממש שהולכת ומתפשטת במהירות".

"יש לפעול להקמת נקודת משטרה בכל בית חולים, לתגבר את המאבטחים במערך בריאות הנפש ולהרחיב את ההרתעה והאכיפה נגד אזרחים אלימים במערכת הבריאות", הוסיף, "חייבים ליצור הרתעה משמעותית בדמות קנסות גבוהים ומאסר כלפי אלה הנוקטים אלימות מילולית ופיזית כלפי צוותים רפואיים. לא ייתכן שרופאים ורופאות יחששו לביטחונם האישי כשהם מעניקים טיפול רפואי לאזרחי ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!