דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

ארונו של יורם טהרלב ז"ל יוצב ב-10:00 בתיאטרון הבימה

טהרלב, אחד מעמודי התווך של התרבות הישראלית, החל לכתוב שירים וספרים בשנות ה-60 | בין יצירותיו, השירים "גבעת התחמושת", "הורה" ו"אינך יכולה" | הנשיא הרצוג: "פועלו העצום הוא נכס צאן ברזל"

יורם טהרלב (צילום: משה שי/פלאש 90)
יורם טהרלב (צילום: משה שי/פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יורם טהרלב, אחד מהיוצרים החשובים של התרבות הישראלית, הלך לעולמו בחמישי בבוקר, בגיל 84, אחרי מחלה קשה. טהרלב היה משורר, פיזמונאי, מחזאי וסופר. הוא חיבר בין השאר את השירים "גבעת התחמושת" ו"הורה". ב-1996 זכה בפרס אקו"ם למפעל חיים בזמר העברי וב-2003 זכה בפרס תמו"ז של תעשיית המוזיקה הישראלית על מפעל חיים.

במהלך השנים פרסם ספרי ילדים רבים, בהם "גברת אחת מרחוב בצלאל" ו"הדודה שלי מרחוב הנביאים". טהרלב הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. ארונו יוצב בשישי בשעה 10:00 באולם מסקין בתיאטרון הלאומי הבימה, והקהל יוכל לעבור על פני הארון.

יורם טהרלב (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)
יורם טהרלב (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)

טהרלב נולד בישראל, בקיבוץ יגור ב-1938, הוא שירת בצבא ככתב העיתון "במחנה גדנ"ע" וב-1964 חיבר את שירו הראשון "את, אני והרוח" שהלחין נחום הימן. בהמשך כתב מאות שירים ופזמונים, בהם שירי להקות צבאיות כמו: "עוד לא תמו כל פלאייך", "קום והתהלך בארץ", "אל הנח"ל", קלאסיקות פופ ורוק כמו "הבלדה על יואל משה סולומון" שביצע אריק איינשטיין, "אינך יכולה" של החלונות הגבוהים, "יעלה ויבוא" ששר גידי גוב ו"חשמל זורם בכפות ידיך" של רותי נבון.

מיטב אמני ישראל ביצעו את שיריו, יהורם גאון, חוה אלברשטיין, הפרברים, ירדנה ארזי, מתי כספי, אילנית, הדודאים ורבים אחרים. בין השירים שכתב לפסטיבלי הזמר והילדים: "על כפיו יביא", "הדגל שלי", "נוח", "יעלה ויבוא" ו"חלקת אלוהים".

ב-1982 חיבר את השיר "הורה" ששר אבי טולדנו באירוויזיון, שיר שזכה במקום השני בתחרות היוקרתית. בשנת 1993 חזר שוב שיר של טהרלב לתחרות, אך בהצלחה מועטה: שרהל'ה שרון הופיעה עם "שירו" וסיימה במקום הלפני אחרון.

ב-1963, בזמן לימודיו הקצרים באוניברסיטת תל אביב הכיר את אשתו הראשונה, המשוררת נורית זרחי. לשניים נולדו שתי בנות: רוני ואראלה. ב-1980 נישא ללינדה, ולשניים נולדו בן ובת – דניאל ומיכל.

"נשאר תמיד קיבוצניק מיגור"

"יורם טהרלב היה אדם מקסים וצנוע ומעל לכל כותב מופלא. בשירים שלו אפשר היה למצוא תמיד אהבה גדולה לנופים, לטבע, לאדם ולאדמה. בנשמתו הוא היה ונשאר קיבוצניק מיגור שרואה לנגד עיניו את הר הכרמל ופוסע חרש בשביליו", כתבה הזמרת ירדנה ארזי בפוסט באינסטגרם.

"הוא חתום על מאות נכסי צאן ברזל במלוא מובן המילה. משירי הלהקות הצבאיות ועד לעבודה עם כל משפחת אמני ישראל. יורם כתב לי כמה שירים שמלווים אותי וילוו אותי בכל הופעה. אני זוכרת את הפעם הראשונה שקראתי את הטקסט של 'שהשמש תעבור עלי'. הלכתי אליו עם גברי מזור לחפש שירים לאלבום חדש. שלפתי את הטקסט מתוך ערימה של שירים ובלי להתכוון פשוט התחלתי לבכות".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד: "עוד לא תמו כל פלאיו. ליבי נחמץ בכאב גדול עם לכתו של ענק השירה הישראלית יורם טהרלב שהארץ זרמה בעורקיו, שהשמש עברה מעליו, ושכתב את היפים שבשיריה של האומה. פועלו העצום הוא נכס צאן ברזל שילווה אותנו לדורות. מילות שיריו וכתיבתו ימשיכו להאיר את דרכנו ויספרו את סיפורנו".

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "יורם טהרלב, האיש ששיריו שזרו בליבנו את אהבת הארץ, וסיפרו על אנשיה, פלאיה ומלחמותינו למענה, הלך מאיתנו הבוקר. קום והתהלך בארץ, עוד לא תמו כל פלאייך, גבעת התחמושת ויצירות רבות נוספות פרי עטו הפכו לנכסי צאן ברזל, פסקול של מדינה. שיריו ליוו את המדינה לאורך שנים – בעצב ובשמחות, בימי מלחמה ושלום. יורם הלך לעולמו, אך יצירתו תישאר איתנו לעד".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר: "הצטערתי לשמוע על לכתו של יורם טהרלב זכרו לברכה, משורר ופזמונאי שהשפיע עמוקות על התרבות הישראלית לאורך שנים. טהרלב היה מהמשוררים הבולטים והמובילים שידעה ישראל ויצירותיו הן מאבני היסוד של התרבות הישראלית. יצירותיו שיש בהן ביטוי לשורשים יהודיים עמוקים, לחיבור חזק לארץ ולמרכיבי הזהות הישראליים לצד שנינות והומור, מוכרים בכל בית ונטועים עמוק בליבם של המוני ישראלים. וימשיכו להיות נטועים גם אחרי מותו".

ארונו של טהרלב יוצב בשישי ב-10:00 באולם מסקין בתיאטרון הבימה בתל אביב, והקהל יוכל לעבור על פני הארון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!