דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

מערכות הבריאות בעולם קורסות תחת העומס: "האחות אמרה: 'יש לך חוש טעם וריח, זה אומיקרון. אבל איך היא יודעת?"

תקציבי הבריאות במדינות רבות באירופה קוצצו, והתקציבים המכווצים שנותרו לא הולכים לרפואת משפחה | עדויות מספרד, מאיטליה ומצרפת מתארות את הקושי לנצח את המגפה במציאות שבה כל נדבק מופקר לגורלו

תור לבדיקות קורונה בצרפת. "הכול מוחלט על בסיס הריצוף, אבל הוא לא קורה" (צילום: AP Photo/Jeremias Gonzalez, File)
תור לבדיקות קורונה בצרפת. "הכול מוחלט על בסיס הריצוף, אבל הוא לא קורה" (צילום: AP Photo/Jeremias Gonzalez, File)

כמו רבים אחרים, אלברטו פרז נבדק בביתו במדריד לקורונה וגילה שכאב הראש והצינון שלו נגרמו מכך שנדבק בקורונה. בלי יכולת לתקשר עם המרפאה המקומית, שבה אין מענה לשיחות ואין תורים פנויים לשבוע הקרוב, הוא הגיע לחדר המיון בבית החולים כדי לאשר שאכן נדבק. אחרי שחיכה שלוש שעות בתור, עובדי רפואה הסכימו עם אבחנתו, אבל לא ערכו לו בדיקת PCR.

"האחות אמרה שמאחר שלא איבדתי את חוש הריח או את חוש הטעם, נדבקתי באומיקרון", אמר פרז, 39, שעובד כמפתח משחקי רשת במדריד. "אבל איך היא יכולה לדעת?"

גל התחלואה הנוכחי מביא את רפואת המשפחה בספרד עד קצה גבול היכולת, עם ביקוש נרחב לבדיקות, לתרופות ולאישורי מחלה.

רופאי משפחה הם על פי רוב התחנה הראשונה באירופה. לצד האחיות הראשיות, הם נתפסים כחיוניים במניעת תחלואה, הפחתת העומס על בתי החולים ומעקב טיפולי.

במדינה שתפסה את עצמה כבטוחה עד לפני כמה שבועות, בזכות שיעורי התחסנות של 80% בקבוצות הסיכון, העלייה בתחלואה אילצה את הרופאים והאחיות לבטל בדיקות וטיפולים שאינם קשורים לקורונה, ולדחות ביקורי בתים אצל מטופלים פגיעים במיוחד.

מכיוון שפרז אובחן כחיובי בביתו, גם לבית החולים וגם למרפאה המקומית לא הייתה בדיקת PCR פנויה עבורו. דגימות ה-PCR יכולות לשמש לריצוף וגילוי וריאנטים, אבל פרז לא נבדק, וכמוהו אלפים נוספים של נדבקים בספרד.

"אתה נותר עם התחושה שאין משאבים, שאין מספיק כוח אדם, שכל מה שהם עושים זה להתחבא מהמציאות ולשלוח אנשים הביתה", אומר פרז.

קרוליין ברצ'ט, כלכלנית בתחום הבריאות ב-OECD, אומרת שמערכות הבריאות באירופה סובלות מתת-תקצוב וממחסור בכוח אדם כבר זמן רב, והמגפה פשוט חשפה את שבריריותן.

"ההשקעה ברפואת משפחה אינה מספקת בכל אירופה", אומרת ברצ'ט. ב-38 מדינות ה-OECD, כולל בארצות הברית, רק 13% מתקציבי הבריאות מושקעים ברפואת משפחה, לעומת 28% שמושקעים ברופאים מומחים. "רפואת משפחה מחייבת השקעה גדולה יותר ותקצוב משמעותי יותר בכל המדינות", לדבריה, כדי להרחיב את הצוות הרפואי, להכשיר אותו כראוי, לשלם לו שכר הוגן ולהבטיח לו תנאים סוציאליים.

תור למרפאה בספרד. "ההשקעה ברפואת משפחה אינה מספקת בכל אירופה" (צילום: AP Photo/Paul White)
תור למרפאה בספרד. "ההשקעה ברפואת משפחה אינה מספקת בכל אירופה" (צילום: AP Photo/Paul White)

פאלומה רפילה, דוברת SATSE, איגוד האחיות הגדול בספרד, אמרה שמיעוט האשפוזים בגל הנוכחי, משמעותו שרבים סובלים מתסמינים קלים יותר, ויש לכך "השפעה ברוטלית" על המרפאות המקומיות. "שיעורי ההדבקה כל כך גבוהים, שמערכת הבריאות לא מצליחה להכיל אותה, ואנחנו מצפים מאנשים לדאוג לעצמם. אחריות אישית היא דבר נהדר, אבל לצפות מאנשים לאבחן את עצמם, להתמודד בעצמם עם חופשת המחלה ולהישאר לבד, בלי מעקב רפואי מקצועי, זה מטריד מאוד".

בצרפת, שנים ארוכות של קיצוצים בתקציבי הבריאות הציבורית הובילו למחסור ברופאים באזורים רבים.

בעיה דומה קיימת באיטליה, שבה רופאי המשפחה מרגישים את העומס מהגל האחרון וכן את הנטל הכבד של מילוי הניירת שתאפשר לאנשים לחזור לעבודה.

רפילה אמרה שהרשויות צריכות לדאוג מפני ההשלכות. "אם אתה נבדק בבית, איזה וריאנט יש לך? אנחנו לא יודעים", אמרה. "הכול, כולל האורך של הבידוד, מוחלט על בסיס הריצוף, אבל הוא לא קורה".

אפילו הדמויות הציבוריות שמספקות מדי יום כותרות ומוסרות מידע על תגובות המומחים ומעצבי המדיניות לא מסונכרנות ביניהן, בדומה לתחילת המגפה. זאת משום שהבדיקות הביתיות לא מדווחות למרפאות העמוסות ממילא, משום שאין מענה טלפוני, אין תורים, או שאנשים פשוט לא מטריחים את עצמם אליהן.

שרת הבריאות של ספרד קרולינה דריאס הורתה לאזרחים לדווח על תוצאות הבדיקות שלהם, גם אם אין להם תסמינים או שהם בוחרים להיכנס לבידוד עם תסמינים קלים.

איגודים אומרים שהצוותים הרפואיים לא מצליחים לעמוד בעומס של שיחות הטלפון, פגישות הווידאו והבקשות לבדיקות, לייעוץ, לטיפול ולהנפקת אישורי מחלה. בדיקות אפידמיולוגיות, שהיו בעבר המפתח למיגור המגפה, נשכחו מזמן.

הקיצוצים בבריאות הותירו את החולים לבדם

רפואת המשפחה לא זכתה להתייחסות בתקשורת בזמן המגפה, ואת מקומה תפסו העומסים בבתי החולים ובמחלקות הטיפול הנמרץ.

אבל ארגוני עובדים אומרים שהבעיות גדלו הרבה לפני כן, בשל תת-תקצוב שגרם להעסקה של עובדים רבים בחוזים זמניים ולמחסור חמור בציוד.

אחרי המשבר הכלכלי של 2008 באירופה, הממשלה השמרנית בספרד נקטה מדיניות צנע וקיצצה בחדות בתקציבי הבריאות הציבורית. במקומות נוספים באירופה נעשו צעדים דומים.

ממשלת המרכז-שמאל בספרד חשפה בחודש שעבר את התכנית שלה לשיפור האיכות והנגישות של רפואת המשפחה בשנתיים הקרובות. התכנית ספגה ביקורות על כך שהגיעה מאוחר מדי.

עשרה ימים אחרי שהשלים את בידודו, הבדיקות הביתיות של פרז עדיין מראות תוצאה חיובית, אבל הוא לא מצליח לקבוע תור לרופא המשפחה שלו. כשסוף סוף הצליח לתפוס נציג מהמרפאה בטלפון, נאמר לו להישאר בבית בזמן חופשת השנה החדשה, ולהתקשר בשבוע הבא. "אין רופאים או אחיות, ואנחנו נאלצים להתמודד עם זה לבדנו", אומר פרז, "ברור שזה קשור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!