דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״המשק הישראלי יספוג 7 מיליון ימי מחלה בחודש, זו תהיה מכת מוות לעסקים״

יו״ר התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, שלח מכתב לשר האוצר בו התריע כי במידה ותחזיות התחלואה יתממשו, יש לפעול לפיצוי ותשלום לעובדים בבידוד שלא יחול על המעסיק | עוד כתב תומר: ״המעסיקים ישרדו את הגל החמישי ויקרסו מיד לאחר מכן״

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: דוברות התאחדות התעשיינים)
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: דוברות התאחדות התעשיינים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע גל התחלואה הנוכחי בקורונה, פנה יו"ר התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר לשר האוצר, בדרישה להשתתפות המדינה במימון עלות ימי המחלה. על פי ההערכות בהתאחדות התעשיינים, במידה והתחזיות לשבועות הקרובים יתממשו – רבע עד שליש מכוח העבודה בישראל יימצא מאומת ויועבר לבידוד ועלות ימי המחלה שלהם למעסיקים צפויה להגיע ל-5 מיליארד שקלים בחודש אחד."אנחנו באירוע שאמור לגרום נזק אדיר לעסקים ולמשק הישראלי בחודש הקרוב והדבר עובר כאילו מתחת לראדר", כתב תומר במכתבו. "אם ניקח מדיניות שמרנית זה אומר שכמיליון עובדים יהיו מאומתים  – הדבר שווה ערך ל כ-7 מליון ימי מחלה שהמשק הישראלי יספוג בחודש. מעסיקים יסבלו מהאטה בעסקיהם בגלל החולי ומאידך יידרשו לשלם ימי מחלה בכמויות לא פרופורציונאליות ושלא היו מקובלות עד היום בחודש אחד. הדבר עלול להביא לבעיה תזרימית קשה לעסקים וגם פגיעה מהותית בהם״.

״השתת עלות מטורפת של 5 מיליארד שקלים בחודש אחד על ימי מחלה שמחציתם עבור מאומתים ללא תסמינים, תהיה מכת מוות למעסיקים. המעסיקים עסוקים כרגע בהישרדות כשהם מנסים להמשיך ולפעול בידיעה שחלק גדול מהעובדים שלהם יהיה מנוטרל מעבודה. אם הם יצטרכו לשאת בעלות ימי המחלה, הם ישרדו את הגל החמישי רק כדי לקרוס מיד אחריו. על הממשלה לפעול מהר להקים מחדש את מנגנון הלוואות הקורונה כדי להקל על המצוקה התזרימית, ולהודיע כי בגלל המצב החריג יהיה מנגנון פיצוי, כפי שנהוג במימון ימי הבידוד ונעשה בעקבות הפעילות שלנו מיד עם תחילת המגיפה".לדבריו, נדרש לגבש במהירות מנגנון להשתתפות המדינה בעלויות ימי המחלה הללו, בדומה למנגנון שנבנה להשתתפות בימי הבידוד – ובמקביל לקצר את משך הבידוד הנדרש למאומתים ללא תסמינים, כפי שנעשה בארה"ב ובמדינות נוספות. "נדגיש כי מאומת אינו בהכרח חולה ועל כן ישנו קושי להגדירו ככזה על כל המשתמע מכך. זאת ועוד, על פי רוב ההערכות אנו עומדים בפני מציאות של גילוי עשרות אלפי מאומתים ביום) אשר יגיעו למאות אלפים ואף למעלה מזה בשבוע (כאשר לפחות כמחצית מהם לא יפתחו תסמיני מחלה כלל".

בניגוד לימי בידוד בגינם זכאים המעסיקים לשיפוי מצד הביטוח הלאומי בסך 50-75%, ימי מחלה משולמים על חשבון המעסיק, ומנוכים ממכסת ימי המחלה הצבורים של העובד. עובדים שאין להם ימי מחלה צבורים אינם זכאים לתשלום דמי מחלה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!