דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פחות פעוטות לכל מטפלת, הכשרות ופיקוח: שרת החינוך הציגה את הרפורמה במעונות לגיל הרך

הרפורמה תכלול תוספת של כרבע מיליון שקלים למשרד החינוך ועוד 600 מיליון שקלים לבניית מעונות חדשים | מערך הפיקוח יורחב, וכל מטפלת תקבל הכשרות בתשלום | שכר המטפלות לא יועלה בשלב זה

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מציגה את רפורמת החינוך בגיל הרך (צילום: עודד קרני/לעמ)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מציגה את רפורמת החינוך בגיל הרך (צילום: עודד קרני/לעמ)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הגדלת מספר המטפלות בכל מעון, הכשרות לצוותים, הגברת הפיקוח ובניית מעונות חדשים – אלו עיקרי הרפורמה בחינוך לגיל הרך עם המעבר של תחום המעונות ממשרד העבודה והרווחה למשרד החינוך שתחל בשבועות הקרובים. הרפורמה תתבטא בתוספת של 240 מיליון שקלים לתחום החינוך לגיל הרך ועוד 600 מיליון שקלים לבניית מעונות. עם זאת, ברפורמה לא נכלל בשלב זה העלאת שכר המטפלות.

הרפורמה הוצגה אתמול (רביעי) על ידי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן, ותובא בקרוב לאישור הממשלה. היא מתייחסת לכ-360 אלף פעוטות מגיל לידה עד 3 שנמצאים במסגרות לגיל הרך, מתוך כחצי מיליון פעוטות בגילים אלו. כ-120 אלף פעוטות נמצאים במעונות המפוקחים שמופעלים על ידי ארגונים כמו ויצ"ו, נעמת, אמונה ועוד, וכ-240 אלף נמצאים במעונות פרטיים.

שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצגת הרפורמה בחינוך בגיל הרך (צילום: עודד קרני/לעמ)
שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצגת הרפורמה בחינוך בגיל הרך (צילום: עודד קרני/לעמ)

לדברי השרה ביטון, "אחרי שנים של ציפייה זה סוף סוף קורה, במהלך היסטורי מעונות היום עוברים למשרד החינוך. שנים מדברים על החשיבות של המהלך והדבר הזה לא קרה עד היום כי הפוליטיקה לא איפשרה אותו. אנחנו עושים את זה ויחד הופכים את זה מחזון למציאות".

עם זאת, התוספת התקציבית במסגרת הרפורמה אינה כוללת תקציב להפעלת המעונות עצמם. אלו ימשיכו להיות מסגרות פרטיות, בניהול של עמותות או עסקים פרטיים, שגובות תשלום מההורים, ומשרד החינוך יפקח על התנהלותן ויקבע את הסטנדרטים לפעילות. מנגנון הסבסודים למסגרות המפוקחות (ויצ"ו, נעמת ועוד) ימשיך להיות באחריות משרד הכלכלה. קביעת המחירים למעונות אלו, שמשפיעה גם על שכר המטפלות בהן, תמשיך להיות בידי ועדה משותפת למשרדי האוצר והכלכלה.

הגדלת התקינה: פחות פעוטות למטפלת

הרפורמה תכלול הגדלת של התקינה הנדרשת במעונות לשנת הלימודים הבאה (תשפ"ג): במעון לפעוטות מגיל לידה עד 15 חודשים תידרש מטפלת אחת על כל 5 פעוטות, במקום 6 כיום. במעון לגילי 15 חודשים עד 24 חודשים תידרש מטפלת אחת על כל 8 פעוטות, במקום 9 כיום. ולמעון של פעוטות מגיל 24 חודשים עד גיל 36 חודשים תידרש מטפלת אחת ל-10 פעוטות, במקום 11 כיום.

הגדלת הפיקוח: יותר מפקחים, ביקורת מעמיקה יותר

בנוסף תכלול הרפורמה הגדלה משמעותית של מערך הפיקוח על המסגרות לגיל הרך. מערך הפקחים יוגדל מ-54 כיום ל-105, ואליהם יתווספו 100 בקרים בעלי תואר שני במקצועות החינוך, ויועצי בטיחות.

לפי שאשא ביטון, הבקרים יהיו אחראים על ההיבטים הפדגוגיים והטיפוליים במעון: בחינת האקלים בגן, אינטראקציות בין המטפלות לפעוטות, בחינת הסביבה החינוכית, תכנית פדגוגית בהתאם לסטנדרטים החינוכיים שייקבע משרד החינוך. בנוסף הם יבצעו פיקוח מנהלי על תיק המעון, שנועד לבחון הימצאותן של תעודות הכשרה של הצוותים החינוכיים, אישור מפקח בטיחות, טופסי תברואה וכל מסמך רלוונטי לשם קבלת רישוי. המפקחים יהיו חלק ממחוזות משרד החינוך, ויפקחו על פעולת הבקרים.

בנוסף יכלול מערך הפיקוח יועצי בטיחות שיהיו אחראים על בדיקת המבנה, החצר, התאורה והאוורור במעון ואיתור מפגעים. יועצי הבטיחות יהיו אחראים גם על אכיפת חוק המצלמות, שמחייב התקנת מצלמות במעון.

הכשרה: קורס 220 שעות לכל מטפלת, 4 שעות שבועיות לליווי מקצועי

התוכנית תתמקד גם בהכשרתם של הצוותים. הכשרה זו כוללת שלושה קורסים: קורס אחד של 220 שעות בתחום החינוך טיפול, קורס של 22 שעות של עזרה ראשונה, וקורס נוסף של 14 שעות בהתנהלות בטוחה. בנוסף לכל מטפלת מחנכת יהיו 4 שעות שבועיות של ליווי מקצועי. לפי משרד החינוך, המטפלות יקבלו תשלום עבור זמן ההכשרה.

בניית 180 מעונות חדשים בשנתיים הקרובות

התכנית כוללת בנייה של 180 מעונות יום חדשים בשנתיים הקרובות, בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות. הבנייה תתוקצב ב-600 מיליון בפריסה של שנתיים: 250 מיליון לשנה הנוכחית ו350 מיליון לשנה הבאה.

אחראי על החינוך לגיל הרך בכל רשות מקומית

בנוסף למערך הפיקוח ימונה אחראי על הגיל הרך בכל רשות מקומית. לפי הודעת משרד החינוך, "ממונה זה יעבוד בשיתוף פעולה מלא עם נציגי משרד החינוך, עם מנהלי מעונות היום ונציגי ארגוני מעונות היום ויתר הגורמים הרלוונטיים למהלך זה".

רק מסגרות עם 7 פעוטות ומעלה יעברו לאחריות משרד החינוך

ביטון הודיעה שהמעבר למשרד החינוך יחול רק על מסגרות שבהן 7 פעוטות ומעלה. כלומר, חלק מהמשפחתונים, שהן מסגרות טיפול ביתיות שבהן מספר קטן של פעוטות, לא ייכללו בו. עד כה, האחריות על המשפחתונים ומעונות היום לגיל הרך הייתה בידי אותו אגף במשרד העבודה והרווחה. כיום מטופלים במשפחתונים 20 אלף פעוטות.

בתגובה לשאילתה בכנסת שהגישה ח"כ נעמה לזימי (העבודה) ענתה שאשא ביטון ש"מדובר על העברת תחום מעונות היום. משפחתון אינו מעון יום, אלה שני דברים שונים ואין אותם כלים פיקוחיים עבור שניהם. כדי שיעברו גם הם למשרד החינוך, עליהם להיות תחת כלי פיקוחי אמיתי. משפחתון יכול להיות גם בית עם שלושה עד חמישה פעוטות, אם יגיעו לשבעה פעוטות הם אוטומטית ייכנסו תחת חוק הפיקוח ויהיו מחוייבים לעבור אלינו״.

האחריות לסבסוד התשלומים למסגרות המפוקחות תישאר בידי משרד הכלכלה

האחריות על סבסוד תשלומי ההורים למעונות המפוקחים (נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה ועוד) לא תעבור למשרד החינוך, ותישאר בידי זרוע העבודה שעברה למשרד הכלכלה. "אנחנו משאירים את הסבסוד במשרד שלנו, כי הוא כלי לעודד אנשים לצאת לעבודה". המשמעות היא שמשרד הכלכלה הוא שיקבע את הזכאות לקבלה למעונות במקרה של עומס, ואת הזכאות לסבסוד, לפי קריטריונים שתומכים בהורים עובדים ובאנשים עם הכנסה נמוכה.

ליברמן: "שכר המטפלות צריך לעלות, אין הוקוס פוקוס"

סוגיית שכר המטפלות מחנכות עלה במסיבת העיתונאים ע" ליברמן. "אין לי ספק שאם יש מישהו שצריך לשנות את תנאי העבודה והשכר שלו זה המטפלות מחנכות, וזה בהחלט משהו שנלקח בחשבון במהלך של 2022. יחד עם זאת אי אפשר לעלות שתי מדרגות בבת אחת ואין הוקוס פוקוס".

יו"ר נעמת: "לפתוח כבר היום מו"מ על שכר המחנכות-מטפלות"

בארגוני המפעילים את מעונות היום המפקוחים בירכו על הרפורמה אך קראו לשיפור מיידי בשכר המטפלות. באוקטובר האחרון הארגונים השביתו את פעילות המעונות למשך שבוע במחאה על משבר חריף בכוח האדם, ובסופו נקבע מענק חד פעמי שיינתן השנה למטפלות ותהליך מחודש לבחינת תמחור המעונות על ידי ועדת המחירים המשותפת למשרדי הכלכלה והאוצר.

יו"ר נעמת, חגית פאר, התייחסה לאמירת ליברמן על שכר המטפלות ואמרה: "אני מברכת על המעבר למשרד החינוך, ייחלנו לכך הרבה מאוד שנים.  יחד עם זאת,  יש להפוך את הדיבורים למעשים ולפתוח כבר היום מו"מ על שכר המחנכות-מטפלות במעונות היום. אנחנו בקריסה מוחלטת."

יו"ר תנועת אמונה, ליאורה מינקה, התייחסה לרפורמה: "שמחתי מאוד ששרת החינוך נענתה לדרישתנו להוסיף מטפלת לכל כיתת מעון ולשפר את התקינה. מאחר שגם כיום יש לנו קושי אדיר במציאת כח אדם של מחנכות-מטפלות בגלל השכר הנמוך שנקבע על ידי המדינה, צריך לטפל באופן יסודי ומהיר בשכרן. ללא צעד משמעותי  בתחום השכר, המצב יחריף עוד יותר".

ארגונים למען החינוך בגיל הרך: "להשקיע בגיל הרך כמו שמשקיעים בגילים האחרים"

בשותפות "בידיים טובות״, המאגדת 43 ארגונים חינוכיים וחברתיים, בירכו על מעבר האחריות על החינוך לגיל הרך למשרד החינוך, ובמיוחד על המיקוד הממשלתי בפיתוח המקצועי של הצוותים במסגרות לגילאי לידה עד שלוש. טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 שמובילה את השותפות: ״סוף סוף מכירים בצורך החינוכי להשקיע בילדים בתקופת החיים המשפיעה ביותר על התפתחותם, ואנו מברכים את שרת החינוך על ההיענות לבקשתנו להשקיע את מירב התקציב ל-2022 בהכשרות ובהדרכות שיבוצעו על ידי מומחים לחינוך לגיל הרך. משמעותי מאד גם שהמחנכות-מטפלות יקבלו תשלום על השתתפותן בקורסים.

"אנו קוראים לממשלה להשקיע משנת התקציב הבאה בגיל הרך, כפי שמשקיעים בגילים האחרים, כי מעבר האחריות לבדו לא יבטיח חינוך ציבורי איכותי החשוב כל כך לעתיד החברה הישראלית.״

יערה מן, חוקרת מדיניות הגיל הרך, מנהלת תחום חברה וכלכלה בקרן ברל כצנלסון בתגובה להחלטה זו: "משרד החינוך עשה טעות היסטורית כשהסכים לקבל על עצמו את האחריות המקצועית למעונות היום בלי תחום הסבסוד ובלי כל אפשרות להקצות כסף לשיפור אמיתי של המסגרות הקיימות. הדרך היחידה לפתור את משבר כוח האדם ולתקן את ההזנחה רבת השנים של התינוקות והפעוטות שלנו, היא על ידי העלאת שכר המטפלות, הגדלת התקינה וגיוס נשות צוות נוספות. הבעיה היא שמשרד החינוך לא קיבל לא תקציב ולא סמכות לעשות את זה."

"המשפחתונים נותרו מאחור"

חברת הכנסת נעמה לזימי דרשה להכליל ברפורמה את המשפחתונים ולהתאים את אמצעי הפיקוח. "אני מברכת על המעבר החשוב של מעונות היום למשרד החינוך, זהו מהלך חשוב ונדרש, אבל תשובת השרה אינה מספיקה, הטענה כי לא ניתן לפקח על מסגרת עם פחות מ-7 פעוטות היא תמוהה. כדי ש-20,000 פעוטות לא יישארו מחוץ לעין הפדגוגית ומחוץ לפיקוח משרד החינוך, ולאור העובדה שרוב המשפחתונים המפוקחים היום מונים 5 פעוטות, החוק הזה נדרש. אנו מחויבות למציאת פתרון שיתן מענה הוליסטי כולל ולא ישאיר אף מסגרת מאחור״.

גם בקואליציה לחינוך מלידה ביקרו את השארת המשפחתונים מחוץ לרפורמה: "כ-3,700 משפחתונים ציבוריים, אלפי מטפלות, כ- 20,000 ילדים נותרים מאחור. המשפחתונים הם מסגרות הנותנות מענה זהה למעונות היום, אשר רובם מרוכזים בפריפריה הכלכלית חברתית, ואי העברתם יחד עם מעונות היום לאחריות משרד החינוך הינה החלטה שגויה שתפגע ברצף החינוכי, תגרום להרחבת הפערים ותיווצר הבחנה בין ילדים השווים יותר לאלה השווים פחות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!