דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין לעבודה מציע פשרה: שליחי 'וולט' יוכלו לבחור אם להיות עצמאים או שכירים

ההנהלה והעובדים התנגדו להצעתה של סגנית נשיאת בית הדין אריאלה גילצר-כץ, אבל הסכימו לשמוע את המתווה ולחזור לבית הדין עם תשובה בתוך 30 יום

שליחי וולט. "יש אלמנטים של יחסי עובד-מעביד בין השליחים לבין החברה" (צילום ארכיון: יעקב אביד)
שליחי וולט. "יש אלמנטים של יחסי עובד-מעביד בין השליחים לבין החברה" (צילום ארכיון: יעקב אביד)
הדס יום טוב

"האם אפשר לעשות שני מסלולים: מי שמבקש להיות שכיר, ומי שמבקש שלא, ושכל אחד ייבחר?", הציעה נשיאת בית הדין לעבודה תל אביב, בדיון שהתקיים היום (שני) בבקשה לתביעה ייצוגית של עובדי וולט נגד החברה. "לבנות שני מודלים: מודל של עובד ומעסיק ומודל של פרילנסר. זה מה שאני יכולה להציע בשלב הזה".

בדיון נחקר יבגני קושנירנקו, אחד מארבעה שליחי וולט שמיוצגים על ידי פורום קהלת ומבקשים להצטרף כצד לתביעה הייצוגית כדי להתנגד אליה.

בתביעה, שהוגשה באוגוסט 2020 על ידי עורכי הדין עמית עידו, אחיה רבינוביץ' ויעקב שפיגלמן ממשרד עורכי הדין יעקב שפיגלמן ושות', טוען שליח וולט בעבר גולן חזנוביץ' שהחברה מקיימת יחסי עבודה עם שליחיה. לפני כחודשיים ביקש עו"ד מאיר בוכניק, סמנכ"ל פורום קהלת שמייצג ארבעה שליחים שמבקשים להתנגד לתביעה, להצטרף כצד בתביעה.

אחרי ששמעה את הצדדים, הציעה גילצר-כץ לוותר על התביעה הייצוגית ולבנות שני מודלים שיאפשרו לשליחים לבחור אם להיות עצמאיים או לקיים יחסי עובד-מעביד עם וולט.

"אי אפשר לשלול שישנם אלמנטים של יחסי עובד-מעביד בין השליחים לבין וולט", אמרה גילצר-כץ. "מצד שני, זו באמת צורת העסקה שלא הכרנו. אני לא מכירה עובד במדינת ישראל שיכול להיעלם במשך חודש-חודשיים-שלושה. יכול להיות שצריך לזרום עם הקדמה, או אולי להסתכל על זה בהיבט אחר ולרענן את מבחני יחסי העבודה".

גילצר-כץ הביעה את הסתייגותה מאישור התביעה כייצוגית: "זו לא קבוצה רגילה שניתן לצאת ממנה. יש פה תביעה ייצוגית של סטטוס, ואנחנו נועלים את כל חברי הקבוצה. זו לא המהות של תביעה ייצוגית. אני לא מרגישה נוח לנעול את כל הקבוצה בצורה כזו".

עו"ד מוריה תם-הרשושנים הגיבה לדברי השופטת: "החופש, הבחירה המוחלטת ואפס המחויבות הם המודל של וולט, אני לא רואה איך אפשר להכניס את זה לתוך קופסה של יחסי עבודה. יש חברות שליחויות רבות שהן מעסיקות וניתן כבר כיום לבחור בהן, עובדה שכ-25 אלף שליחים ממתינים לעבוד בוולט".

עו"ד עידו הסביר שמדובר בסוגיה עקרונית שעל בית הדין לתת את הדעת לגביה, כמו במקומות רבים בעולם. "אנחנו עומדים על המבחנים, ואיש כאן בחדר לא חולק שהתביעה הזו מעוררת שאלות מהותיות בעניין דיני העבודה".

עו"ד רבינוביץ' הוסיף שמדובר במודל בעייתי, היות שבדיני העבודה בישראל יחסי העבודה הם קוגנטיים, ונבחנים על ידי מבחנים קבועים ולא ניתנים לבחירה על ידי העובד או המעסיק. "הדבר יכול ליצור בעיה, אם בדיעבד יוכלו עובדים ומעסיקים לטעון על יחסי עבודה או אי-קיומם של יחסי עבודה".

"אתה מכיר עוד עצמאים שממספרים אותם?"

הדיון החל בחקירתו של קושנירנקו על ידי עו"ד עידו, שהציג בפניו הודעה ומייל ששלחו פורום קהלת, שמציע ייצוג משפטי בחינם לשליחים שיתנגדו לתביעה הייצוגית. קושנירנקו הודה שהוא מקבל סיוע משפטי בחינם, וטען שהסיבה שהצטרף היא שהוא חושש שקיומם של יחסי עבודה יפגע בשליחים. עם זאת, הוא הודה שלא קרא את מסמכי התביעה. קושנירנקו טען שהוא מרוויח כ-80 אלף שקלים בשנה בשלוש אפליקציות שבהן הוא עובד כשליח, אבל וולט מהווה כ-90% מהכנסתו.

"אני לא מסכים לטענה של חזנוביץ' שהוא חייב להיות באזור עם מסעדות. אני מקבל משלוחים גם כשאני בבית", טען קושנירנקו. עו"ד עידו שאל: "אם ככה, למה בכלל אתה יורד מזמינות? מה אכפת לך להיות זמין כל הזמן? אתה יודע היטב שאם תדחה משלוחים ותתעלם ממשלוחים, וולט לא תמהר להציע לך משלוחים. האפליקציה תתייג אותך כשליח עצלן, ותעדיף לתת את המשלוחים לשליח אחר. לאחרונה וולט אפילו הוסיפו לשליחים מספרים על תיק המשלוח, כדי שאפשר יהיה לזהות אותם. כדי שלקוח או עובר אורח יוכל להתלונן עליך. אתה מכיר עוד עצמאים שממספרים אותם?"

עו"ד עידו המשיך בשאלה נוספת שמעט ערערה את קושנירנקו. "אתה כותב שאם התביעה תאושר זה יפגע בפרנסה שלך ושל השליחים, אבל אם כתוצאה מהתביעה הזו שליחים יקבלו זכויות סוציאליות כמו פנסיה, זכות שימוע, ימי חופשה, ימי מחלה, אבל עדיין יוכלו לעלות מתי שירצו, תתנגד אליה?" קושנירנקו השיב: "אני לא יכול לענות על זה. זה לא מבוסס על מציאות".

"אם אני מתעכב, השעון נכנס למינוס"

עו"ד תם-הרשושנים המשיכה לחקירת העד מטעם וולט, וקושנירנקו העיד שאף אדם מהנהלת וולט או מהמשרד המייצג אותה לא דיברו איתו על התביעה. "האם אתה מכיר עוד שליחים שמתנגדים לתביעה של חזנוביץ'? האם אתה מרגיש שהתביעה מייצגת אותך ושליחים נוספים?", שאלה, והמשיכה בקו ההגנה שמנסה לטעון כי חזנוביץ' אינו יציג, ולכן אין לאשר את התביעה כייצוגית. קושנירנקו השיב שהוא מכיר רבים כאלה, ואישר שתביעתו של חזנוביץ' לא מייצגת אותו ורבים מהשליחים האחרים.

קו זה שוב עורער. "כשאתה אוסף משלוח ממסעדה, מופיע שעון שמעריך את זמן הגעת המשלוח. תאשר לי שאם אתה מתעכב, השעון פשוט מתעדכן", ביקשה עו"ד תם-הרשושנים.

"אם אני מתעכב השעון לא מתעדכן, השעון נכנס למינוס", הודה קושנירנקו. אבל בניגוד לטענתו של חזנוביץ', קושנירנקו טען שזה נדיר שיוצרים עמו קשר משירות הלקוחות בגלל עיכוב או עצירה בנסיעה, והודה שברוב הפעמים הוא פונה לשירות הלקוחות ולא ההפך.

"המשוב שהלקוח מתבקש לתת הוא על חוויית המשלוח או על השליח?" שאלה בהמשך עו"ד תם-הרשושנים, והציגה צילום מסך מהאפליקציה שלפיו הלקוח יכול לבחור אימוג'י שמתאים לחווייתו. "יש אפשרויות להגיד שנהנית במיוחד מהשליח", השיב קושנירנקו. "תגיד לה מה קורה אם הלקוחות לוחצים על הפרצוף הרע", אמר עו"ד עידו מהצד השני.

לאחר קבלת תגובות הצדדים בתוך 30 יום, השופטת צפויה לתת את החלטתה לגבי אישור התביעה כייצוגית.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!