דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המועצה לצרכנות השיבה 15 מיליון שקלים לצרכנים ב-2021

לפי דו"ח סיכום השנה של המועצה, התקבלו אצלה 73,839 פניות במהלך השנה החולפת, 64% מהן היו על קנייה מרחוק | 74% מכלל הפניות נמצאו מוצדקות

קונים בקניון איילון ברמת גן,למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)
קונים בקניון איילון ברמת גן,למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

המועצה הישראלית לצרכנות השיבה לצרכנים כ-15 מיליון שקלים ב-2021, כך לפי דו"ח סיכום השנה שפרסמה היום (שני). לפי הדו"ח, התקבלו במועצה 73,839 פניות במהלך השנה החולפת, 74% מהן נמצאו מוצדקות.

עלייה משמעותית נרשמה בתלונות על עסקאות קנייה מרחוק, שהיוו 64% מכלל הפניות. מדובר בהמשך מגמת העלייה בתחום שנרשמה מאז התפרצות מגפת הקורונה.

העלייה בפניות על עסקאות אלה נבעה, לפי מחברי הדו"ח, מהעדר אפשרות לבחור בין רכישה פרונטאלית לרכישה מקוונת. סיבה נוספת היא העובדה שלציבור הקונים מרחוק נוספו צרכנים חסרי ניסיון בתחום הסחר המקוון, תחום שאותו הגדירה המועצה ככר פורה לניצול צרכנים בכלל ואוכלוסיות מוחלשות  בפרט.

חברות התקשורת ממשיכות להוביל את הרשימה

חברות התקשורת ממשיכות להוביל את רשימת התלונות. עיקר הפניות בעניינן היו עלהמשך חיובים אחרי בקשת הלקוח להתנתק מהשירות, עיכוב בזיכוי לקוחות, חיובים מופרזים, הטעיית צרכנים, חוסר מענה במוקדי השירות לקוחות והתמיכה הטכנית ועוד.

המועצה ציינה שפנתה למשרד התקשורת בעניינה של חברת איס תקשורת, שלטענת המועצה הפרה שיטתית את תנאי ההיתר שלה ופגעה בעיקר בצרכנים מוחלשים. בשלב הראשון אסר השר על החברה לגייס לקוחות חדשים במשך ארבעה חודשים ומאוחר יותר הורה בית המשפט על הפסקת פעילותה.

תחומים נוספים עליהם התקבלו תלונות רבות הם מכשירי חשמל,  תיירות, ריהוט  ומטבחים, ותלונות בנושא ההלבשה. עלייה ניכרת נרשמה בתלונות בתחום המזון, בעיקר כנגד רשתות השיווק.

בעלי העסקים לא נערכו לעלייה מחדש בתחלואה

לפי הדו"ח, המחצית הראשונה של שנת 2021 הייתה בסימן "חזרה לשגרה", ולכן נרשמה בתקופה זאת ירידה בפניות על תחום התיירות והאירועים. אבל עם התארכות רשימת המדינות האדומות והבלבול של הצרכנים בעקבות הגבלות הקורונה, נרשמה לקראת סוף השנה עלייה מחודשת בפניות בנושא.

מחברי הדו"ח ציינו שלמרות שחלפו למעלה משנתיים מאז תחילת משבר הקורונה, עסקים רבים  עדיין לא החזירו באופן מלא כספים ללקוחות על ביטולי עסקאות. עוד טענו שתחומי האירועים והתיירות לא נערכו לקראת הגל הרביעי והחמישי של המגפה.

לפי המועצה, למרות שההגבלות עליהן מחליטה הממשלה פוגעעות גם בבעלי העסקים, אפשר לצפות מהם בשלב זה להיערך אליהן בהתאם מבחינת ביטוח, מנגנוני  הגנה,  ויסות וצמצום הנזק להם וללקוחותיהם. במועצה קראו לעסקים להפסיק לגלגל את מלוא האחריות והנזק על הצרכנים.

190 הטעיות לכאורה בפרסום

ב-2021 השיקה המועצה את היחידה למניעת הטעיות בפרסום. היחידה סורקת פרסומים בשטח ובאמצעי התקשורת ובודקת  אם  יש בהם חשש להטעיה. אם נמצא חשש, פונה היחידה במכתב אזהרה למפרסם.

סך הכל נבחנו 570 פרסומים, מתוכם ב-190 נמצאו הטעיות בפרסום לכאורה. 117 מתוכם 117 טופלו בהצלחה. מעניין לראות כי נמצאו 32 הטעיות בפרסום שהיה מיועד לנשים בלבד, לעומת 8 שיועדו לגברים בלבד.

79% מהפרסומים בהם נמצאו הטעיות ביו בנושאי מבצעים. רק 19% היו פרסומים תדמיתיים.

התחומים המובילים בהטעיות בפרסום היו חשמל ואלקטרוניקה; ביגוד ואופנה; בריאות; מוצרי צריכה;  וריהוט.

מרבית ההטעיות התגלו בפרסומים בעיתונים מגזריים או מקומיים. אחר כך בפרסומים בעיתונות הארצית ופרסומים בקניונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!