דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שפעת העופות: מיליון עופות הומתו עד כה, החלה האטה בהתפשטות המחלה

17 מתחמי לולים ועופות בר ב-15 אזורים נפגעו מהנגיף בשלושת השבועות האחרונים | פעילות השירותים הווטרינריים באגמון החולה, בו הומתו כ-8,000 עגורים, תסתיים בתחילת השבוע

שטח הסגר בנהלל בשל שעפת העופות (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
שטח הסגר בנהלל בשל שעפת העופות (צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
מאיה רונן

משרד החקלאות סיכם שלושה שבועות של טיפול בשפעת העופות ברחבי הארץ, במהלכן הומתו כמיליון עופות. על פי הערכות גורמי המקצוע בשירותים הווטרינריים, אירוע הצטמצם לממדים ברי שליטה.

התפרצות חריגה של שפעת העופות בקרב אוכלוסיית העגורים החולפים מעל אגמון החולה הביאה למותם של כ-8,000 עגורים באזור עד כה. נכון להיום, נמצאו 17 מוקדים בחוות לולים בשלוחות השונות של הענף ברחבי הארץ.

כאמור, המשרד דיווח על המתה של כמיליון עופות, מרביתם סביב הכנרת, עמק החולה, הגלבוע ועמק יזרעאל. כל המוקדים בודדו, ברובם הסתיים הטיפול, ובשאר הטיפול מתקדם תחת ניהול ופיקוח של עובדי משרד החקלאות.

בין האירועים הבולטים בגל הנוכחי היה איתור הנגיף בשתי חוות הטלה במושב מרגליות. הכל הומתו במקום כ-573 אלף תרנגולות, בהתאם להחלטת השירותים הווטרינריים לנקוט בפעולה מונעת ולהמית את העופות בכל לולי המושב.

עקב ההשתהות בטיפול בהתפרצות המגפה באגמון החולה, התקשה משרד החקלאות לבלום את התפשטותה. עובדי השירותים הווטרינריים סרקו את השטח ופיתחו שיטות לאיסוף הפגרים מהמים.

הפעילות באגמון החולה צפויה להסתיים ביום שני, וכעת המאמץ מתמקד בניטור וחיטוי, כהיערכות לעונת הנדידה.

"גל אירועי שפעת העופות השנה שונה מכל מה שראינו בשנים האחרונות", אמר שר החקלאות, עודד פורר. "משרד החקלאות מתמודד עם אירוע של מוות המוני בקרב חיות בר. הצוותים שלנו פזורים בשטח, מטפלים בכל המקרים הללו."

היום (שישי) עדכנו משרד החקלאות ומערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה על הטבה במצב. ביומיים האחרונים ניכרת התאוששות מעודדת במצב שפעת העופות בישראל, שפגעה ב-17 מתחמי לולים ובעופות בר ב-15 אזורים.

במרבית המקרים דווח על נגיף מזן H5N1 שהוא בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות דיווח שאין כל אינדיקציה לפגיעה בבני אדם, והעוסקים במלאכת איסוף הפגרים וניטור מקור המים לאיתור הנגיף מוגנים ומקבלים טיפול תרופתי מונע.

מתוך כמיליון עופות המשק שנמנו, כ-4,900 היו תרנגולי הודו לרבייה; 355 אלף תרנגולי הודו לפיטום; 586.6 אלף מטילות; 17 אלף ברווזים לפיטום; וכ-63.3 אלף עופות לרבייה כבדה.

בעקבות החשש למחסור בביצים בישראל הורה שר החקלאות לאפשר באופן נקודתי ייבוא ביצים לישראל. על פי הערכת מצב לשעה זו, לא נשקף מחסור בבשר הודו או בבשר עוף.

משרד הבריאות מזכיר מספר הנחיות לציבור לצמצום התחלואה: אין להתקרב לעופות בר חולים או פצועים. כמו כן, חל איסור מוחלט לגעת ו/או לפנות פגרים של עופות הנמצאים בשטח פתוח. במקרים אלה יש לדווח למוקד משרד החקלאות 6016* (יש להודיע על הימצאות בעלי כנף חולים או פגרים).

כמו כן, חל איסור מוחלט לצוד בעלי כנף וחיות בר העלולים להיות נגועים בשפעת העופות ואין להיכנס לשמורות הטבע והאתרים שנסגרו.

אם קיים חשש למגע עם בעל כנף נגוע, יש לפנות באופן מידי ללשכת הבריאות הקרובה לצורך התייעצות בנושא הטיפול המונע.

הציבור נדרש להקפיד על רכישה של מוצרי עוף וביצים במקומות מוסדרים בלבד וביצים חתומות בחותמת פיקוח. יש להקפיד על בישול יסודי של ביצים ובשר עוף, שמירה על היגיינה ושטיפת הידיים לאחר מגע עם הבשר או הביצים והפרדה בין המזון מן החי טרם בישולו למזונות אחרים.

למידע נוסף על צריכת מוצרי עוף ביצים ובשר באתר משרד הבריאות – לחצו כאן.

למידע נוסף על שפעת העופות באתר משרד החקלאות – לחצו כאן.

למידע נוסף על שמורות הטבע והאתרים באתר רשות הטבע והגנים – לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!