דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

שני מוקדים נוספים של שפעת העופות אותרו במושבים בצפון

במושב נאות גולן אותרו כ-12 אלף תרנגולי הודו חולים | במושב גדיש שבגלבוע אותרו 7,400 תרנגולות מטילות נגועות

לול תרנגולים בישראל, לתצלום אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מאיה רונן)
לול תרנגולים בישראל, לתצלום אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

21 אלף עופות נוספים נגועים בשפעת העופות אותרו אתמול (ראשון) בצפון.  במושב נאות גולן זוהה מוקד נוסף עם עוד כ-14 אלף תרנגולי הודו חולים. בשני לולים במושב גדיש שבמועצה אזורית הגלבוע אותרו כ-7,400 תרנגולות מטילות נגועות. כמו במקרים קודמים השנה, גם במקרה זה מדובר בשפעת עופות מזן H5N1, שהוא בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם.

המוקדים בודדו ומשרד הבריאות מבצע ניטור אקטיבי של חוות נוספות באזור. במשרד הדגישו שמדובר באירוע מתגלגל ומתמשך לנוכח ההערכות כי מוקדים נוספים יתגלו. עוד הוסיפו ששיווק הביצים ממושב גדיש נעצר, אבל לא יגרום למחסור מפני מדובר במוקד ייצור ביצים קטן.

שר החקלאות, עודד פורר: "מדובר באירוע תחלואה בסדר גודל שלא חווינו כאן בעבר. עובדי משרד החקלאות פועלים במתכונת חירום ובכוחות מתוגברים כדי לאפשר חזרה לשגרה בהקדם".

שני המוקדים החדשים מצטרפים לעוד שלושה מוקדי התפרצות פעילים מהימים האחרונים במושבים גבעת יואב, דבורה וברק. בשלושת מוקדים אלה, הטיפול נמצא כבר בשלבים מתקדמים ולקראת סיום.

במקביל, משרד החקלאות ממשיך את הטיפול בשני המוקדים המורכבים ביותר, במושב מרגליות ובאגמון החולה. משרד החקלאות סיים את הטיפול ביתר המוקדים, לרבות במעין צבי, כפר ברוך, עין צורים, אביגדור, עין החורש ורם-און.

משרד הבריאות מזכיר מספר הנחיות לציבור לצמצום התחלואה: אין להתקרב לעופות בר חולים או פצועים. כמו כן, חל איסור מוחלט לגעת ו/או לפנות פגרים של עופות הנמצאים בשטח פתוח. במקרים אלה יש לדווח למוקד משרד החקלאות 6016* (יש להודיע על הימצאות בעלי כנף חולים או פגרים).

חל איסור מוחלט לצוד בעלי כנף וחיות בר העלולים להיות נגועים בשפעת העופות.

אין להיכנס לשמורות הטבע והאתרים הבאים שנסגרו. יש להתעדכן באתר הרשות.

אם יש חשש שהיה מגע עם בעל כנף נגוע, יש לפנות באופן מידי ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריכם לצורך התייעצות בנושא הטיפול המונע.

הציבור נדרש להקפיד על רכישה של מוצרי עוף וביצים במקומות מוסדרים בלבד וביצים חתומות בחותמת פיקוח. יש להקפיד על בישול יסודי של ביצים ובשר עוף, שמירה על היגיינה ושטיפת הידיים לאחר מגע עם הבשר או הביצים והפרדה בין המזון מן החי טרם בישולו למזונות אחרים.

נוכח המשך ההתפשטות, משרד החקלאות חידד את הנחיותיו למגדלי העופות והציפורים בכל חלקי הארץ: יש להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים באופן שלא יוכלו לבוא במגע עם עופות בר או בעלי חיים אחרים. יש לצמצם את הכניסה לכלובים למינימום הנדרש לצורך טיפול נאות בעופות.

אין להיכנס לכלובים עם נעליים בהן הולכים מחוץ ללול. יש להימנע לחלוטין מכניסה למשקים ופינות חי שאינם בבעלות ישירה. על כל תסמיני תחלואה או תמותה חריגה בעופות, יש לדווח מידית לרופא הווטרינר המטפל, למוקד העירוני או לרופא הווטרינר הרשותי ובכל מקרה, אין לטפל בעופות החולים או להשליך את פגריהם בצורה לא מוסדרת.

למידע נוסף על צריכת מוצרי עוף ביצים ובשר באתר משרד הבריאות – לחצו כאן.

למידע נוסף על שפעת העופות באתר משרד החקלאות – לחצו כאן.

למידע נוסף על שמורות הטבע והאתרים באתר רשות הטבע והגנים – לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!