דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

חוק החשמל אושר: שרת הפנים תוכל לאשר את חיבורם לתשתיות של 14 אלף בתים לא חוקיים ביישובים בדואיים

החוק קובע ששרת הפנים תוכל לקבוע שמבנה מגורים שיעמוד בתנאים יחובר לחשמל, מים ותשתיות נוספות | חברי האופוזיציה נכחו בהצבעה אבל סירבו להצביע במחאה על קיצור הדיון

ח"כ וליד טאהא, מיוזמי החוק. "השלב הבא יהיה להאיץ את התכנון של היישובים שלא נבנו" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
ח"כ וליד טאהא, מיוזמי החוק. "השלב הבא יהיה להאיץ את התכנון של היישובים שלא נבנו" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
דוד טברסקי

14 אלף בתים לא חוקיים ביישובים בדואיים מוכרים יחוברו לחשמל, מים ותשתיות נוספות, כך אישרה היום (רביעי) מליאת הכנסת במסגרת חוק החשמל.

תיקון מס' 136 לחוק התכנון והבנייה (חוק החשמל), שאותו הובילה מפלגת רע"מ, אושר ברוב של 61 ושלושה נמנעים, לאחר שנציגי סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית נכחו במליאה אבל לא השתתפו בהצבעות במחאה על קיצור הדיון שיזמה הקואליציה.

על פי ההצעה, שרת הפנים תהיה רשאי לקבוע בצו, לאחר התייעצות עם הוועדה המחוזית, שניתן יהיה לחבר מבנה מגורים שנבנה לפני 2018, ומצוי בשטח שהוגדר בצו, לחשמל, למים ולטלפון, בלי היתר בנייה ותעודת גמר, בתנאי שיש לו תכנית מפורטת בהליכי אישור, כחלק מתכנית מתאר שכבר אושרה, ובלבד שלא הוצא נגדם בעבר צו הריסה.

לפי המוצע, חיבור לחשמל ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל, ובנוסף, ייקבעו התנאים שבהם יידרש לעמוד מי שיבקש לחבר את המבנים, ובהם גם הסדרי התשלום.

"משתמשים בחשמל ככלי ענישה נגד חברה שלמה, ולכן אתם כועסים", אמר ח"כ וליד טהאא (רע"מ), שהוביל את הדיונים על החוק בוועדת הפנים בחודשים האחרונים. כהתרסה נגד חברי האופוזיציה שתקפו אותו, נאם חלק מהנאום בערבית. "הבתים יתחברו לחשמל והאזרחים יזכו לראות אותו לפי קריטריונים של תכנון, והשלב הבא יהיה להאיץ את התכנון של היישובים שלא נבנו. למה אזרחים ערבים צריכים לעבור ייסורים בכל תחום בחיים?"

ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) אמר בתגובה: "אנחנו ננתק אתכם מהחשמל כשנחזור לשלטון. זה חוק לא חוקתי". באופוזיציה מחו על כך שהחוק יסדיר בפועל עשרות אלפי מבנים לא חוקיים ואת ההתיישבות הבדואית על האדמה. לבקשת ראשי הסיעות, חברי האופוזציה נמנעו מהצבעה, פרט להסתייגות שנועדה לאשר חיבור חשמל ותשתיות גם להתנחלויות צעירות ביהודה ושומרון לחשמל, אבל זו לא עברה אחרי ש-65 חברי כנסת התנגדו לה.

"2.5% משטחי מהמדינה זה השטח של הבדואים בנגב, 300 אלף תושבים. אנחנו רוצים הסדרה",  אמר סגן יו"ר הכנסת מנסור עבאס, שמחה על חוסר התכנון ביישובים הבדואיים לאורך עשרות שנים.

"לא מתכננים, וגם מצפים מאנשים לא יבנו. לאיזה פתרון הם ציפו?" הוסיף טאהא. "המדינה הייתה צריכה לדאוג לכך שהילדים והנשים האלה יקבלו חשמל. כאילו למישהו זה טוב שאנשים מחוברים לחשמל באופן פיראטי וכל שנה מתים מזה אנשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!