דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מחאה עממית בקזחסטן נגד התייקרות הדלק: הממשלה התפטרה, מפגינים השתלטו על נמל התעופה

הנשיא טוקייב הודיע שיחזור בו מהסרת הפיקוח על מחיר הדלק, אבל לא הצליח להרגיע את המוחים | ההמונים שרפו את לשכתו של ראש עיריית אלמטי, ושדה התעופה בעיר הפסיק את פעילותו

מפגינים מפילים את פסלו של העריץ נזרבייב בטלדיקורגן (צילום מסך)
מפגינים מפילים את פסלו של העריץ נזרבייב בטלדיקורגן (צילום מסך)
אוריאל לוי

המוני מפגינים הפילו פסלים בכיכרות מרכזיות בקזחסטן, ואף השתלטו על נמל התעופה באלמטי ביום השני למחאה העממית שכבשה את רחובות הערים. נשיא קזחסטן קסים-ג'ומרט טוקייב הכריז אתמול (שלישי) על מצב חירום במחוזות המאוישים ביותר במדינה, בעקבות ההפגנות שהחלו בתחילת השבוע במחאה על העלייה במחירי הדלק. הנשיא הודיע שקיבל את התפטרות הממשלה על רקע התסיסה. המורדים בקזחסטן השתלטו על נמל התעופה באלמטי. בעקבות ההשתלטות על שדה התעופה, העובדים נטשו את המקום וחברות זרות ביטלו טיסות.

ההתפטרות לא השפיעה על ההפגנות, שנמשכו היום ביתר שאת. סרטונים של כוחות ביטחון שהצטרפו למפגינים הופצו ברשתות החברתיות, לאחר שהגישה לרשת ברחבי המדינה נחסמה. בתחנת רדיו מקומית דווח על ההרוג הראשון במחאה, מפגין שנורה בראשו בידי שוטרים.

הנשיא טוקייב הזהיר אתמול את הציבור לאחר שנשמעו קריאות לתקוף משרדי ממשלה וצבא, ואמר שהמסיתים יעצרו. עוד אמר שהאחראים למחאה הם "אנשים הרסניים שרוצים לערער את היציבות והאחדות של החברה שלנו". מאוחר יותר הודיע על החזרת הפיקוח והורדת מחירי הדלק "כדי להבטיח את היציבות במדינה", אבל גם ההודעה הזו לא הרגיעה את המוחים.

מצב חירום הוכרז למשך שבועיים, באלמטי, העיר הגדולה במדינה, במחוז מנגיסטאו במערב המדינה ובעיר הבירה נורסולטן (לשעבר אסטנה). באזורים שבהם הוכרז מצב החירום יוטל עוצר לילי וייאסרו התכנסויות המוניות. סגן ראש הממשלה, אליחאן סמאילוב, מונה לראש ממשלה זמני לאחר התפטרות הממשלה.

באלמטי פרצו העימותים לאחר שהמשטרה ירתה רימוני הלם וגז מדמיע לתוך קהל של אלפים שצעדו ברחובות. המפגינים צעקו "איש זקן – החוצה", רמז לעריץ נזרבייב, שעדיין שולט במתרחש במדינה, וקראו לממשלה להתפטר. אתר חדשות מקומי דיווח שמפגינים חמושים באלות ובמוטות מתכת הסתערו על לשכת ראש העיר.

בסרטונים שהופצו ברשת נראה קהל מתאסף מחוץ לבניין על רקע עשן ורימוני הלם. בשידור חי באינסטגרם של בלוגר קזחי נראתה שריפה בלשכת ראש העיר באלמטי, וניתן היה לשמוע קולות ירי בקרבת מקום. הבוקר דווח על ירי גם בהפגנה בעיר אקטובה במערב קזחסטן.

קזחסטן העשירה בנפט היא רפובליקה סובייטית לשעבר ששוכנת במרכז אסיה. מאז צאתה לעצמאות, עם התפרקות ברית המועצות, מתקיים בה משטר אוטוריטרי למדי, ובמשך 28 שנה, עד 2019, היא הונהגה על ידי השליט נורסולטן נזרבייב. לפני פרישתו מהתפקיד, סימן נזרבייב את טוקאייב כיורשו, והוא מונה לתפקיד. הוא נהנה מפרלמנט ללא אופוזיציה. נזרבייב בן ה-81 ממשיך להחזיק בהשפעה מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת הביטחון ו"מנהיג האומה", תואר שמקנה לו סמכויות נרחבות וחסינות מהעמדה לדין.

החוק בקזחסטן אוסר לקיים הפגנות, אלא אם כן השלטונות מאשרים אותן מראש, ומחאה ציבורית כמו זו שנרשמת כעת היא דבר נדיר ביותר. המחאה התעוררה בעקבות עלייה חדה שנרשמה בימים האחרונים במחירי הדלק. העלייה התחוללה אחרי שב-1 בינואר הסירה הממשלה את התקנות שקבעו מחיר מקסימום לגז פחמימני מעובה, שבעלי מכוניות רבים בקזחסטן מעדיפים להשתמש בו מאשר בבנזין, בשל מחירו הנמוך יחסית.

לפני שעה קלה נשא הנשיא טוקייב נאום לאומה, שבו אמר כי סמכויותיו החוקיות של נזרבייב עברו אליו, ומעתה הוא ישמש ראש מועצת הביטחון של קזחסטן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!