דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מוקד התפרצות חדש בצפון: 42 אלף תרנגולי הודו זוהו כנגועים בשפעת העופות

זוהי הפעם השניה בחודשיים האחרונים בה מתגלה המקרה בלול במושב נהלל | השירותים הווטרינריים פועלים במתכונת חירום, ממשיכים בניטור האקטיבי באזור ומבודדים כל מוקד בהתאם לנוהל

שטח הסגר בנהלל בשל שעפת העופות (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
שטח הסגר בנהלל בשל שעפת העופות (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
מאיה רונן

משרד החקלאות הודיע על איתור מוקד חדש של תחלואת שפעת עופות: כ-42 אלף תרנגולי הודו נגועים בשפעת העופות אותרו כנגועים בזן H5N1, בלול במושב נהלל שבמועצה אזורית עמק יזרעאלהשירותים הווטרינריים פועלים במתכונת חירום, ממשיכים בניטור האקטיבי באזור ומבודדים כל מוקד בהתאם לנוהל. 

הלול בו אותרו העופות הנגועים במחלה ספג מכה קשה זו הפעם השנייה בחודשיים האחרונים. באמצע אוקטובר אותרה שפעת העופות בלול, והביאה להשמדת 42 אלף תרנגולי הודו וכל מלאי תערובת המזוןבמהלך חודש נובמבר עבר הלול החדיש חיטוי והחלפת תערובות מזון, בפיקוח ובאישור השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות ובעלות מאות אלפי שקלים. לאחרונה הוכנסה ללול להקה חדשה. יותם לוין, בעל הלול אמר ל'דבר': "פעלתי לפי הוראות ונהלי השירותים הווטרינריים".  

נוכח המשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו למגדלי העופות והציפורים בכל חלקי הארץ, ומדגיש כי יש להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים באופן שלא יוכלו לבוא במגע עם עופות בר או בעלי חיים אחרים. יש לצמצם את הכניסה לכלובים למינימום הנדרש לצורך טיפול נאות בעופותאין להיכנס לכלובים עם נעליים בהן הולכים מחוץ ללוליש להימנע לחלוטין מכניסה למשקים ופינות חי שאינם בבעלות ישירה. כמו כן, על כל תסמיני תחלואה או תמותה חריגה בעופות, יש לדווח מידית לרופא הווטרינר המטפל, למוקד העירוני או לרופא הווטרינר הרשותי ובכל מקרה, אין לטפל בעופות החולים או להשליך את פגריהם בצורה לא מוסדרת.  

כמו במקרים קודמים השנה, גם במקרה זה מדובר בשפעת עופות מזן H5N1, שהוא בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדםובלבד שננקטו אמצעי זהירות וטיפול בעוף נגוע נעשה על ידי אנשי מקצוע ובמיגון מתאים 

מוקד זה מצטרף לשני המוקדים מתחילת השבוע בגדיש ובנאות גולן, ולעוד שלושה מוקדי התפרצות פעילים מהימים האחרונים במושבים גבעת יואב, דבורה וברק. בשלושת מוקדים אלה, הטיפול נמצא כבר בשלבים מתקדמים ולקראת סיום. במקביל, משרד החקלאות ממשיך את הטיפול בשני המוקדים המורכבים ביותר, במושב מרגליות ובאגמון החולה. משרד החקלאות סיים את הטיפול ביתר המוקדים, לרבות במעין צבי, כפר ברוך, עין צורים, אביגדור, עין החורש ורם-און. 

משרד הבריאות מזכיר מספר הנחיות לציבור לצמצום התחלואה: אין להתקרב לעופות בר חולים או פצועים. כמו כן, חל איסור מוחלט לגעת ו/או לפנות פגרים של עופות הנמצאים בשטח פתוח. במקרים אלה יש לדווח למוקד משרד החקלאות 6016* (יש להודיע על הימצאות בעלי כנף חולים או פגרים). כמו כן, חל איסור מוחלט לצוד בעלי כנף וחיות בר העלולים להיות נגועים בשפעת העופות, אין להיכנס לשמורות הטבע והאתרים הבאים שנסגרו, יש להתעדכן באתר הרשות. 

במקרה של חשש למגע עם בעל כנף נגוע, יש לפנות באופן מידי ללשכת הבריאות הקרובה למקום המגורים לצורך התייעצות בנושא הטיפול המונע. 

הציבור נדרש להקפיד על רכישה של מוצרי עוף וביצים במקומות מוסדרים בלבד וביצים חתומות בחותמת פיקוח. יש להקפיד על בישול יסודי של ביצים ובשר עוף, שמירה על היגיינה ושטיפת הידיים לאחר מגע עם הבשר או הביצים והפרדה בין המזון מן החי טרם בישולו למזונות אחרים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!